|
|
|
|
|
קונצר תז' הסימפונית הישראלית ראשון לציון-ביקורת-שמעון כהן,סטרווינסקי,ראוול-האופרה ת"א
|
|
|
541קונצרט תז' רשל"צ-שמעון כהן,סטרוינסקי,רוול-האופרהת"א541
אמש הסתימה העונה הנוכחית של הזתמורת הסימפוניתהישראלית רשל"צ בתל אביב.
בארבעה דברים שהיו בקונצרט זה הוא היה שונה מקונצרטיםרגילים אחרים.
א.-אורכו כשעתיים וחצי.
ב-מחיאות הכפיים בתום הקונצרט שהיו ממושכות מעל ומעברלמקובל. כאלו לא שמעתי מזמן בתום קונצרט כל שהוא
ג-התכנית שהיתה עם נושא-הזמנה למחול וכללה יצירותשנכתבו על ידי קומפוזיטורים שנולדו החל ב 1685 וכלה ב1937 ו
ד-ביצוע נפלא ומיוחד של "ציפור האש" מאת סטרוינסקיששומעים לעתים נדירות ביותר.
הקונצרט התחיל ברגל שמאל עם הסויטה מס'2 לחלילותזמורת מאת באך שהיא אוסף של ריקודים.
זאת אחת מתוך ארבע סויטות שבאך כתב.היא כוללת ריקודיםשהיו נהוגים בזמנו בארצות שונות באירופה כגון הסרבנד הספרדי, הפולונז הפולני,הבדינרי הצרפתי ועוד.
הסולן היה איל עין-הבר המשנה לחלילן הראשי בתזמורתהפילהרמונית.נגינתו היתה יפה מאוד. צליל מאוד נקי,וירטואזי.ליוה אותו מצויין הרכבמצומצם של כלי הקשת וצ'מבלו ,כמקובל במוזיקת הבארוק. ניגן בצ'מבלו ונינצח דןאטינגר.
כתבתי "ברגל שמאל" כי בהתחלה נגינת הסויטה לא השתלבה,בעיני הקהל לפחות, בתכנית שהיתה יפה והמגוונת ביותר. הוא הראה עצבנות וחוסר סבלנות.מוסיקת הבארוק כנראה בהתחלה לא קלעה לטעם הקהל והוא הפריע במהלך הנגינה במחיאותכפיים לאחר כל פרק מפרקי היצירה למרות הסימן הברור של המנצח על שהיצירה טרם הגיעהלסופה.
בהמשך ועם הגברת הקצב האוירה השתנתה והיא התקבלהבסופו של דבר בצורה נהדרת.
לאחר מכן נוגנה בביצוע בכורה יצירתו של שמעוןכהן"לרקוד".
ב1988 כהן הקים את התז' הסימפונית רשל"צ והיה מנהלההמוזיקלי ומנצחה בשנותיה הראשונות.
"לרקוד" הנה סויטה במתכונת הסויטה ששמענו קודם וכוללתחמישה ריקודים . בחירת המלחין של המחולות שנכללו ביצירה היתה אישיתאינדיוידואלית . שמענו את הריקודים האופייניים לסויטה הבארוקית כאשר
בין צליליה אפשר היה להבחין בצלילי ג'אז,מוטיביםחסידיים ריקודיים,רומנטיים,וגם צלילים מזרחיים מרומזים.אפשר בהחלט לכנותה כסויטתבארוק מודרנית עכשוית.
היא נשמעה מעולה,ערבה מאוד לאוזן וכך גם התקבלה עלידי הקהל שהריע ממושכות למלחין.
תזמור היצירה היה מצויין ,עשיר ומגוון כאשר לפעמיםנשמע גרנדיוזי.
יצירה בהחלט יפה, מענינת ואין לי ספק שתזכה להצלחהבקרב המאזינים.
לאחר מכן הושמעה סויטה מ "ציפור האש" מאתסטרוינסקי.
היה זה ביצוע למופת.
ביצוע מלא מתח,ניצוח מאוד אקספרסיבי,נהדר,מאוד מדוייקונקי.
אטינגר ידע איך להראות את המתח הפנימי שביצירהולהבליט זאת .הוא הוביל את התזמורת ביד בטוחה והיא נשמעה לו ללא עוררין לביצוע שלאבמהרה ישכח.
מזמן לא שמעתי ביצוע מקסים כזה שלהיצירה.
לביצוע של יצירה זו בלבד היה כדאי לבואלקונצרט.
היצירה השואבת את צליליה מהמוסיקה העממית הרוסית משנהצלילים אלו ונותנת להם קצב אחר מודרני. צלילים שלא היו מקובלים ביותר בזמן השמעתהלראשונה.
למרות זאת זכתה להצלחה מיד עם ביצועה.
הערב שמענו סויטה מתוך הבלט שכללה חמישהריקודים.
אטינגר הגיש לנו ביצוע תזמורתי שריגש ונחרטבזכרון.
בין לבין נוגנו שני מחולות- סלאווי מאת דבוז'אקוהונגרי מאת ברהמס .הם נוגנו בתנופה, עליצות ושמחה.
הקונצרט הסתיים בביצוע "הבולרו" של ראוול כאשר בביצועהשתתפו רקדני להקת המחול נדין בומר.
על בימה מוגבהת בעומק הבמה הופיעה רקדנית כבובה לבנהמוארת במימדים ענקיים.
אליה הצטרפו בקדמת הבמה4 רקדנים נוספים בתלבושותצבעוניות.
הכוריאוגרפיה הפעם ,בהתחשב במקום הביצוע ומימדי בימתהמשכן שהיתה כמעט כולה תפוסה על ידי התזמורת, היתה סטאטית, דהינו הרקדנים כמעט עמדובמקום אחד עם תנועות מעטות .תנועותיהם היו מכניות "בובתיות" בהתאם לקצבהיצירה.
כוריאוגרפיה טובה, בהתחשב במקום הביצוע והיא החייתהבמקצת את המונוטוניות של היצירה שבוצעה על ידי התזמורת בצורה טובהמאוד.
לצערי נבצר ממני לצרף כאן תמונות מההופעה של הלהקה כיפניות אל הלהקה באי מייל ובטלפון אישי לא זכו למענה עד לפרסום שורות אלו.
לא כך פועל משרד יחסי ציבור של גוף אמנותי שודאימעונין לקדם ולפרסם את עצמו ולזכות בקהל נוסף וחדש...
אני מצרף תמונות שקיבלתי באדיבות התזמורת ושצולמו עלידי גלית יבלון.
שמתי לב שמקונצרט לקונצרט קהל המאזינים הבאיםלקונצרטים של התזמורת הסימפונית רשל"צ גדל.מאחרולפי סטיסטיקה שקראתי לא מזמן, קהל חובבי המוסיקה הקלאסית לא גדל בשנה האחרונהומאחר וחלק מהתזמורות האחרות מצמצמות במספר הסדרות והקונצרטים שלהן, המסקנה היאכנראה שהקהל עובר אל תזמורת זו מתזמורות אחרות ומענין לעשות סקר מה הסיבה ומדועהוא עושה זאת.
לראות או לא לראות: היה זה קונצרט נפלא, מגוון,מבוצעהיטב,עם מנצח בעל השראה, מעוף וטעם טוב.
נכתב על ידיelybikoret-אלי ליאון , 27/7/2009 19:12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת אלי ליאון-elybikoret
|
|
10 שירים מצויינים בביצועו בלווי קלידים וגיטרה
|
להקת פופ ודיסקו משנות ה80
|
להקת פופ ודיסקו משנות ה80
|
|
אלברט כהן שר שירי מחזמרים
|
מאמרים נוספים בנושא מוסיקה
אחת מצורות הבילוי הפופולריות בשנים האחרונות היא הקריוקי אשר מקורו במדינת יפן ופרושו "תזמורת ריקה". אנשים מסתבר מאוד אוהבים לשיר, ולכן כל אירוע בו תהיה הפעלה אקטיבית, כזו שהאורחים יוכלו להביע עצמם ולהתבטא בשירה, יהפוך למשהו מוצלח.
|
הסינגל החדש של הזמרת והיוצרת יעלה אלישיב, CRAZY TIMES הוא מצמרר, מרגש ומבליט את יכולותיה הווקאליות והמוזיקליות. את השיר כתבה והלחינה יעלה בתקופת סגר הקורונה והוא כבר זכה לתהודה רבה בקרב מאזיניה וציבור נרחב.
|
גם זה הגיע: המנון לקורונה, המגפה שנחתה על העולם, זוכה גם לשיר קליל וקצבי ולסינגל חדש של הזמר יהודה אברון.
|
הייתה תקופה לפני הרבה מאוד זמן שראש-הממשלה שלנו, ביבי נתניהו, השתמש במשפט הבא בשביל להגדיל לעצמו את כמות המצביעים - לכל ילד יהיה מחשב בבית. ביבי השתמש במשפט הזה בתור כלי שכנוע. מכוון שהייתה תקופה שלא היה מחשב בכל כיס והגישה לאינטרנט הייתה מאוד מצומצמת. לעומת התקופה של היום שבו לכל ילד כבר יש גישה כמעט בלתי-מוגבלת בשביל לגלוש באינטרנט.
|
אם היינו חיים עשור אחורה והייתם רוצים לבנות אולפן-הקלטות הייתם צריכים לעבוד כלכך הרבה שעות בשביל להקים את האולפן הכי פשוט. אבל היום, ההוצאה הכי יקרה שלכם כנראה תהיה מחשב ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז אני מניח שיש לכם מחשב. במאמר הזה אני רוצה להסביר מה הם כוחם של פלגינים.
|
כיום אנחנו חיים בתקופה שמאוד קל לשמוע שירים. בלחיצת כפתור אנחנו יכולים לשמוע איזה שיר שאנחנו רוצים או אלבום שלם מבלי לחשוב יותר מדי. אנחנו כלכך רגילים לשמוע שירים לפי בחירה שלא קיים אתר אחד, אלה כמה אתרים שתהליך הורדת שירים מיוטיוב או מכל אתר אחר היא מאוד פשוטה. למרות שאיכות השירים פחותה מזו של השירים שהופקו באלבום, אנחנו בתור צרכנים מעדיפים את הנוחות של לשמוע מתי שאנחנו רוצים מאשר לשמוע שירים באיכות גבוהה.
|
מי מאיתנו לא שומע היום שירים דרך יוטיוב? היום הדרך המקובלת לשמוע שירים היא דרך שירות סטרימינג כלשהו כשהדרך הכי פופולרית היא מיוטיוב. אני נתקל בהרבה מקרים שבהן כל קבל עם ועדה מבקש ממני להסביר לו איך מורידים שירים מיוטיוב. בדר"כ אני גם שואל "למה צריך להוריד את השירים מיוטיוב? הרי מאוד נח וקל פשוט להיכנס ליוטיוב ואז לשמוע את השירים שאנחנו רוצים", התשובה הקבילה שאני מכבד היא דווקא מזמרים שרוצים להתאמן על שירים מסויימים אבל הם לא תמיד נמצאים במקום שהטלפון שלהם קולט וויפי (wifi) בשביל להפעיל יוטיוב...
|
|
|
|
|