קניית מכונית הינה רכישה חשובה לכל אחד מאיתנו מכיוון שמדובר ברכישה היקרה ביותר שאדם מבצע מלבד בית. המכונית אמורה ללוות את הקונה במשך מספר שנים לפחות ולכן חשוב לערוך לה בדיקה מתאימה. כאשר קונים מכונית יד שניה, גם אם מדובר בקניה מחברה המתמחה בכך (כמו אוטוסנטר למשל), ישנם כיום מכונים אשר בעלות של כמה מאות שקלים מבצעים למכונית בדיקה מקיפה ומומלץ מאד לבצע בדיקה שזכאת. אם הדבר אינו אפשרי מסיבה כזאת או אחרת, כמובן שעדיף לבצע בדיקה לבד מאשר לקנות את הרכב ללא שבוצעה בו שום בדיקה. לכאורה, את הבדיקה רצוי שיערוך אדם המבין בתחום, אך ניתן לבצע מספר בדיקות פשוטות שיכולות להצביע על בעיות ברכב גם ללא ידע רב בתחום הרכב. להלן מספר בדוקת כאלו:
סיבת המכירה
בררו כמה זמן נמצא הרכב המוצע למכירה אצל בעליו. אם מדובר בתקופה שאינה ארוכה הדבר אמור לעורר אצלכם חשד שכן יכול מאד להיות שקיימות ברכב בעיות הדורשות טיפולים יקרים ולכן בעליו מנסה להפטר ממנו. במקרה כזה מומלץ לשים דגש רב יותר על הבדיקות המוצעות להלן.
"בדיקת מאמץ"
בדקו כיצד הרכב נוסע בעליות. אם הוא "מתקשה לסחוב" הדבר עשוי להצביע על בעיות במנוע, אפילו בעיות חמורות. לחלופין, הדבר עשוי גם להעיד על בעיות בתיבת ההילוכים.
המערכות החשמליות
יש לבדוק בקפידה שכל האורות/איתותים, המזגן/מאוורר, הצופר, מערכת הסטריאו/רדיו, המגבים, לוח המכוונים ושאר הרכיבים החשמליים עובדים כשורה. בעיה באחד מהם או יותר עשויה להצביע על בעיה כללית במערכת החשמל של האוטו.
צמיגים
בלאי בלתי אחיד עשוי להצביע על בעיה במתלים או בכיוון, או שלחץ האוויר בצמיגים לא נשמר לפי הוראות היצרן (היה גבוה או נמוך מדי לעמות הוראות היצרן). במקרה כזה נסו להוריד מן המחיר את עלותם של צמיגים חדשים.
פתחו את מכסה המנוע
בדקו שהשמן ושאר הנוזלים אינם מלאים בלכלוך ולא נודף מהם ריח שרוף.
מערכת הפליטה
יש לבדוק את האגזוז ולוודא שאינו פולט עשן סמיך כהה מה שעשוי להעיד שהמנוע במצב לא טוב ועשוי להצריך תיקון, או עושה רעשים מה שעשוי להעיד על כך שמערכת הפליטה תדרוש תיקון או אפילו החלפה כוללת.
ברקסים
על המכונית לעצור ללא חריקה או רעידה.
תיבת הילוכים אוטומאטית
אם בעת העברת הילוך ישנם רעשים או שישנה עלייה במספר הסל"ד של המנוע הדבר מצביע כנראה על כך שתיבת ההילוכים אינה תקינה לגמרי.
איזון
בדקו שהרכב אינו סוטה, רועד או משייט בזמן הנסיעה. הדבר עשוי להצביע של כך שלרכב בעייה במתלים או במצמיגים או שהוא דורש כיוון פרונט (תיקון שאינו יקר) או איזון צמיגים.
לסיכום, בדיקות בסיסיות אלו הן המינימום שעל אדם הרוכש רכב יש שניה ומעלה לבצע, אך כאמור מומלץ בחום להכניס את הרכב לבדיקה במכון או שלפחות מכונאי שאתם סומכים עליו יבדוק את האוטו לאחר העלאתו על מתקן בדיקה.