דקלון להורדה
הוא חושב שתעשיית המוסיקה נהרסה, ושהזמרים המזרחייםהצעירים שבלוניים. אבל דקלון ,שמוציא אלבום חדש בעיקר של שירי קודש, לאמוותר וממשיך לעשות שמח באירועים.אז למה דודו אהרון מפריע לו באמצעההופעה
באחד הצמתים בבני ברק, בדרך להופעה בשמחה משפחתית ברעננה, דקלון נעצרליד נהג שעשה עבירת תנועה מינורית ומתחיל לגעור בו: "אם אתה רוצה לפנותשמאלה, למה אתה חוסם את הנתיב שפונה ימינה?". זמר אחר אולי היה מהסס. מייודע איך זה ייראה במדורי הרכילות. אבל מה לדקלון ולמדורי רכילות. הבעיההיא שהנזיפה שלו מחזיקה מעמד בדיוק שתי שניות. יושבי המכונית הננזפת מזהיםאת הפרצוף שמתחת לקסקט וצוהלים: "דקלון!!!" ובעוד הנהג ממלמל "אתה צודק,זהבאמת לא בסדר", במושב האחורי כבר מזמרים בעוז: "חנהל'ה התבלבלה, מהפתאוםברית מילה, והיא עודנה בתולה". דקלון מחייך. "נו, מחול לכם, מחול",הואאומר ופונה ימינה לכיוון כביש גהה
20 דקות לאחר מכן הוא נכנס לבית כנסת ברעננה,שם יופיע עוד מעט ביוםהולדת 60 של אשה עיוורת בשם אסתר בידני. בידו האחתהוא מחזיק מזוודה ובהדיסקים למכירה, ביד השנייה מיקסר בשביל הפלייבק.כשהוא עולה לקומה העליונהבבית הכנסת, שם מתקיים האירוע, בני משפחת בידניעדיין עורכים אתהשולחנות. יעבור עוד זמן מה עד שבעלת השמחה תגיע. דקלון לאמרוצה. "כמהפעמים אמרתי לך: תגיע למקום, תראה מה העניינים, ותקרא לי רקכשזה עומדלהתחיל", הוא גוער בקלידן שלו. בינתיים הוא יכול ליהנות מהאהבהשמרעיפיםעליו הנוכחים. הוא מתקבל בתשואות, אנשים ניגשים ולוחצים את ידובחוםובחיוכים, ומארגנת האירוע, אחותה של בעלת השמחה, אומרת: "הערכיםשחשוביםלמשפחות תימניות דתיות - אהבת ה', אהבת ישראל, אהבת הארץ - אין זמרשמבטאאותם בצורה יותר יפה מדקלון
לאחת מבנות המשפחה יש רעיון גרוע במיוחד:אולי דקלון ישיר "היוםיומולדת" כשבעלת השמחה תיכנס לבית הכנסת. למרבההמזל, מארגנת האירוע מבטלתאותה מיד. "מה פתאום", היא אומרת ופונה אל הזמר:"אני מבקשת שכשאחותיתיכנס תשיר את 'ימלוך ה'". האשה השנייה, שמבינה אתהטעות שלה, אומרת:"נכון, אתה לא יודע מה אתה עושה לאנשים כשאת שר את'ימלוך'
והוא אכן שר את "ימלוך ה'" כשאסתר בידנינכנסת לחדר ומובלת לכיסא הכבודשלה. "אסתר, את שומעת מי כאן? זה דקלון!"אומרת לה אחותה. זה רגע מעטמביך. דקלון לא טוב בסיטואציות האלה, וגם בעלתהשמחה היא אשה ביישנית. אבלבתוך שתיים-שלוש דקות המבוכה מסתלקת, והקומההעליונה בבית הכנסת נהפכתלהיכל צנוע של שירה תימנית במיטבה. דקלון נכנסלעניינים בקצב אטי אבלבטוח, הגברים רוקדים במעגל במרכז החדר, כמה נשיםרוקדות בצד, אבל כשדקלוןשר את "איילת חן" ואחר כך עובר לתימנית ושר שירשנקרא "חוס עלי", האווירהמתלהטת, ההפרדה בין הגברים לנשים מתמסמסת ואיןסייגים לשמחה
אחרי 15-20 דקות דקלון מפסיק לשיר. עובריםלאוכל. דקלון יושב בצד, אוכלמרק ומשוחח עם הגיס של בעלת השמחה. הם מדבריםעל זמרים תימנים ותיקים,כאלה שהיו מופיעים בשביל כוסית משקה ותו לא."בשנות ה-70, בשכונה שלנו, לאהיה בית שלא היתה בו קסטה של דקלון. לא היהבית", אומר הגיס. הוא פונה אלהזמר ואומר לו: "אתה הרגשת את זה?" דקלון לאמרים את המבט מהמרק וזורקביובש אופייני: "לא ראיתי מזה גרוש".
גם מהדיסק החדש שלו, "ריח בוסתנים", דקלון לאיראה הרבה גרושים. "גםבימים עברו לא ראיתי הרבה כסף מתקליטים", הוא אומר."הפרנסה באה תמידמהופעות. אבל פעם היית מקבל משהו מתקליטים, היום שוםדבר. קטסטרופה. אתהמשקיע, משקיע ולא מקבל כסף. נגמר הסיפור. הענף נהרס
כיום, בגיל 66, דקלון מתפרנס אך ורק מהופעותבאירועים משפחתיים, כמו זובבית הכנסת ברעננה בשבוע בעבר, ומהופעותבאירועים של ארגוני צדקה. הוא לאמופע במועדונים ולא פותח קופות באולמות.בדרך חזרה מרעננה, כשנשאל אםירחיק גם לצפון ולדרום כדי להופיע באירועיםמשפחתיים, ענה: "איזו שאלה.בוודאי. צפת, טבריה, קריית שמונה. זאת העבודהשלי. אני לא עובד ביום
אלבומיו של דקלון מהעשור האחרון כללו רק שיריקודש. "התחזקתי קצתבתשובה והחלטתי שאני שר לכבודו, מה שנקרא. רק שיריקודש", הוא מסביר."כתוב בגמרא: 'כבד את ה' מהונך. וחז"ל טוענים: כבד את ה'מגרונך. מי שה'חנן אותו בקול טוב, ההון שלו זה הקול. כבד את ה' מגרונך.ברוך השם הולךטוב. יש ביקוש עצום לחומר הזה. רוב הזמרים ששרים שירי קודשהם אשכנזים.לתימנים יש את ציון גולן, אבל הוא שר רק תימנית. אני שר לכלהעדות:לתימנים, לעיראקים, למרוקאים. הציבור צמא לזה
הדיסק החדש, "ריח בוסתנים", מסמן תפנית קלה.מובן שדקלון לא חוזר לשירמה שהוא מכנה "שירי עגבים". "מה זה שירי עגבים?את אוהבת אותי, אני אוהבאותך. את החיים שלי. בלבלי אותו. מה, אין נושאיםאחרים? זה לא אמיתי, זההכל חארטה. וחבל, כי הזמרים טובים. כולם מסלסליםחבל על הזמן. אבל החומרשהם שרים, כולם דשים את אותו נושא. נכון שזה נושאשלא נגמר אף פעם, ובכלזאת".
"שירי עגבים" זה לא רק התוצרת האחרונה שלהפופ הים תיכוני, אלא גם כמהמהשירים הגדולים של המוסיקה המזרחית. "קח שירכמו 'רעיה'", אומר דקלון."'ובלילה תהיי לי מאהבת'. תגיד לאדם דתי 'מאהבת'?הוא לא רוצה לשמוע אתזה. אז מזה אני נמנע
אבל הדיסק החדש, אף שאינו כולל שירי עגבים,הוא לא על טהרת שירי הקודש.יש בו גם "חומר יותר כללי", אומר דקלון. הדיסקנרקם אחרי שמאיר ראובנימחברת התקליטים האחים ראובני, שבה דקלון התחיל אתדרכו עם להקת "צליליהכרם", פנה אל הזמר והציע לו להקליט אלבום. "הוא השמיעלי חומרים של זמרשהיה אמור להוציא אצלו דיסק אבל לא הוציא. המוסיקה מצאהחן בעיני", אומרדקלון, "אבל המלים דיברו על מה שבינו לבינה. אמרתי שאני לארוצה את המליםהאלה, אז הוא ביקש שיכתבו מלים חדשות על אותה מוסיקה, ואתהטקסטים האלהאני שר
ב"ריח בוסתנים", כפי שאפשר לנחש משמו, יששירי געגוע לארץ ישראל הישנה."שירים שגורמים לבן אדם לנדוד עם המחשבות שלולעבר, אל תל אביב היפה",אומר דקלון. "תחשוב על המלה הזאת, בוסתנים. פעםהיית נכנס לבית ורואה דשא,היום אתה רואה אספלט ומכוניות חונות. זה צורם.אני חושב על התקופה שבהגדלתי ונדמה לי כאילו זה גלגול עבר שלי, מרובשההבדלים כל כך גדולים.מדברים אתי על אינטרנט. אני שייך לתקופת הפרימוס.באמת. אני זוכר אתאלטלנה. הייתי בן ארבע. אני זוכר שרצנו מהכרם וראינואותה בוערת. אני זוכרשחיברו אותנו לחשמל. לפני זה היינו שמים עששית. עולםאחר, בקיצור
אלטלנה, עששית, אבל גם אלביס. בעיקר אלביס.דקלון הוא מעריץ נלהב.בראיון אתו הוא נשמע לפעמים כמו זמר שראה הכל וכברלא יכול להתלהב משוםדבר, גם לא מאלבום חדש שלו. אבל במכונית שלו, אחריהראיון, כשהוא משמיעשירים של אלביס, הוא חוזר להיות נער. "לשיר הזה קוראים"a fool such asI', 'שוטה שכמותי'", הוא מתרגם כמו שתירגמו פעם. "אח, אםהיה לי דולר עלכל פעם ששמעתי את השיר הזה, הייתי מיליונר. תקשיב איךהגיטרה נכנסת כאן,תשמע איך הכינורות מתעופפים מאחורה
הוא נכנס לשוונג ואי אפשר לעצור אותו."לאלביס היו שלוש תקופות", הואמרצה. "תקופה ראשונה: 1954-1957, זאת התקופהשל הקול המחוספס. אני לא אוהבאותה. תקופה שנייה: 1957-1961, אלה היוהשנים הכי יפות שלו. קול צלול,נפלא. אני זוכר שב-1961 יצא התקליט 'elvisis back". הייתי בן 17. אחי באמהצבא וביקשתי ממנו הלוואה כדי לקנות אתהתקליט. הוא נתן לי 21 לירות,הלכתי לחנות באלנבי, ובדרך הביתה חיבקתי אתהתקליט כאילו, להבדיל, אנימחזיק ספר תורה. היינו ישנים שמונה אחים בחדרובלילה, בזמן שכולם ישנו,הייתי יוצא למרפסת, מפעיל את הפטיפון בשקטובוכה". למרות הלחלוחית, הואנזכר שהוא באמצע הרצאה על האבולוציה של אלביסוממשיך: "התקופה השלישית היאאחרי הקאמבק ב-1968, שוב היה לו קול מחוספסשאני פחות אוהב
דקלון משמיע שיר נוסף של המלך, ,"If I wereyou" ואחר כך משמיע אתהגרסה שלו לשיר הזה. דקלון לא תירגם את השיר שלאלביס. הוא כתב טקסט נפרד,שנקרא "כל עוד הנר דולק אפשר לתקן". "מסופר עלצדיק אחד שעבר בכפר שליהודים באירופה וראה מבעד לחלון סנדלר יושב ועובדליד הנר", מסביר דקלוןאת הרקע לכתיבת השיר. 'אמר לו: 'יהודי, כבר מאוחר',והסנדלר אמר: 'כל עודהנר דולק אפשר לתקן'. הוא התכוון לפשט של הדבר
ומה הדרש
"'כתוב 'נר ה' נשמת אדם'. הנשמה של האדם זה נר. כל עוד הנר דולק, כל עוד הנשמה חיה ודולקת בך, אתה יכול לתקן את המעשים שלך