חינוך המבוסס בתודעה
הגשמת האידיאל הנשגב של החינוך
האידיאל הנשגב של החינוך הוא לפתח אנשים נאורים החיים בתיאום מלא עם חוק הטבע ובעלי היכולת להגשים את כל השאיפות בדרך טבעית וחסרת מאמץ. חיים של הגשמה ושל אושר, תוך תרומה מרבית להתקדמות החברה בכללותה.
הבעיה
מערכת החינוך בישראל (ובכל העולם) רחוקה מרחק רב מהאידיאל הנשגב של החינוך ונראה כאילו הפער בין הרצוי למצוי הולך וגדל. למשל: רבים מבוגרי בתי-הספר התיכוניים אינם מצוידים אפילו במיומנויות בסיסיות, שיאפשרו להם להתמודד עם הדרישות במקומות העבודה, דבר המוביל לאבטלה ולפשיעה. תלמידים רבים משתמשים בסמים והם מתוסכלים בגלל היעדר התקדמות והצלחה. גם האלימות בבתי-הספר וברחוב, הנשירה ממערכת החינוך ותופעות שליליות רבות במדינה, כגון: הקיטוב בעם, הפשיעה, תאונות הדרכים, המשבר במערכת הבריאות והאבטלה מקורן בכשל של מערכת החינוך. בעיות, מחלות, כישלונות וסבל נובעים מהפרה של חוקי טבע. זה תפקידה ועצם מהותה של מערכת החינוך לחנך את התלמידים לחשוב ופעול באופן ספונטני בתיאום עם חוק הטבע. לכן קיומן של כל התופעות השליליות הנ"ל מעיד כאלף עדים על כישלונה המתמשך של מערכת החינוך.
ממצב המדינה והעולם ומאיכות המנהיגות בכל תחום בחיים הלאומיים והבינלאומיים ברור, שהחינוך אינו מציע ידע המממש את הפוטנציאל האנושי. אנשים משכילים עושים שגיאות וגורמים בעיות לעצמם ולזולתם כמו אנשים חסרי השכלה. בוגרי מוסדות החינוך לא הוכשרו לבער את הבעיות היסודיות בתחום התמחותם ואינם מסוגלים לעצב באופן מאוזן את צעדי הקדמה מבחינה חברתית, כלכלית, סביבתית, טכנולוגית ופוליטית. הבנתם הצרה אינה מאפשרת להם להחליט החלטות שיקדמו את רווחתה של כל החברה.
הסיבה
החינוך החלקי הרווח היום בעולם מפתח רק חלק מהמוח. הוא מונע, למעשה, את פיתוח הפוטנציאל המלא של המוח. הדבר נובע מהגישה החלקית שלו, שבה מתמקדים התלמידים בתחום מסוים של חוק הטבע, כגון: פיזיקה, מתמטיקה, מינהל או אומנות. כך מוחיים אך ורק חלקים מסוימים של המוח - לעולם לא כל המוח בשלמותו. כתוצאה מכך הפוטנציאל היצירתי המלא של התלמיד והאינטליגנציה שלו נשארים בלתי מפותחים. שיטה כזו מביאה לרווח קטן, אבל גורמת אובדן מלא, כמאמר חכמינו: "חכם בפרוטות, ושוטה בשקלים".
מדענים בתחום הנוירולוגיה מזהירים אותנו זה זמן רב מן הנזק הנגרם ע"י הפיתוח החלקי של המוח. פיתוח חלקי זה של המוח הוא הסיבה לכל המתח, הלחץ והכישלונות שאנו רואים בעולם. הבעיות בחייהם של אנשים בכל מקום הן התוצאה של החינוך הלקוי, הבלתי שלם והמזיק הזה.
הפתרון
בנוסף לכל הקיים כבר במערכת החינוך יש להוסיף אלמנט נוסף אשר יתמקד בפיתוח המוח השלם של התלמיד ויחשוף את הפוטנציאל היצירתי הבלתי מוגבל שלו. ניסיון של עשרות שנים ומאות מחקרים מדעיים מראים שהמדיטציה הטרנסנדנטלית הינה אמצעי יעיל ביותר להשגת מטרה זו. היא מפתחת בהדרגה את כל המוח של התלמיד וחושפת את הפוטנציאל היצירתי הבלתי מוגבל שלו.
טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית היא תהליך פשוט, טבעי וחסר מאמץ אותו מתרגלים 10 - 15 דקות בבוקר ובערב, תוך ישיבה נוחה בעיניים עצומות. בזמן התרגול שוקטת מודעותו של המתרגל והוא מתנסה במצב מיוחד במינו של ערנות נינוחה. ככל שהנינוחות בגוף מעמיקה, הולכת הרוח מעבר לכל פעילות מנטאלית ומתנסה במצב הפשוט ביותר של מודעות, תודעה טרנסנדנטלית. זהו מצב בו התודעה פתוחה לעצמה, המצב המיוחס-לעצמו של תודעה.
ההתנסות בתודעה טרנסנדנטלית מייעלת את תפקוד המוח, מפתחת את הכישורים היצירתיים החבויים באדם, ובאותה עת מפיגה מתח ועייפות מצטברים באמצעות המנוחה העמוקה אותה מעניק התרגול. התנסות זו מחייה את היצירתיות, הדינאמיות, הסדר והעוצמה המארגנת של האדם וכתוצאה גדלים היעילות וההצלחה בחיי היומיום. המדיטציה הטרנסנדנטלית היא טכניקה מדעית שאינה מחייבת אמונה מסוימת או אורח חיים זה או אחר. התרגול אינו כרוך בכל מאמץ או ריכוז. קל ללמוד את הטכניקה והיא אינה דורשת מיומנויות מיוחדות. בני כל הגילים, מכל רקע חינוכי, תרבותי או דתי, תושבי כל הארצות בעולם מתרגלים את הטכניקה ונהנים מהטווח הנרחב של תוצאותיה המיטיבות.
יותר מ-600 מחקרים מדעיים, שבוצעו במשך 30 השנים האחרונות ביותר מ-200 אוניברסיטאות ומכוני מחקר בלתי תלויים ב-30 ארצות, מראים כי תוכנית המדיטציה הטרנסנדנטלית מועילה לכל תחומי החיים: רוח, גוף, התנהגות וסביבה. ממצאי המחקרים כוללים:
· ירידה במתח ובחרדה
· עלייה באינטליגנציה
· עלייה ביצירתיות
· שיפור בזכרון
· עלייה בכושר הלמידה ובציונים
· הפחתת השימוש בסמים, באלכוהול ובסיגריות
· שיפור בחשיבה המוסרית
· שיפור בבריאות
· ירידה בנדודי שינה
· שיפור ביחסי אנוש
· ירידה בפשיעה ושיפור איכות החיים בחברה.
· עלייה בשקט הנפשי ובשמחת החיים
המחקרים פורסמו בכ-100 כתבי עת מקצועיים רבי-יוקרה ביניהם:
Science, the American Journal of Physiology, Scientific American, Lancet, the Journal of
Counseling Psychology, the International Journal of Neuroscience, the Journal of the
Canadian Medical Association, the British Journal of Educational Psychology, the Journal
of Conflict Resolution.
היות ועתיד מדינתנו תלוי באיכות בוגרי מערכת החינוך, חשוב ודחוף ליישם את תכנית חינוך המבוסס בתודעה במערכת החינוך בישראל בהקדם האפשרי.