כיום מוצאים את עצמם יותר ויותר אנשים נפלטים ממקומות עבודה קבועים עקב צמצומים, סגירת חברה ו/או הרעת תנאים. כמות המשרות המוצעות במשק מצומצם יחסית ועל כל משרה נאבקים עשרות רבות של אנשים.
בהנחה שהתפקיד מתאים לאדם הן מבחינת ניסיון והן מבחינת ידע והכשרה הרי שהמטרה הראשונה של כל אדם היא להגיע לראיון ולשכנע את המעסיק הפוטנציאלי כי הוא הוא, המתאים ביותר לתפקיד הרי שעליו לשלוח קורות חיים.
מסמך קורות החיים מיועד לתאר בצורה אפילו יבשה את הניסיון המקצועי והרקע של המועמד אל התפקיד. ישנם כללים ברורים כיצד לכתוב קורות חיים – תחילה פרטים אישיים, אמצעים ליצירת קשר. לאחר מכן ניסיון מקצועי, רקע לימודים וכן פרטים נוספים כמו שירות צבאי, היכרות עם תוכנות מחשב, תחביבים ועוד.
מסמך קורות החיים אמנם אמור להיות יבשושי ומדויק, אך לעומת זאת המכתב המקדים יקבע פעמים רבות האם המעסיק הפוטנציאלי יפתח בכלל את קורות החיים ואיך יקרא אותם. מאחר והמסמך היבש אינו מספיק כדי לתאר את אופיו של האדם את מרצו ואת יכולותיו ואינו ממש עושה לו יחסי ציבור, הרי שכל אלו אמורים להיות מתוארים בפניה הראשונית מעל ולפני פרטי הידע והניסיון.
כדי לכתוב מסמך קורות חיים שמזמין לראיון צריך המועמד לחשוב איך הוא עושה לעצמו יחסי ציבור, מה הוא רוצה להגיד, איך הוא רוצה להגיד את זה. ככלל, כמעט לכל תפקיד למעט תפקידים טכניים גרידא, מחפשים אנשים שיש להם "קצת יותר" – אם אסרטיביות, יצירתיות, חוש הומור, או כל תכונה אחרת. שנית המעסיקים הפוטנציאלים, כמו כל אדם בעולם אוהבים מעט חנופה, רוצים לחשוב שהמועמד התכוונן במאת האחוזים אל התפקיד עצמו.
את הנתונים הנ"ל יש לקחת ולהתאים אותם בהתאם. כדבר ראשון יש לבצע כמה פעולות מודיעין בסיסיות – מי היא החברה המיועדת, מה ידוע עליה, מה מרכז פעילותה. לאחר איסוף המודיעין (לרוב מתוך פעילויות יחסי ציבור של החברה ברשת) ניתן למקד את המסמך המקדים ולמען אותו באופן ייחודי אל החברה ואל האדם הספציפי שלבטח יפתח את המסמך.
משפט כמו: "הייתי מעוניין לעבוד בחברה שלכם הנחשבת למובילה בתחום כמו שלכם, שיש לה קשרים עם XYZ, שהצליחה לעשות עסקאות כאלו וכאלו" משדר לא רק רצינות, אלא גם את העובדה שהמועמד הכין שיעורי בית.
במאמר הבא – איך להציג יצירתיות ואסרטיביות