בעשור האחרון אנו עדים לפריחה ולהתעניינות גואה בתורת הנסתר ובחכמת הקבלה בקרב ציבור גדול של אנשים ,מכל קשת המעמדות והשכבות שבחברה הישראלית, אשר פונים לקבלת ייעוץ והכוונה מעולמה של קבלה. כך שהנושא פשט כמעט בכל בית בישראל ולראיה הנושא תפס מקום אף באמצעי התקשורת השונים. תופעה תרבותית זו בהחלט מעניינת וראוי להתייחס אליה ברצינות ובכובד ראש. משום כך ראוי לשאול מדוע בעולם גלובאלי המתפתח תדיר טכנולוגית ומדעית, עדיין נזקק האדם להכוונה מחכמה יהודית בת אלפי שנים, שבה הוא מוצא רלוונטיות היום יותר מתמיד. על אף שמדובר בשני תחומים שונים במהותם, העימות בין הקבלה למדע נמשך ללא הכרעה ברורה. משכך הם הדברים, האדם, נזר הבריאה, לא תמיד מסוגל להבין בשכלו שמאחורי כל תופעה, מובנת או בלתי מובנת, ניצבים כוחות איתנים מקדמא דנא, רוחשים וגועשים שמניעים את הטבע כולו ומכניסים סדר לכאוס המיתולוגי. בני אדם זקוקים לאמונה, לתקווה ולשאוב עידוד לא פחות משהם זקוקים לשכל ולהבנה. רצונות, אמונות, פחדים, רגשות וחלומות משפיעים על בני אדם לא פחות ,ולעתים אף הרבה יותר, מאשר כל הוכחה והסבר מדעיים. מושג האמת תמיד היה יחסי, וההחלטה במה להאמין ולהיאחז תמיד הייתה סובייקטיבית. מתוך כך נולדה מתודה, היא חכמת הקבלה, המתארת את סדר היקום ומציעה הסבר עמוק ופרטני אותו אפשר להעמיד לבחינה שכלית, לצד זו האמונית, ומאפשרת ניבוי של כלל התופעות בטבע ובחיי הפרט. אותה שיטה מתווה דרך שתאיר את דרכו של האדם באפלת חייו ותספק לו תשובות לדילמות והתחבטויות שונות כמובא בדברי רבא במסכת מועד קטן (כ”ח.): “ אמר רבא חיי בני ומזוני לא בזכותא תליא מילתא אלא במזלא תליא מילתא. כלומר, במרוצת החיים האדם דואג על שלושה נושאים עיקריים המרכיבים את טעם ומטרת החיים אשר תלויים במזל והם:בני –ילדים ומשפחה, חיי- בריאות הגוף והנפש, מזוני-פרנסה,כלכלה והצלחה. אם כן, הקבלה מלמדת כי ברדיפה המתמדת אחר סיפוקים ותאוות גשמיות שאין בהם ממש, האדם שוכח בדרך את עצמיותו ומהותו ומיד נוצר חלל פעור בנפש הגורם לתסכול ולחוסר איזון במערכות הרוחניות שלו. מגיע שלב שבו האדם עוצר לרגע את עגלת חייו, מחכך בראשו ומחפש תשובות לשאלות נשגבות, מתבונן פנימה לתוך נבכי נשמתו ושואל מי אני באמת ? מה ייעודי בעולם? האם אני מאושר? מהו גורלי ? למה זה קורה לי? ועוד שאלות רבות. אם כן, מאין מגיעה אותה תחושה טבעית ואמיתית כל כך המחייבת מענה לשאלות התכלית ומטרת החיים. מחשבה זו עולה ומהדהדת במוחו של האדם החושב מספר פעמים לא מבוטל במהלך שנות חייו ולרוב ללא מענה מספק. בנקודה זו באה הקבלה ,מסירה את הלוט מבעד לסודות ומגלה כי התשובה הראשית לכל השאלות המורכבות הללו היא אחת- פרט למציאות הפיסית בה אנו שרויים,הנחווית בחמשת החושים.עלינו להכיר ,להרגיש ולחיות את הרובד הרוחני העמוק המצוי בתוכנו אך נסתר מעינינו.לדעת לראות ולהבין את עולם הסיבות לכל מה שמתרחש איתנו כאן ועכשיו ולהבין כי הבריאה מתנהלת מאז ועד היום,על פי חוקים מוחלטים שאם האדם יטה עצמו ללמוד אותם ולחיות על פיהם אזי הוא יוכל להיות במצב אקטיבי משפיע ולא במצב פסיבי מושפע, ללא כל יכולת לשנות את איכות חייו. ובמילים אחרות, מהם הכללים "במשחק החיים" שעלי לאמץ על מנת לשפר את מצבי ולזכות לעליית מדרגה של שפע רוחני וגשמי כאחד. לאורך הדורות גרסו המקובלים כי קיימים חוקים רוחניים מובהקים שעל פיהם העולם מתנהל והדברים מצאו ביטוי נפלא,אם כי מוצפן וכתוב בשפה מקודדת, בכתבי קבלה קדומים המסבירים לא רק מדוע הדברים נעשים אלא איך הם נעשים, בבחינת סיבה ותוצאה. אותה חוקיות, על אף שאינה נראית בעין בשר, מהווה את הבסיס לקיום המציאות הפיסית ככתוב :"אין לך עשב למטה שאין לו מלאך מלמעלה, שמכה בו ואומר לו גדל" (בראשית רבה י', ו'). כלומר מכאן תדע כי כל המרחש על הארץ,לרבות מצבך האישי בכל תחום, שורשו בעולם רוחני ממנו הכול משתלשל. משכך הם הדברים, רבים פונים לייעוץ בקבלה מתוך הצורך להגברת המודעות ולהתמודדות עם קשיים בחיי היום יום,בחברה,במשפחה,בעבודה ועוד. המקובל חוקר את מצבו של האדם בהסתמך על שמו הפרטי,שם אימו ותאריך הלידה. מתוך כך וע"י התבוננות בכתבי קודש בשיטה השמורה ליודעי סוד, הוא מקבל אבחנות ותשובות ברורות אודות מזל וגורל של מי שיושב מולו. יובן כי ייעוץ על פי הקבלה, הנערך באמצעות איש קבלה בקיא בסוד נפש האדם והקדיש חייו לעסוק בחכמת הנסתר, מגלה אבחנות גבוהות ביותר אודות מסלול חיי האדם, והתשובות לשאלות מובאות בבהירות רבה ובדיוק מופלא. כזה השופך אור עד כדי ירידה לפרטים דקים כמו מאורעות החיים,שמות אנשים, תקופות,עתיד וזמנים וכלה בסודות הלב שמלבד למתייעץ איש אינו יודע. המקובל מעניק לאדם כלים רוחניים ופתרונות מעשיים המסוגלים לשחרר עיכובים במזל ,כאלה המונעים את הצמיחה וההתפתחות האישית בנושאים כגון: פרנסה, זיווג, הצלחה ובריאות. הרעיון הבסיסי עליו נסמך הייעוץ הקבלי טוען כי לכל דבר בעולם הגשמי מקבילה בעולם הרוחני.דהיינו התאמה מלאה בין הרובד החיצוני לרובד הפנימי הנסתר שקשה להגיע אליו. בליקוטי מוהר"ן ,שהוא אחד מספרי הקבלה הקדושים בחסידות, מובאים הדברים הבאים למי שמבקש לדעת אודות פשר ומהות הייעוץ הקבלי: " התורה שלי (קבלה) גדולה מאוד והיא כולה רוח הקודש ויכולים ליידע ממנה עתידות,שמי שייטה עצמו ויאזין ויקשיב לתורה שלי יוכל לידע עתידות שיהיה.ואין צריך לומר אח"כ כשנעשים הדברים בעולם שאז יכולים בודאי למצוא הכול בתוך התורה שלי ולראות ולהבין שהכול מבואר בתוך התורה שנאמרה כבר". מניסיוני הרב אעיד כי הדברים בחונים, בדוקים ומוכחים מעבר לכל מילה שתיכתב כאן והם בעלי משנה תוקף עצום ורב. למי מאיתנו לא אבדה פעם הדרך ולא עמד בדילמה קשה ונזקק ליד מכוונת ועצה טובה וחכמה ,כאן נכנסת חכמת הקבלה לתמונה. ידוע הדבר כי אין הרבה ידיעות בעולם הנקראות "חכמה",הקבלה נקראת כך משום שהיא מאגדת בתוכה אוצרות אדירים של ידע וחכמה אין סופיים ,דרכם נזכה לדעת טוב יותר מה נכון לנו ומהם השבילים המוליכים אל עבר חיי שפע,איכות ושלווה נצחית.
מוגש בברכה
יצחק אהרון יועץ, חוקר ומרצה של תורת הקבלה. ראש מרכז "חכמה" המרכז לקבלה וליהדות בפתח תקוה. מפרסם מאמרים שבועיים בעיתונות המקומית בפריסה ארצית, עורך את מדורי הקבלה באתרים ynet,walla,ומשדר בקו המומחים של רדיו 103FM וברשת ב' בימי שישי בתוכנית "מה יהיה" עם יואב גינאי. 03-9220784 . www.kabalah.co.il
© כל הזכויות שמורות•החומר באתר זה מוגש בברכה מטעם יצחק אהרון ו/או "חכמה" המרכז לקבלה למען הגברת המודעות ולשיפור איכות החיים של כל אחת ואחד. בשל כך הוא מותר לשימוש והפצה ללא הגבלה ובתנאי שתוכנו לא ישונה ויצויין מקורו