בישראל של שנות ה-2000 ישנם אנשים שאינם יודעים לקרוא ולכתוב. לא מדובר בעולים חדשים אלא בילידי הארץ שהצליחו להשתלב בחברה ובמעגל העבודה, והצליחו להסתיר את העובדה שאינם יודעים לקרוא ולכתוב.
פרויקט משותף של הביטוח הלאומי ומכון "אותיות" המתמחה בהוראת קריאה וכתיבה מקיימים תוכנית מיוחדת המאפשרת לאותם אנאלפביתים להשלים את השכלתם.
שלום, בן 33, מתל אביב עבד כטכנאי מזגנים במשך שנים רבות. יום אחד, בזמן שביצע התקנה של מזגן אצל לקוח הוא נפצע בידו. הפציעה אילצה אותו להפסיק לעבוד בעבודה פיזית והוא פנה לחפש עבודה אחרת, אלא שלכל משרה שפנה היה צורך בכישורי קריאה וכתיבה בסיסיים.
"הייתי בכל מיני מסגרות לימודיות, אבל לא הקפידו שאקרא ואכתוב", מספר שלום. "גם ההורים שלי לא דאגו לכך, ואני לא התאמצתי במיוחד. בכל פעם הייתי מנסה ומתייאש במהירות. ידעתי אות כאן, אות שם, אבל לא ידעתי לחבר אותן. למרות זאת הצלחתי להסתדר. אם הייתי מקבל מכתבים הייתי נותן אותם לאחים שלי או להורים שלי להקריא לי אותם. לא הייתי חותם על מסמכים. והייתי מבקש שיצלמו לי אותם, לוקח הביתה ואחרי שהיו מקריאים לי הייתי חותם. בניתי לי מערכת של הסתרה וחייתי עם זה בסדר עד עכשיו".
משהבין שלום שהגיע למבוי סתום וחשש שסודו ייחשף הוא החליט לעשות מעשה והתחיל ללמוד לקרוא ולכתוב. את השאיפה להתחיל את חייו מחדש, הצליח שלום להגשים בסיוע ובמימון של המוסד לביטוח לאומי שמפעיל עם מכון "אותיות" פרויקט שיקומי חדש - "חזרה לעבודה בקהילה".
"אנחנו לא משקמים את כל מי שאינם יודעים לקרוא ולכתוב, אלא את אלה שהקריאה והכתיבה חשובים להם במסגרת עבודה חדשה" אמרה זוהרה פלג, עובדת סוציאלית ממחלקת השיקום של הביטוח הלאומי באזור כפר סבא והרצליה, המלווה את הפרויקט. לדבריה הסיוע ניתן לאנשים אשר נפגעו בעבודותיהם הקודמות ואינם יכולים לבצע עבודות פיזיות, כשהכוונה היא לשלב אותם חזרה במעגל העבודה בעזרת השיקום. המשתתפים בפרויקט נשלחים ללמוד קורס ללימוד קריאה וכתיבה ב"מכון אותיות" המתמחה בהוראת קריאה וכתיבה על בסיס שיטת לימוד מיוחדת הנקראת שיטת אותיות.
זהבה קלנר, מנהלת מכון "אותיות" , מסבירה כי מדובר בשיטת לימוד מיוחדת המכונה "אותיות מדברות" ומבוססת על לימוד הקשר בין אותיות וצלילים - לימוד "הקוד הפונולוגי".
"לכל אות מוצמד צליל קצר ומיוחד, המופק מהפה, כך שהתלמידים לומדים להכיר כל אות ולזהות אותה על פי הצליל המיוחד. צליל זה מלווה גם בצורה מיוחדת של סגירת ופתיחת הפה עליה מתאמנים התלמידים. בשלב הבא מחברים התלמידים את האותיות שלמדו בעזרת הצלילים למילים. במקביל הם לומדים לקרוא ולכתוב את האותיות.
"כעבור כמה חודשים הם רוכשים מיומנויות קריאה וכתיבה של תלמידים בכיתות נמוכות" אומרת קלנר. "השאר תלוי בקצב ההתקדמות של כל אחד מהם".
במכון "אותיות", שלו סניפים בירושלים ובתל אביב, מתמחים בטיפול בעיות קריאה וכתיבה אצל ילדים ומבוגרים, שלא הצליחו לרכוש את הקריאה או ש"תקועים" באחד משלבי לימוד הקריאה. צוות מכון "אותיות" כולל מורות להוראה מתקנת, בעלות מומחיות לטיפול בבעיות של קריאה וכתיבה. בעבודה הטיפולית במכון שמים דגש הן על הקשר הבין-אישי הדרוש להצלחת הטיפול.