חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מפיסטופלה-ביקורת-אופרה מאת בויטו-האופרה הישראלית-ELYBIKORET

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה30/01/20091058 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

465מפיסטופלה-בויטו-האופרה465   חוזר אני כעת ממשכן אמנויות הבמה בו הוצגה על ידי האופרה הישראלית הצגת הבכורה של האופרה "מפיסטופלה"מאת אריגו בויטו וממהר לכתוב כדי שהקוראים יספיקו בבקר למהר ולרכוש כרטיסים,אם עדיין ישארו. זאת הפקה מרשימה מכל הבחינות.אופרה מעולה עם מוסיקה נהדרת,ערבה מאוד לאוזן למרות שאין בה אריות מפורסמות ששומעים לעתים קרובות. יש בהפקה תלבושות מקסימות בשלל צבעים ,מקהלה שמימית"בשמיים"סולנים טובים מאוד ובימוי אלגנטי,מבריק,מרתק.   המנצח עומר מ. ולבר שנכנס לתפקידו כשבועיים לפני הבכורה בלבד בגלל חזרתו לארצו של המנצח האורח מאיטליה סטפנלי עקב המלחמה,התעלה על עצמו.הוא הוביל את התזמורת ויחד עמה את כל האופרה ביד רמה ובוטחת.כל רמ"ח איבריו לקחו חלק בניצוח.בתנועות ניצוח רחבות הבעתיות ביותר אפשר היה לו התבוננת בידיים,בפנים,ובגוף הנוטה קדימה  להרגיש את המוסיקה מבלי לשמעה. היתה זו הפקה מהפנטת שתזכר, לדעתי, כאחד משיאי הפקות האופרה.     בויטו זכור לנו לא כל כך בגלל אופרה מצוינת זו אלא בזכות היותו כותב הליברית  לג'וקונדה מאת פונקיאלי ואותלו ופאלסטאף מאת ורדי. כאשר הועלתה מפיסטופלה לראשונה היא נכשלה כשלון בולט.היו סיבות רבות לכך.היא ערכה מעל  5 וחצי שעות,הסולנים לא היו טובים,המבנה הדרמטי היה חלש,האופרה לא היתה מרוכזת ומאורגנת מספיק וכו' לאחר שכתב את הליברית לג'וקונדה שזכתה להצלחה קיבל אומץ ובטחון, עשה שינויים בה והתוצאה בהעלאה החדשה בשנת 1875 היתה הצלחה גדולה.   בויטו השתמש בסיפור הידוע של פאוסט על פי ספרו של גיתה אך בניגוד לגונו שפאוסט שלו הועלה ב1859 קרא לה מפיסטופלה. כוונתו היתה להראות שהיא שונה ושלא יזהו אותה עם פאוסט של גונו כי היא היתה אופרה אחרת. גונו השתמש בחלקו הראשון של ספרו של גיתה  בעוד שבויטו השתמש גם בחלקו השני של הספר. בעוד שאצל גונו  מטרתו של פאוסט שמכר את נפשו לשטן היתה להשאר צעיר לנצח,במפיסטופלה מטרתו היתה לעצור, לשמר רגע של הנאה.   מפיסטופלה מתרכזת בעיקר באהבותיו של פאוסט עם שתי נשים. אחת מרגרטה יצור אנוש והשניה הלנה מטרויה האלה. משתי האהבות לא נשאר זכר. זהו קשר עקר כי שני הילדים משתי הנשים מתים. בהפקה כאן חדר עבודתו של פאוסט נשאר כל הזמן על הבמה.רמז אולי הכל היה חלום אולי מציאות...   כרגיל באופרה בתפקידים הראשיים מופיעים שני צוותים. הפעם ראיתי את שניהם(למען הגילוי הנאות הצוות השני בחזרה כללית) למקהלה באופרה זו תפקיד ראשי. יש לה שלוש סצינות המוניות מקסימות הן מבחינה מוסיקלית והן מבחינת הבימוי. הראשונה עם תחילת האופרה סצינה מרשימה בה מלאכים מרחפים בשמיים ועננים מרצדים לאורך ורוחב כל הבמה. מיד לאחר מכן יום ראשון של חג הפסחא והשלישית באורגיית המכשפות.כל שלוש הסצינות בתלבושות מרהיבות צבעוניות ויפות לעין, מגוונות, יוצאות מהכלל שאין אחת דומה לשניה וכ300 בסך הכל בעיצוב מרהיב של בוקי שיף .היא הגישה לנו סימפוניה של יופי,צבעוני ,נאה. מנצח המקהלה שהכין אותה היטב היה ישי שטקלר. השתתפה עוד מקהלת אנקור עם המנצחת דפנה בן יוחנן ששירתה היתה אחידה וטובה אך בחזרה היתה אנמית שכמעט לא נשמעה .    התפאורה עוצבה על ידי רודי סבונגי שונה לגמרי מסצינה לסצינה היתה טובה מאוד. האופרה במקור בבית האופרה בליאז' בוימה על ידי ז'אן -לואי גרינדה שחודש כאן על ידי מרגרית בורי.   פטה בורצ'ולדזה-מפיסטופלה שהופיע בבכורה היה  נהדר.יש לו קול עמוק חזק חם מאוד.קול אדיר מלא גוונים צבעים וצליל מקסים.משחקו גם מעולה,הבעות הפנים נהדרות. אפשר להרגיש את הבוז שהוא רוחש לפאוסט. גם רמז צ'יקבילדזה שהופיע בחזרה היה טוב מאוד. לו היתי שומע רק אותו היתי ודאי משתמש במילה מקסים.קולו גם טוב מאוד,יפה,עמוק,חלק,חם.   יו סמיט- פאוסט בבכורה היה טוב מאוד ובהשואה עם קרלו שיבלי שהופיע בחזרה, נשמע לי קצת צעקני. קולו חזק ביותר אך של שוילי עדין יותר חם יותר ולטעמי יותר. מישל קריידר כמרגרטה היתה מעולה.היא היתה דרמטית,רגשנית,קרה כשהיתה צריכה להיות כזו עם נוכחות במה משתלטת כשהיא עליה. תענוג היה  לראותה משחקת ושרה.הסצינה בבית הסהר היתה מרשימה ומרגשת ביותר.היא סירבה להצעה להצילה מהגרדום כי רצתה להציל את נשמתה והרגישה שכך ניצלה. לריסה טטוייב היתה גם כן מצויינת בחזרה הן בשירתה והן במשחקה. מירלה גרדינרו היתה טובה מאוד וגם כפי שהלנה צריכה להיות מבחינה חיצונית. טובים מאוד היו גם פליקס ליבשיץ כוגנר,ושירה רז וגלינה מלינסקי . אפשר בהחלט לומר כי שני הצוותים היו על רמה גבוהה ביותר.   המקהלה שימשה בעצם כקולו של אלהים. אומר פאוסט בסוף כי ידע אהבת בתולה ואלה.כעת כשקיצו מתקרב על פני האדמה מלאה נפשו שמחה. הרגע החולף עצר אך ספר הספרים הוא מבצרו.הוא אינו נופל בציפורני השטן.האל מושיעו.האל מנצח ומפיסטו מנודה.כל עמלו ירד לטמיון. עם המלאכים שבשמיים מסתיימת האופרה.   לראות או לא לראות:הפקה שהיא תענוג לא רק לאוזן אלא גם לעין,לרגש,לנשמה.אסור להחמיץ. נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 29/1/2009 01:12      

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אלי ליאון-elybikoret

מאת: אלי ליאון-elybikoretספרות09/01/131433 צפיות
ספר שירה

מאת: אלי ליאון-elybikoretספרות09/01/131026 צפיות
ספר שירה

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה26/04/121350 צפיות
10 שירים מצויינים בביצועו בלווי קלידים וגיטרה

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה19/04/121538 צפיות
להקת פופ ודיסקו משנות ה80

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה19/04/121318 צפיות
להקת פופ ודיסקו משנות ה80

מאת: אלי ליאון-elybikoretאומנות - כללי27/12/111379 צפיות
קולקטיב הבארוק הישראלי

מאת: אלי ליאון-elybikoretאומנות - כללי23/12/111313 צפיות
אלברט כהן שר שירי מחזמרים

מאמרים נוספים בנושא מוסיקה

מאת: רויטל ל מוסיקה02/12/205147 צפיות
אחת מצורות הבילוי הפופולריות בשנים האחרונות היא הקריוקי אשר מקורו במדינת יפן ופרושו "תזמורת ריקה". אנשים מסתבר מאוד אוהבים לשיר, ולכן כל אירוע בו תהיה הפעלה אקטיבית, כזו שהאורחים יוכלו להביע עצמם ולהתבטא בשירה, יהפוך למשהו מוצלח.

מאת: חיים נוימוסיקה12/08/205632 צפיות
הסינגל החדש של הזמרת והיוצרת יעלה אלישיב, CRAZY TIMES הוא מצמרר, מרגש ומבליט את יכולותיה הווקאליות והמוזיקליות. את השיר כתבה והלחינה יעלה בתקופת סגר הקורונה והוא כבר זכה לתהודה רבה בקרב מאזיניה וציבור נרחב.

מאת: חיים נוימוסיקה26/07/205647 צפיות
גם זה הגיע: המנון לקורונה, המגפה שנחתה על העולם, זוכה גם לשיר קליל וקצבי ולסינגל חדש של הזמר יהודה אברון.

מאת: אידובמוסיקה29/12/196288 צפיות
הייתה תקופה לפני הרבה מאוד זמן שראש-הממשלה שלנו, ביבי נתניהו, השתמש במשפט הבא בשביל להגדיל לעצמו את כמות המצביעים - לכל ילד יהיה מחשב בבית. ביבי השתמש במשפט הזה בתור כלי שכנוע. מכוון שהייתה תקופה שלא היה מחשב בכל כיס והגישה לאינטרנט הייתה מאוד מצומצמת. לעומת התקופה של היום שבו לכל ילד כבר יש גישה כמעט בלתי-מוגבלת בשביל לגלוש באינטרנט.

מאת: אידובמוסיקה13/12/193676 צפיות
אם היינו חיים עשור אחורה והייתם רוצים לבנות אולפן-הקלטות הייתם צריכים לעבוד כלכך הרבה שעות בשביל להקים את האולפן הכי פשוט. אבל היום, ההוצאה הכי יקרה שלכם כנראה תהיה מחשב ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז אני מניח שיש לכם מחשב. במאמר הזה אני רוצה להסביר מה הם כוחם של פלגינים.

מאת: אידובמוסיקה09/12/193641 צפיות
כיום אנחנו חיים בתקופה שמאוד קל לשמוע שירים. בלחיצת כפתור אנחנו יכולים לשמוע איזה שיר שאנחנו רוצים או אלבום שלם מבלי לחשוב יותר מדי. אנחנו כלכך רגילים לשמוע שירים לפי בחירה שלא קיים אתר אחד, אלה כמה אתרים שתהליך הורדת שירים מיוטיוב או מכל אתר אחר היא מאוד פשוטה. למרות שאיכות השירים פחותה מזו של השירים שהופקו באלבום, אנחנו בתור צרכנים מעדיפים את הנוחות של לשמוע מתי שאנחנו רוצים מאשר לשמוע שירים באיכות גבוהה.

מאת: אידובמוסיקה02/12/193898 צפיות
מי מאיתנו לא שומע היום שירים דרך יוטיוב? היום הדרך המקובלת לשמוע שירים היא דרך שירות סטרימינג כלשהו כשהדרך הכי פופולרית היא מיוטיוב. אני נתקל בהרבה מקרים שבהן כל קבל עם ועדה מבקש ממני להסביר לו איך מורידים שירים מיוטיוב. בדר"כ אני גם שואל "למה צריך להוריד את השירים מיוטיוב? הרי מאוד נח וקל פשוט להיכנס ליוטיוב ואז לשמוע את השירים שאנחנו רוצים", התשובה הקבילה שאני מכבד היא דווקא מזמרים שרוצים להתאמן על שירים מסויימים אבל הם לא תמיד נמצאים במקום שהטלפון שלהם קולט וויפי (wifi) בשביל להפעיל יוטיוב...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica