תקשורת בין-אישית מעולה היא המפתח להצלחה של כל אדם. אף אחד מאתנו לא חי לבד וההצלחה שלנו תלויה ביצירת קשר אישי עם אנשים אחרים. בין אם מדובר על איש עסקים שהצלחתו תלויה ביצירת קשר אישי עם לקוחותיו או בין אם מדובר על שכיר שקידומו בחברה תלוי ביכולתו למשוך אליו תשומת לב חיובית מצד הממונים עליו, המפתח להצלחה הוא תקשורת בין-אישית מעולה.
אנשים שמדברים הרבה הם לא בהכרח אנשים שיש להם תקשורת בין-אישית טובה. אני בטוח שנתקלת בעבר באנשים שדיברו ללא הפסקה, ואחר כך כשעברת על מה שאותו אדם אמר לך ניתן היה לסכם שעות של דיבור במשפט אחד. היכולת שלך לגרום לאחרים להבין אותך ולשתף איתך פעולה תלויים ביכולת התקשורת שלך. אני אעבור על כמה מהדברים החשובים ביחס לתקשורת בין-אישית מעולה ואני אראה לך מספר דברים פשוטים מאוד שניתן להתחיל ליישם מידית. כל אחד מאתנו חי במציאות שונה. השוני הזה נובע מהעובדה שלכל אחד מאתנו יש את העיסוקים שלו, התחביבים שלו, המחויבויות שלו, הכישלונות שלו, ההצלחות שלו וכו'. לכן כאשר אנו רוצים לייצר קשר אישי ותקשורת בין-אישית מעולה עם אדם אחר אנחנו חייבים להתייחס למציאות האישית של אותו אדם. לדוגמה, האם יצא לך לראות פעם סיטואציה שבה אם או אב מבקשים מילדם ללכת להתקלח והילד מסרב? בדרך כלל, סיטואציה כזו נגררת מבקשה פשוטה, להוראה בקול מאיים ובחלק מהמקרים גם לבכי או קיטורים של הילד. זוהי דוגמה אחת מיני רבות שניתן למצוא. ניתן לפתור את רוב הבעיות הללו בצורה מאוד פשוטה – להתייחס למציאות האישית של הילד – אמא: דני, לך להתקלח.
ילד: עוד מעט אמא...
אמא: למה?
דני: אני משחק עכשיו
אמא: אני מבינה שאתה נהנה מהמשחק, נכון?
ילד: כן!!!
אמא: איזה יופי. אני שמחה שאתה נהנה מהמשחק, ואני מבינה שאתה רוצה להמשיך ליהנות. אני יודעת שגם באמבטיה יהיה לך כיף וגם שם יש לך משחקים. מה אתה אומר? אמנם, הדיאלוג הזה הוא פשטני מעט אבל כן מעביר את הרעיון – לכל אדם יש את המציאות האישית שבה הוא חי וחשוב להתייחס למציאות הזו על מנת שנוכל לשפר את התקשורת הבין-אישית שלנו. כלי נוסף שעוזר לנו לייצר תקשורת בין-אישית טובה יותר הוא להשתמש במה שנקרא "מחזור תקשורת". על מנת שנבין את הכלי הזה צריך ללכת למה שיושב בבסיסו. אני לא אוהב שמתעלמים ממני או ממה שאני אומר ואני בטוח שגם אצלך זה ככה. כאשר מתעלמים ממה שאדם אחר אומר, באופן אוטומטי מייצרים מצב שבו הנכונות של אחר להקשיב ולהבין מה שיש לך לומר יורדת. מסיבה זו חשוב לתת התייחסות לכל מסר שמתקבל מאדם אחר. ההתייחסות הזו יכולה להיות ניד ראש והיא יכולה להיות "אוקיי" או "הבנתי אותך". כאשר אנו עושים זאת אנחנו למעשה מוודאים שהאדם האחר ירצה להבין אותנו בחזרה. בואו ניתן דוגמה לזה. אני יושב במסעדה החביבה עלי ואני רוצה את החשבון. אני מסמן למלצרית בתנועת יד (מכירים את תנועת היד האוניברסלית של "חשבון בבקשה"?) בתגובה לזה המלצרית מסמנת לי בתנועת יד שהיא הבינה אותי. שום מילה לא יצאה מהפה אבל גם אני וגם המלצרית מבינים אחד את השני. איך הייתי מרגיש לפי דעתך, אם המלצרית לא היתה מסמנת לי בחזרה שהיא הבינה אותי? האם הייתי רגוע וממתין לחשבון או שמה הייתי מחפש מלצרית אחרת על מנת לבקש ממנה חשבון? האם המלצרית שהתעלמה ממני היתה מקבלת טיפ שהוא גבוה יותר מהמינימום לפי דעתך? גם כאן הדוגמה היא פשטנית אבל מעבירה את המסר. בואו ניתן דוגמה נוספת לזה: אבי: היי אביבה, מה שלומך?
אביבה: היי אבי, תתחיל לעבוד על הפרויקט של אוסם ממש חשוב לי לקבל תוצאות ראשוניות היום. בדוגמה הזו אביבה התעלמה מחלק מסוים של התקשורת שהגיעה מאבי. הדוגמה הזו היא נפוצה מאוד. בואו נראה איך כן היה רצוי לנהוג: אבי: היי אביבה, מה שלומך?
אביבה: היי אבי. אני מרגישה מצוין, תודה. אבי, חשוב לי לקבל תוצאות ראשוניות מהפרויקט של אוסם עוד היום אני תתחיל לעבוד עליו כמה שיותר מהר מה לפי דעתך תהיה תגובתו של אבי? האם אבי ישקיע בפרויקט יותר מאשר בדוגמה הקודמת?
ברור שכן! לסיכום, תקשורת בין-אישית היא המפתח להצלחה בחיים בין אם מדובר על שכיר או עצמאי. ישנם כלים מוגדרים שיכולים לעזור לך לשפר את היכולת הזו ובמאמר הזה הסברתי על שני כלים בלבד מתוך הרבה כלים שקיימים. כלים אלו ניתנים ללמידה ולתרגול ואם מעניין אותך לשמוע עוד על כלים אלו אני מזמין אותך ליצור איתי קשר.