שיטת הליסינג שהגיע מארה"ב הפכה מקובלת בישראל בעשור האחרון. החלוצות בתחום היו חברות ההי טק אשר סיקפו לעובדיהן כלי רכב בליסינג כחלק מתנאי ההעסקה אולם כיום חברות ואירגונים מכל תחום כמעט מספקים לעובדיהם כלי רכב ב ליסינג.
לפני שנעמיק לעסוק בליסינג והקשר בין הליסינג לעסק עלינו לדעת כי קיימות שתי צורות ליסינג עיקריות: ליסינג תפעולי וליסינג מימוני.
ליסינג מימוני - שיטה זו דומה במובנים רבים לנטילת הלוואה מהבנק אך מתבצעת אל מול חברת הליסינג. בשיטה זו רוכש הלקוח כלי רכב חדש מחברת הליסינג. הוא משלם מקדמה ובנוסף לכך תשלום חודשי. משך העיסקה 3 שנים עד 5 שנים לכל היותר. בתום התקופה ניתנת ללקוח האפשרות לרכוש את הרכב (שעד אז נותר בבעלות חברת הליסינג) במחיר הזדמנותי או להתקדם לעסקת ליסינג חדשה.
בשיטת הליסינג המימוני נהנה הלקוח מרכב חדש במחיר אטרקטיבי ביותר שכן חברות הליסינג מקבלות מחירים מוזלים עבור כלי הרכב השונים מיבואני הרכב. בנוסף לכך נהנה הלקוח מפריסת תשלומים נוחה ביותר ובסופו של דבר הוא נהנה מרכב חדש במחיר נמוך.
חלק מהוצאות הליסינג המימוני ניתנות לזקיפה וניכוי מהמס המשולם וזאת ע"פ תקנות רשויות במס בישראל.
החיסרון בשיטה זו הוא כי הלקוח לא נהנה מכל חבילת תחזוקה שהיא והאחריות על שמירת תקינות הרכב, מבחן רישוי שנתי, תשלומי אגרות, ביטוחים וכו - כולם מוטלים על כתפיו של הלקוח.
השיטה השניה היא שיטת ליסינג תפעולי. שיטה זו חביבה מאוד על אירגונים גדולים ותיכף גם נסביר למה. בשיטה זו חוכר הלקוח כלי רכב מחברת הליסינג. ע"פ רוב הסכמי החכירה הם ל 3 שנים. תמורת תשלום חודשי קבוע מקבל הלקוח רכב חדש לשימושו הקבוע. בתום תקופת הליסינג מחזיר החוכר את הרכב לחברת הליסינג ויכול לקחת רכב חדש או לא לחדש את ההתקשרות.
במהלך כל התקופה נהנה הלקוח מחבילת שירותים מקיפה כגון: טיפולים שוטפים לרכב, שטיפה חודשית,תיקוני דרך, גרירה וחילוץ, תיקון תקרים (לא תמיד, תלוי בחבילה שנרכשה), תשלומי אגרות למיניהן, רכב חליפי בכל הזדמנות, העברת טסט ועוד. בעצם כל מה שנשאר ללקוח לעשות הוא למלא דלק ולנסוע לדרכו. זהו גם מקור השם ליסינג תיפעולי.
מדוע חברות ואירגונים גדולים מעדיפים ליסינג תפעולי?
נושא התחבורה הוא קריטי בעל גוף, לא משנה מה תחום עיסוקו. בפני כל אירגון עומדות שתי דרכים לטפל בצורך: טיפול מתוך האירגון ע"י אנשים השייכים לאירגון וזה יהיה תפקידם או טיפול בצורך ע"י גוף במיקור חוץ המתמחה בתחום זה. כיום הגיעו יותר ויותר גופים למסקנה כי יותר נכון להם להעסיק גוף חיצוני מומחה שיתעסק עם נושא צי הרכב ויוריד עול זה מראשם של העובדים והמנהלים בחברה.