כבר מזמן מחשבים, משחקי מחשב וקונסוליות משחק שונות מהווים חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. והיות שלא סביר שבעתיד הנראה לעין נהיה עדים להיעלמות המוחלטת – ולמען האמת, אפילו החלקית – של משחקי המחשב, כנראה שהם עומדים להישאר איתנו לעוד הרבה זמן. אז אם כך הדבר, אולי כדאי שנבחן אילו שימושיים חיוביים ניתן לעשות בהם ובאילו דרכים הם עשויים לתרום להעשרת החיים שלנו – הן כחברה והן כבני אדם נפרדים?
השפעות חיוביות על הגוף:
מאז ההמצאה של קונסוליות משחק אלחוטיות, חוויית המשחק עברה שדרוג ושיפור לאין שיעור. משחקים אשר דורשים תנועה גופנית אינם מאפשרים לשחקנים – ואפילו לבטטות הכורסה הוותיקים ביותר – להמשיך להיות מרותכים עם הישבנים שלהם אל הכורסה, והם מאלצים אותם להזיז את הגוף שלהם ולשרוף קלוריות מבלי שהם בכלל יתכננו לעשות זאת או יקדישו לכך ולו מחשבה קטנה.
בנוסף על כך, מומחים לחקר ההשפעות של משחקי מחשב על נפש וגוף האדם טוענים כי הקדשת זמן למשחק במשחקי מחשב אשר דורשים את ההשתתפות הפעילה – מבחינה גופנית – של השחקן יכולה להיחשב, להתעמלות המועילה במגוון רחב של דרכים לפעילות של הלב ושל כלי הדם. התעמלות מאומצת מסוג זה עשויה להועיל במידה ניכרת לאנשים אשר סובלים מהשמנת יתר. המשמעות של תגלית זו ברורה עבור ההורים: הם כבר לא יצטרכו לדאוג בקשר לכך שהילדים שלהם – שככל הילדים הממוצעים בגילם מקדישים שעות רבות למשחקי מחשב – יהפכו לשמנים ויפתחו הרגלי אכילה קלוקלים.
כאשר מפתחי משחקים ניגשים למלאכה שלהם מנקודת המבט של תועלת לחברה באופן כללי – לעומת יצירת רווחים מקסימאליים – הם יכולים לנצל את הכישורים ואת תחום ההתמחות שלהם כדי לקדם דברים מועילים, כמו העלאת המודעות בקרב ילדים ובני נוער לנושא הבריאות ומתן מידע חשוב בנושא. היות שהילדים ובני הנוער של ימינו נולדו כבר לתוך עולם בו משחקי מחשב הם חלק בלתי נפרד מהמציאות שלנו, יהיה זה אך טבעי להשתמש במשאבים שכבר קיימים על מנת לקדם ערכים טובים יותר.
יש חברות לפיתוח משחקי מחשב שמפתחות משחקים שבכוחם לשבות את תשומת הלב המלאה של השחקנים ולאפשר להם ליצור אינטראקציות משמעותיות עם המידע שהם סופגים. דוגמא אחת למשחק אשר פותח במיוחד לצורך העלאת המודעות לנזקי העישון הוא משחק מחשב בשם "רקס רונאן", אשר מציג בצורה גראפית את ההשפעות המזיקות של העישון. מטרתם בפיתוח המשחק הייתה לחזק נטיות נגד עישון אצל ילדים בגילאי טרום בגרות (גילאי 10 עד 12) ולחזק את כוונתם לא להתחיל לעשן.
במשחק הילדים מגלמים את דמותו של רקס רונאן, מנתח אשר מכווץ את עצמו בצורה כזאת כדי שהוא יוכל להיכנס לתוך הגוף של המטופל שלו. לאחר שהוא נכנס לגוף המטופל, הוא משתמש בכלים הרפואיים שלו כדי לסלק את כל הפסולת והזפת אשר הצטברו בעקבות שנים על גבי שנים של עישון. השחקנים מטיילים עם רקס ברחבי תשעה אזורים שונים בגוף, עונים על שאלות העוסקות בנזקים שנגרמים לגוף בעקבות עישון, ובאופן כללי רוכשים הבנה מקיפה יותר אודות הנזקים הטמונים בעישון.
במחקרים נמצא כי ילדים ובני נוער אשר משחק במשחק המחשב הזה בביתם יודעים על הדרכים הספציפיות בהן עישון מזיק לגוף, ובעקבות הדימויים הגראפיים המוצגים במשחק הם חשים גועל כלפי עישון. על ידי כך הושגה למעשה המטרה המקורית של מפתחי המשחק והם הצליחו לחזק את ההחלטה של הילדים ובני הנוער שלא להתחיל לעשן.
מפתחי המשחק ממשיכים לצעוד בנתיב המבורך בו הם החלו, והם עתה שוקדים על פיתוח משחקים שנועדו לעזור לאנשים להירגע, ללמוד על אודות תזונה נכונה, להתגבר על פוביות ואפילו לעזור לילדים להתמודד ביעילות עם הפרעות קשב.
השפעות חיוביות על הנפש:
גייל ניקולס, אישה בת 49 מארצות הברית, סבלה מדיכאון במשך שנים רבות. כאשר היא לא מצליחה להירדם, במקום לעסוק במחשבות טורדניות ומדכאות, היא מכלה את האנרגיה שלה על ידי משחקי מחשב.
את הסגולה המרפאת שיכולה להיות למשחקי מחשב היא גילתה בזמן שהיא נקלעה לתקופה של דיכאון קשה. היא במקרה התחילה לשחק במשחק מחשב בשם ביג'ולד, בו השחקנים צריכים לסדר יהלומים בשורות לפי הצבע שלהם. לילה אחד, כאשר היא התייסרה בכאבים נפשיים עזים מנשוא, היא הדליקה את המחשב ושיחקה במשחק הזה במשך שעות על גבי שעות – ועל ידי הסיחה את דעתה והשכיחה את המחשבות המדכאות שלה. לטעמה של ניקולס, גרסת המשחק האהובה עליה יותר מכל היא הגרסה שבה היא לא צריכה להתמודד נגד שחקנים אחרים או לצבור כמה שיותר נקודות. לעומת זאת, היא מעדיפה את גרסת המשחקים בה עליה לסדר אינסוף יהלומים שנופלים אל תוך המסך ללא הפסקה, מה שמכניס אותה לטראנס שמקל עליה להתרכז ולהירגע – מה שללא ספק עוזר עליה להתמודד עם הדיכאון שלה בדרך מועילה יותר מהדרכים ה"מקובלות" (אכילה, עישון, סמים וכיוצא בזה).
ניקולס כל כך אהבה את המשחק וכל כך התלהבה מההשפעה החיובית שלו עליה, שהיא פנתה לחברת משחקי המחשב שפיתחה את המשחק "פופקאפ גיימס". יוצרי המשחק נדהמו לשמוע על כך שייתכן שלמשחק שהם פיתחו יש השפעות חיוביות על נפש האדם, והם החליטו לחקור את הפוטנציאל המרפא של המשחק בצורה שיטתית ומדעית. בחברה הקציבו תקציבים מיוחדים למחקר ובו התגלה כי המשתתפים במחקר ששיחקו בביג'ולד הפגינו מצב רוח משופר ומקצבי לב בריאים יותר, לעומת המשתתפים האחרים לא שיחקו במשחק.
מחקרים מסוג זה הולכים וצוברים תאוצה בקרב חברות המשחקים, אשר תמיד מחפשות אחר נישות שיווקיות חדשות ויצירתיות יותר. החברות מבססות את פעולותיהן על הרעיון לפיו דיכאון והפרעות נפשיות אחרות – ובנוסף על כך, לחץ שנחווה בחיי היום יום – כרוכים בדפוסי מחשבה שיטתיים ושליליים. משחקי המחשב למעשה שוברים את תבניות החשיבה ודפוסי הפעולה השליליים של האנשים אשר משחקים בהם, והם עוזרים להם לעבור ביתר קלות לתוך איזור חשיבה שונה וחיובי יותר.
משחקים