894תז' הפילהרמוניתהישראלית-ברהמס,מוצרט,מנדלסון-הנגר11תא
צילומים-אלי ליאוןלאור שיפוצים בהיכל התרבות בת"א ,אולם הבית של התז'הפילהרמונית הישראלית ,היא נאלצה לחפש אולמות אחרים בת"א לתקופתהשיפוץ.
הבחירה לא היתה קלה כי מעטים הם האולמות הגדולים המתאימיםלקונצרטים של תזמורת גדולה.
באין ברירה בחרה התזמורת באולם סמולרש באוניברסיטת תא ובהנגר11 בנמל ת"א כאולמות הבית שלה לתקופה קשה זו.קצת קשה להתרגל לשמוע תזמורת ששמעת אותה באולם הבית שלה מאודפעמים באולם אחר שאינו אולם הבית שלה.
היא נשמעה אחרת, היא נשמעה זרה לך כאילו ולא שמעת אותהמעולם.
התזמורת ניגנה היטב, המנצח יואל לוי, שהחליף את דודאמל שלאיכול היה לבוא, השתדל להוציא ממנה את המקסימום אך שלא באשמתה היא איבדה את הצלילהמיוחד שלה, את הברק שלה, את העוצמה.
ישבתי בשורה השביעית מתוך 34 שורות במקום די מרכזי מול חטיבתהכינורות הראשונים.שמעתי כל חטיבה בנפרד.כינורות לחוד, כלי נשיפה לחוד וכו'. יתכןובמקומות מרוחקים יותר הצלילים נשמעו אחרת.
הצליל נשמע אטום.עמום,קר,עצור.צליל שנשאר סגור.צליל שלאנפתח.הצלילים נשארו על הבמה ולא עברו אל הקהל כפי שצריך ולא יצרו קשר עםאיתו.התזמורת נשמעה כאילו שומעים תקליט מונו מלפני 40שנה.
היתה לי הרגשה שמנגנת תזמורת קאמרית ולא תזמורת סימפונית גדולה.
בנוסף, בקטעים שקטים נשמע הרעש של מערכת האוורור-חימום,רעששהפריע מאוד.הנהלת התזמורת עשתה את כל המאמצים לשפר את המקום מכלהבחינות.הורגשה חמימות הן באולם והן בלובי.ארבעה מסכים העבירו את המתרחש עלהבמה,דבר שהוסיף רבות כי יושבי השורות האחרונות אינם יכולים לראות את הנגנים היותוהכסאות באולם כולם באותו מפלס.חטיבת כלי הנשיפה הוגבהה.התאורה מעל התזמורת היתהבצבעים כחול,ירוק,צהוב,תפוז,ורוד מאוד דקורטיבית ויעילה .הכסאות היונסבלים.בסך הכל, למרות כל המגרעות ,התוצאה ,באין ברירה אחרת ובהתחשבבכל הנסיבות היתה מתקבלת על הדעת.קשה להתרגל לצליל החדש וכך נוגנו הוריאציות של ברהמס על נושאמאת היידן והקונצ'רטו מס'25 מאת מוצרט שבוצע על ידי סולן הערב רודולףבוכבינדר.נגינתו היתה יפה מאוד,נגינה וירטואוזית אך שלא באשמתו הרומנטיקה הלכהלאיבוד.לאחר ההפסקה חלק מהקהל עזב מסיבות שונות.
כנראה שיש צורך להתרגל לצליל החדש ולראיה לאחר ההפסקה,בסימפוניה מס' 3הסקוטית מאת מנדלסון צליל התזמורת נשמע אחרת.הרבה יותר טוב והרבהיותר מתקבל על הדעת.לא שהאקוסטיקה השתפרה, פשוט אתה התרגלת אליה.הביצוע של כל הקונצרט היה טוב.התזמורת והמנצח עשו אתהמקסימום וכל מה שהיה תלוי בהם להצלחת הקונצרט,
אך גם אם יש יכולת וביצוע מושלם לא הכל תלויבהם.לראות או לא לראות:אמנם מתגעגעים להיכל התרבות הלא משופץ אךהקונצרט היה סביר,נסבל באין ברירה ועם הזמן נתרגל גם לצליל החדש.המתענין כיצד התז' הפילהרמונית של סופיה שגם אולם הבית שלהבשיפוץ פתרה את הבעיה מוזמן לקרוא את הכתבה
"874 תז' פילהרמונית סופיה-סקירה וביקורת קונצרט"בלינקהבא:
http://www.elybikoret.022.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=246984אלי
elybikoret@gmail.com
03-6856786
עיתונאי-מבקראמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.אני מזמין אתכם להכנס לאתרי בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ'יוסי גמזו וחומראחר.
ביקורות שהתפרסמו לפני 1.6.10 אפשר לראות רק באתר שבו פורסמו.באתרי אפשר גםלראות תמונות רבות מהאירועים עליהם כתבתי.
הכתובת www.elybikoret.022.co.il