העוסקים בתחום יבוא החלפים לרכב בוודאי שמעו ומודעים היטב למאבק שמנהלות מספר חברות לייבוא חלקים תחליפיים מול משרד התחבורה, המבקש למנוע את שיווק מוצריהם בארץ, משום שאלה אינם עומדים בתקני האיכות והבטיחות הנדרשים. אבל מדובר בנושא הנוגע לכל מי שנוהג ברכב או משתמש בדרך כנוסע – וההחלטות המשפטיות שיתקבלו בעניין יכולות להשפיע על הביטחון של כל אחד ואחת מאיתנו.
משרד התחבורה קבע תקנות מסוימות ורף סטנדרטים, אשר חלקי חילוף הנכנסים לארץ חייבים לעמוד בו, וזאת כדי למנוע יבוא של חלקי חילוף באיכות ירודה.
המאבק בין החברות למשרד התחבורה הוא סביב בקשתם של יבואני החלקים התחליפיים לרכך את הקריטריונים לפיהם מאושרים החלקים המיובאים, ולאפשר להם את שיווקם בארץ, בטענה כי הקריטריונים הנוקשים לא מאפשרים תחרות בשוק ומעלים את מחירי החלקים. מאידך, משרד התחבורה טוען, כי הפחתת הדרישות מהווה פגיעה של ממש בצרכנים – פגיעה שאינה רק כלכלית, אלא מהווה גם סכנה פיזית.
בבדיקות שערכו גופים מוסמכים לחלקי רכב חליפיים מסוגים שונים נמצאו חריגות משמעותיות בטיב ובאיכות לעומת חלפים מקוריים (חומרים נחותים, מידות לא מתאימות ועוד). חלקים תחליפיים הם אמנם זולים יותר, אך הם טומנים בחובם סכנה ממשית לבטיחות המשתמשים בדרך. חלקים כאלו אינם עומדים בדרך כלל בסטנדרטים של היצרן המקורי, מה שאומר שלא עברו את הבדיקות המחמירות של היצרן, והם אינם עומדים בדרישות הבטיחותיות שאותו יצרן מציב.
אמנם ישנם חלפים תחליפיים מסוימים שכן עומדים בתקני איכות מקובלים, אבל כאשר מדובר בחלפי חלקי המרכב החיצוני של הרכב, אשר במקרה של תאונה אמורים לספוג חלק ניכר מאנרגיית ההתנגשות – אין מקום לפשרות (בבדיקות שערך משרד התחבורה נמצאו חלקים מזויפים וכן חלקים עשויים פח במקום אלומיניום או פלסטיק, מה שלא רק פוגע בהגנה על הנוסעים, אלא אף עלול להחמיר את הפגיעה במקרה של תאונה.)
טענה נוספת של משרד התחבורה היא, כי הלקוח העיקרי של יבואניות החלפים הלא-מקוריים הן חברות הביטוח וחברות הליסינג, החוסכות סכומי עתק על חשבון המבוטחים, בניגוד לעיקרון הקובע כי על חברת הביטוח להשיב את הרכב למצבו לפני התאונה. בנוסף, השימוש בחלפים תחליפיים גורם לירידה בערך המכונית, ללא ידיעת המבוטח.
מקור: http://jan.plutog.co.il/article.asp?gpid=9