היכולת לצמצם את עלויות גיוס העובדים ולהגיע באופן ממוקד למועמדים המתאימים, הפכו את הרשתות החברתיות, עמודי הקריירה המשודרגים והבלוגים הארגוניים לכלי משמעותי בארסנל מקורות הגיוס של הארגונים המובילים בארץ ובעולם. אך הכלים הללו טובים לא רק לארגונים מגייסים – אלא בראש ובראשונה למחפשי עבודה ולכאלה שרוצים ליצור לעצמם מיתוג אישי ברשת האינטרנט.
נאמנים לאקסיומה שהדרך הטובה ביותר למצוא עבודה היא בעזרת רשת הקשרים שלך, הרי שהרשתות החברתיות האינטרנטיות הפכו את תהליך חיפוש העבודה ואיתור אנשי הקשר הנכונים לשקוף, זמין ואפקטיבי הרבה יותר מאי פעם בעבר.
להיות ברק אובמה או It’s a brand YOU world
בד בבד עם התפתחות תפיסת מיתוג המעסיק (Employer Branding) כאסטרטגיה מובילה לגיוס עובדים, צמח לצידה ענף מעניין נוסף – המיתוג האישי ( Personal Branding ) ככלי אסטרטגי להעלאת ערכו של היחיד וכאמצעי לקידומו בעידן ניהול הקריירה (Employability).
אם בעבר היה המיתוג האישי מנת חלקם של סלבריטאים ופוליטיקאים (למשל - ברק אובמה), הרי שעם התפתחות הרשתות החברתיות ומנועי החיפוש, הפך המיתוג האישי לתהליך יום-יומי עבור אנשים רבים שביקשו למצב את עצמם כמקצועיים וכמובילים בתחומם.
המיתוג האישי - הלכה למעשה
תופעת המיתוג האישי תופסת תאוצה, בין השאר, בשל השימוש הגובר והולך של מנהלים ואנשי גיוס בנוכחות המועמד ברשת כחלק מתהליך האיתור והמיון המקדים שלו.
בסקר מקיף ומעניין שנערך על ידי חברת CareerBuilder בארה"ב ציינו כרבע מהמנהלים המגייסים שהם מחפשים מידע על המועמדים שלהם ברשת. 60% מהם ציינו שלמידע זה היתה השפעה משמעותית על עצם ההחלטה שלהם לגבי קבלה או אי קבלה של המועמד לתפקיד.
הדרכים לבנות מותג אישי ברשת הן רבות ומגוונות אך במאמר קצר זה החלטנו להתמקד ברשת LinkedIn הממוצבת כרשת מובילה לאנשי עסקים, עם מעל ל-35 מליון חברים בעולם ומהם מעל ל-160,000 בארץ. רוב החברים ברשת זאת הינם אקדמאים מתחומי ההיטק, כספים, ביוטק ועוד. בין החברים בארץ יש מעל ל-12,000 מנכ"לים וסמנכ"לים של חברות מובילות וכ-2000 אנשי משאבי אנוש וגיוס מהתעשיות השונות.
בניית המותג האישי ב- LinkedIn
כדי לבנות את המותג שלכם בצורה שתהיה היעילה ביותר, יש להשקיע בשני אלמנטים מהותיים שמהווים את הבסיס:
* האפשרות להימצא - הפרופיל שלך צריך להיות בנוי בצורה מקצועית ואטרקטיבית תוך כדי הרחבה מתמדת של רשת הקשרים המקצועית שלכם.
* יכולת למצוא - אתה חייב לזהות בצורה אקטיבית את אנשי הקשר המחברים אותך לארגון שבו אתה רוצה לעבוד – ולהיעזר בהם בצורה מושכלת. בניית פרופיל אטרקטיבי עבור המעסיק הפוטנציאלי מהווה את הבסיס למיצוב עצמי ברשת. הפרופיל העסקי – בדומה לקורות חיים משודרגים – מהווה את חלון הראווה בו אתה יכול להציג את הניסיון, הכישורים, ההישגים ואת רשת הקשרים שלך. הנה כמה טיפים:
השקעה מניבה תוצאות
זהו כרטיס הביקור שלכם בפני המעסיקים הפוטנציאליים. ניתן להרחיב אותו מאד, ולהוסיף כל מידע רלוונטי שאתם חושבים שיכול לעלות בחיפוש של מגייס/ת. הייחוד של רשת LinkedIn הוא שהמערכת נותנת כלים מגוונים להרחיב את הנוכחות שלכם ברשת תוך כדי הגדלת החשיפה לגורמים הרלוונטיים. לכן, השקיעו בפרופיל שלכם, הוסיפו לו מידע ועדכנו אותו לעיתים קרובות.
הרחבת רשת הקשרים
אחרי שבנית פרופיל מפורט, נשאר להגדיל את רשת הקשרים. כדאי לזכור שהגידול ברשת הוא אקספוננציאלי. ככל שתרחיבו את המחוברים אליכם ברשת הישירה, תגדילו בעשרות מונים את הרשת הרחבה של חברי - החברים - של החברים שלכם.
שמירה על קשרים שהשגתם
הזמינו חברים ללימודים, חברים לעבודה הנוכחית ולעבודות הקודמות ומכרים. התייחסו בכבוד לקשרים הללו. עם אנשים ספציפיים תיצרו קשר מדי פעם, תכתבו מייל פנייה אישי בבקשת ההתחברות. תברכו בחגים, ותשאירו תחושה נעימה אצל אלה שאתם בקשר איתם. המערכת מאפשרת לנהל את תהליך בצורה מתקדמת על ידי הכלים שהיא מספקת.
איתור ויצירת קשרים
עתה לאחר שהפרופיל שלכם מהוקצע ואטרקטיבי ורשת הקשרים שלכם כוללת את כל דורשי טובתכם נותר בעצם להבין איך ממנפים את רשת הקשרים שלכם ליצירת קשר אישי עם נציגי הארגון שבו הייתם רוצים לעבוד.
בחירת הארגון הרלוונטי יכולה להתבסס על שני גורמים – הראשון – במידה ושמעתם על משרה רלוונטית עבורכם בארגון מסוים והשני – במידה ובחרתם מספר ארגונים שבהם הייתם רוצים לעבוד ושבהם אתם רוצים לברר אם ישנם תפקידים רלוונטיים עבורכם.
בשני המקרים הללו, יש צורך לזהות את אנשי הקשר הרלוונטיים.
ניקח דוגמא מעשית - ראיתי באתר דרושים או במוסף דרושים בעיתון שאינטל מחפשים כיום מנהלי יצור למפעל החדש שלהם באינטל בקריית גת ולדעתי אני עונה לדרישות המשרה והיא מתאימה לי בדיוק. במקום לבחור בדרכים הרגילות להגשת מועמדות ולשלוח קורות חיים אל מייל כללי או אל חברת השמה, אבחר בדרך האפקטיבית יותר: אפנה לאנשים ברשת הקשרים שלי, על מנת שימליצו עלי או שידאגו שקורות החיים שלי יגיעו לידיים הנכונות.
אל תוותרו
הצגנו על קצה המזלג חלק מעקרונות חיפוש העבודה ברשת - אך אנחנו יודעים שתהליך החשיפה ברשת אינו תהליך טריוואלי לכל אחד, לכן אנו ממליצים להגדיר צעדים ראשונים קטנים בכדי להתחיל ולרכוש ביטחון באוקיינוס המדהים שמשנה את המציאות שבה אנו חיים ועובדים.
וברמה האישית – אני מזמין כל אחד מכם להיעזר ברשת הקשרים שלי ולהתחבר אלי ב-LinkedIn ניתן למצוא אותי גם בחיפוש שמי: yakov rozen
במרץ 2009 ראיון זה עם אפרת שפושניק התפרסם בניוזלטר "הקליקה" של בוגרי המכללה למינהל.
יעקב רוזן הינו מומחה לפיתוח ומינוף מקורות גיוס חדשניים ומוביל פעילות HRD WebHire אסטרטגיית גיוס עובדים באינטרנט ולמינוף כלי web 2.0 לצמצום עלויות הגיוס ולאיתור המועמדים המתאימים ביותר.
המאמר פורסם בפורטל לגיוס עובדים www.gius.co.il