מיומנויות הדרכה יש כנראה לרוב מי שעוסק בתחום גני הילדים בחינוך לגיל הרך.
מעבר לזה הם צריכים כלים וציוד מתאים כדאי להגיע להישגים.
קראו למשל לרופא צעיר והכניסו אותו לחדר ניתוח בבית חולים פרמיטיבי באפריקה.
סביר להניח שהוא לא יכיר אפילו כלי אחד משלל הכלים בציוד הרפואי שבבית חולים הפרמטיבי.
מן הסת'ם כל הציוד השתנה עם השנים וזה המזל של כולנו.
באותה נשימה בדיוק קראו לגננת ותכניסו אותה לכל גן ילדים מכל שנתון ותראו שמלבד פינת הג'מבורי
שום דבר לא השתנה באמת.
ברוב ימות השנה הגננת והצוות עסוקים בניהול הגן והילדים.
בין לבין נכנסים החגים, והחומר הלימודי שמשרד החינוך קובע לגיל הרך:
בחשיבה מתמטית,באוריינות ובמולדת.
כך אוגרים הגנים חומרים מחנויות שונות, מאנשים, מהסביבה ובעיקר בעיקר מהאינטרנט.
הברירה היא פירורי רעיונות של שולה מאופולה ,מהאינטרנט או התמונה של החצב מגן שרה שנת 1987.
הינה למשל חג חנוכה שבא עלינו לטובה, מביא איתו אין ספור חנוכיות בצורות שונות,סביבונים וגם כמה סוגים של לוחות תוכן
שניתן לראות אותם בכל שנה כשתמונת הסביבון מופיע במקום אחר.
בארצות הברית מוכרים בחנויות מיוחדות לגני הילדים
שלל חומרי לימוד על כל החגים והמועדים שיש להם.
מזוודה שלמה עם לוחות תוכן,לוחות הפעלה,קישוטים לגן, דפי משימה חומר עיוני לגננת , בקיצור שלל כלים להעברת הידע לילדים.
לא רק קישוטים,קישוטים,קישוטים והרוב זה בשביל ההורים ופחות לילדים.
הגננת המבולבלת כל היום מדביקה וגוזרת,מאכילה ואוהבת.
עכשיו זמן אוכל ואז קצת בחצר,לאחר מכן יש חוגים
אז מתי היא תלמד "הכרת הצבעים" ?
מחר יבואו כולם שוב
והגננת יודעת מה חשוב ?
בשביל ללמד צריך קצת שקט
אבל אבוי, עוד מעט יש יום הולדת.
גם עכשיו בסוף שבוע
כשהכל הכל רגוע.
אפשר ללמד את הילדים דברים חשובים
אילו היה זמן להכין מראש את השיעורים.
בואו נכנס טיפ-טיפה לעובי הקורה:
ילד בגיל שנתיים צריך להתחיל ללמוד בגן מקצועות שונים ע"פ רמת גיל וקושי.
במהלך 3 שנים בגן הוא צריך לעבור תהליך לימודי במקצועות הבאים:
מקצוע חשבון: מערכי שיעור צורות הנדסיות,מערכי שיעור יחסי גודל,מושגי יחס,,צורות דומות,סדרות,השוואות מספרים,כתיבת מספרים,סדרות של מספרים, ועוד.
מקצוע אוריינות: עונות השנה, כל עונה הילד צריך לדעת מושגים ולהטמיע דקלומים ושירים. שלל הכיוונים,חרוזים,במקום ראשון ובמקום האחרון,זוגות,חיבור נקודות,אותיות,משחקי אותיות,הפכים ועוד ועוד.
חגים ומועדים: כל חג הילד צריך לזהות את הדמויות המרכזיות ,לדעת את רוח סיפור החג,מושגים ומאפיינים וכמובן שירים לכל החיים.
בטח במשפט הראשון כל אחד יגיד - "הילד שלי מקבל את כל זה בגן שלו ! "
ואני עונה לכל מי שאומר את זה שיחזור בו מדבריו !
לנדנד את הילד בנדנדה ואז לספר לו באותה הזדמנות את ההבדל בין מושגים שונים זה לא רציני ולא רלוונטי בכלל.
לבנות מערך שיעור מראש, שמציג את המושגים באופן מוחשי ומותאם לגיל של הילד זה רציני וזה רלוונטי.
כן.... אבל בשביל זה צריך לפנות זמן מכל ימי ההולדת והחגיגות וקבלות הפנים ולשבת להכין וליצור את המערך.
לוחות הפעלה,ציורים,כרטסיות,יצירות,דפי משימה ממוקדים,קישוטים לימודיים וכל זה על נושא אחד.
אחרי כל זה צריך גם לפנות זמן כדאי לבצע את השיעור.
למורה בכיתה יש חוברות עבודה ידידותיות שמותאמות כדאי ליצור אצלהם עניין בכל נושא לימודי.
האייקונים השימושיים ידועים להם,הקישוטים בשולי הדף מחדדים להם,והעיפרון שתמיד בידיהם יוצר להם עוד מרחב להביע את עצמם.
הגננת נאלצת להשתמש בציוד לגני ילדים שמסתכם בירקות הפלסטיק גם כדאי ללמד על הגינה וגם על הצבעים וגם על יחסי גודל בין פריטים.
היא נאלצת לעשות שימוש שוב ושוב עם אותם בובות ללימוד נושאים חדשים ועם כל "סקוטש"(צמדן) היא מלמדת על כל כישורי החיים.
בפעם הבאה שהגננת היוצרת והאמא המשתדלת יפגשו את הילד
הם יגידו שהם מאוד רצוציוד לגני ילדים שכל כולו צעצועים,אבל יש אילוצים.