חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

751טירתו של כחול הזקן-ביקורת-האופרה תא

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה16/12/20101051 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

751טירתו של כחול הזקן-ברטוק-האופרהתא751 צילומים אלי ליאוןהאופרה הישראלית מעלה כעת את האופרה "טירתו שלכחול הזקן" מאת ברטוק.זאת אופרה קצרה בת מערכה אחת והיא ניגוד מוחלטלאופרות שאנו מכירים.יש בה שתי דמויות בלבד. משתתפת בביצוע תזמורת ענקית של 90 נגנים .אין בהמקהלה ואריות והכל סוג של רצ'יטטיבים מושרים.תפקיד של המבצעים מאוד דיבורי. זהוסיגנון דיבורי דהינו דיאלוג מתמשך בין שתי הדמויות הנעשה בשירה. יש המכנים דיאלוג זה הרצ'יטטיבים של המאההעשרים.אופרה זו  שינתה את התפיסה המוסיקלית שירתית במאה ה20 והיום נחשבת לאחת היצירות החשובות של המאההזו.התזמורת ממוקמת לא בפיט אלא בירכתי הבמהבעומק. זאת ,לכל הדעות,אופרה מיוחדת ושונה במידה מסוימתמהאופרות שאנו מכירים. ברטוק כתב אותה לתחרות בבודפשט.היא לא התקבלהולא נכנסה אפילו לשלב המוקדם של התחרות בטענה שאופרה עם שתי דמויות אינה אופרההראויה להיות מוצגת על הבמה.מנצח בשם שוורץ מסיאטל החליט שהוא רוצה להעלותאת האופרה בסיאטל.הוא פנה אל דייל צ'יהולי פסל הזכוכית המפורסם בשאלה אם יכוללהוסיף משהו לתפאורה . צ'יהולי המתגורר ועובד בסיאטל התלהב וכך נולדה תפאורתהזכוכית של האופרה. בעיקבות זיקתו של צ'יהולי לארץ והצלחת תערוכתובירושליים לפני כ10 שנים הוא פנה אל האופרה הישראלית בהצעה להעלות את האופרהכאן. הביצוע באופרה הישראלית הוא הראשון שנערך מחוץלגבולות ארה"ב.אפשר בהחלט לכנות את הביצוע כחצי בימתי וחציקונצרטנתי כשבמרכזו פסלי הזכוכית של צ'יהולי. היתה זו חויה חזותית גדולה מבחינת יופי הפסליםוצבעם השונה לראותם כתפאורה. ליברית האופרה שכתב בלה בלש ההונגרי מבוסס עלאגדת עם המוזכרת גם בספריו של הצרפתי שרל פרו וגם בספריו של האחים גריםהגרמניים.ברטוק ובלש ערכו שינויים רבים באגדה והפכו אותה מאגדה מפחידה למשהו יותרנוגה ,פסיכולוגי,אנליטי מיוחד.בדרך כלל באגדות האישה היא הדמות הרעה.כאן הדמותהרעה הינה של גבר של כחול הזקן.האישה אוהבת מתחשבת,רוצה להכניס אור ושמחהלטירה. באופרה לעומת האגדות מהן נכתב הליברית איןאלימות. זאת דרמה בה גבר ואישה שהתחתנו זה עתה מנסים לגלות אחד לשני מי הוא מה ואיךהם יכולים לממש את אהבתם.שתי דמויות בלבד קיימות באופרה והן בעצם עולםומלואו .יש באופרה כניסה לנפש האדם. מורגשת בה השפעה גדולה מוגנרודביוסי. היא מנתצת מוסכמות ושוברת דפוסים קיימים .למרותשנכתבה לפני כ100 שנה נראת כחדשה לגמרי. ברטוק לאחר שכתב את האופרה נבהל מהנועזות שלובכתיבתה בגלל החידושים שבה ולאחר מכן הלך אחורה מבחינת החידושים והתמקד במוסיקהאינסטרומנטלית,קאמרית וכו' ולא כתב יותר אופרות.יודית מאוהבת בכחול הזקן.הוא עשיר ויש לוטירה. היא עוזבת את משפחתה למענו וטוענת שיכולה להביאאור ושמחה לטירה הקפואה והשחורה.כחול הזקן אדם שקשה לו לתת ועוד יותר קשה לו לקבל.היא רוצה להעניק לו אהבה אך לו קשה לקבל זאת. היא רואה בטירה 7 דלתות נעולות ורוצה לראות מה מסתתר מאחוריהן. לאות אהבה כחול הזקן מתלוה אליה בסיור ביןהדלתות ומוסר לה את המפתחות. כאשר היא פותחת את הדלתות  מתגלה לה בחדר הראשוןחדר העינויים ואנו רואים לפנינו פסל של ציהולי בצבע אדום המראה מחטים דקיםוגבוהים . בחדר השני הנשקיה-פסל בצבע אדום- צהוב דמויבלונים. בשלישי מטבעות זהב ויהלומים יקרים ופסל בצבעזהב.זה בית האוצרות של הטירה. ברביעי גן בפריחה ופסל בצבע צהב -ירוק.זאת הגינההנסתרת של הטירה. בחמישי ארץ גדולת מימדים, מרעות משי והריתכלת ופסל בצבע טורקיז. ובשישי אגם דמעות שקט ולבן ללא נוע ופסל המראהטיפות בצבע לבן וכדורים אדומים.בכל פתיחת דלת יודית רואה עקבות דם.בפותחה אתהדלת השביעית מתגלות לפניה דמויותיהן של שלוש הנשים הקודמות של כחול הזקן  המסמלותלפי כחול הזקן את הבקר,הצהריים והערב. לא ברור באיזה מצב הנשים בדלת השביעית. האם הןהרוחות של הנשים או האם הן כלואות חיות. הנשים ספק נרצחו,ספק נראותכצלליות. יודית מבינה את גורלה.היא יודעת שאין דרךחזרה לאחר שגילתה את סודות כחול הזקן .היא מסמלת בעיניו את חצות הלילה ויודעת שעליהלהצטרף אל הנשים ולבלות שארית חייה מאחורי הדלת השביעית.החושך שהיה בטירה חוזרלטירה בעוצמה.אין תנועה רבה על הבמה. התנועה היחידה היאתנועתם של השניים צעד קדימה וצעד אחורה. ביימה שירית לי וייס לא במעוף רב. עיצב את התאורה אייל לוי.רוב הזמן יש אפלה על הבמה ואלומות אור על פני כל אחד משני הזמרים וכלהשאר חשוך. תאורה יפה המוסיפה מתח לעלילה . עם פתיחת הדלתות מתגלים הפסלים שכל אחד בצבע אחרומואר אחרת. עיצוב התפאורה שהיא בעצם הפסלים והדלתות נעשה עלידי דייל צ'יהולי בעצמו.בהפקה זו הבמאי המנצח,התפאורה ,התזמורת והמבצעיםהצליחו להפוך בעצם קונצרט לאופרה אמיתית ,הישג כביר שהוא כמעט כולו על טהרתהישראליות. השתתפה בביצוע התזמורת הסימפונית רשל"צ .היאהצליחה להפיק היטב את העושר התזמורתי הרב שביצירה,את התזמור האדיר,העוצמה הצלילית של ברטוק. רבים היו כלי הנשיפה בתזמורת והם כללו גם 8נגנים בחצוצרה וטרומבון שניגנו מגשר התאורה אך אותם קשה היה להבחין .אלכס אנסקי המספר שפתח את האופרה היה דרמטי,פתטיולא כל כך התקשר עם ההמשך. ולדימיר בראון הבס בריטון היה מעולה בשירה,מאופקבמשחקו ושמר על הוראות הבימוי האיטי שכפה עליו הבימוי. תענוג היהלשמעו. סבטלנה סנדלר המצו סופרנו היתה אישה אוהבת מלאתתשוקה ורצון לאהוב. שירתה היתה נהדרת . שלוש הנשים שהופיעו לקראת סוף האופרה נבחרו מתוךנשי אגודת הידידים של האופרה והן התנועעו בצעדים אציליים,איטיים וכמעט מלכותיים אךהיו יחפות.מאחר והאופרה הנה קצרה, כשעה בלבד, צורפה בחלקוהראשון של הערב יצירתו של מהלר "שירים של מות ילדים". זאת יצירה הכוללת 5 שירים נוגים שכתב פרידריךריקרט.אלה שירים של פרידה, של הורים שאינם יכולים לקבל את העובדה שילדיהם כבר אינםאיתם.למהלר היו 14 אחים ואחיות שרובם מתו בגילצעיר. מהלר כתב על יצרתו זו"כואב לי לכתוב שיריםאלו,ואני מצר על העולם שיום אחד יאלץ להאזין להם.תוכנם עצוב עד מאוד". אכן הם מלאי קדרות.אבל וסבל.אישתו של מהלר כתבהשהיא לא מצליחה להבין את בעלה שיש לו ילדים איך היה מסוגל לכתוב שירים על מותילדים. היצירה נחשבת לאחת מיצירות המופת שלמהלר. הן הטקסט והן המוסיקה קשים .יחד עם זאת המוסיקהאינה כבדה,אינה מדכא. היא מאוד נוגה ומאוד לירית.עדנה פרוחניק ביצעה את השירים טוב מאוד. יש להקול מצו סופרן נהדר. היא השמיעה אותם ברגש הדרוש . ליווי התזמורת היה בעוצמה רבה מדי, דבר שפגעבמקצת בשמיעת חלקים משירתה. לא התלהבתי במיוחד מביצוע היצירה. את שני החלקים ליוותה התזמורת הסימפוניתהישראלית ראשון לציון בניצוחו של אילן וולקוב. הניצוח היה דרמטי והנגינה טובה אם כי לדעתי אפשרהיה לנגן את היצירה הראשונה בעוצמה פחותה ולהתחשב יותר בסולנית.לראות או לא לראות: אופרה מיוחדת,למרות השוניממה שאנו רגילים,השפה ומיעוט המשתתפים נהנתי ביותר. ממליץ לכל חובב מוסיקהאופראית. נכתב על ידי elybikoret -אליליאון, 16/12/2010 07:31הרוצה לראות תמונות(20)מהתפאורה והאופרה יכול לראותן באתרי ELYBIKORET.O22.CO.IL אני מזמין אתכם להכנסלאתרי החדש בו ריכזתי ביקורות שכתבתי בזמן האחרון(מ1.6.10) והתפרסמו באתרי אינטרנטשונים בכל שטחי האמנות ,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובתELYBIKORET.022.CO.il

 



תגיות המאמר: ELYBIKORET


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אלי ליאון-elybikoret

מאת: אלי ליאון-elybikoretספרות09/01/131433 צפיות
ספר שירה

מאת: אלי ליאון-elybikoretספרות09/01/131026 צפיות
ספר שירה

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה26/04/121350 צפיות
10 שירים מצויינים בביצועו בלווי קלידים וגיטרה

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה19/04/121538 צפיות
להקת פופ ודיסקו משנות ה80

מאת: אלי ליאון-elybikoretמוסיקה19/04/121318 צפיות
להקת פופ ודיסקו משנות ה80

מאת: אלי ליאון-elybikoretאומנות - כללי27/12/111379 צפיות
קולקטיב הבארוק הישראלי

מאת: אלי ליאון-elybikoretאומנות - כללי23/12/111313 צפיות
אלברט כהן שר שירי מחזמרים

מאמרים נוספים בנושא מוסיקה

מאת: רויטל ל מוסיקה02/12/205147 צפיות
אחת מצורות הבילוי הפופולריות בשנים האחרונות היא הקריוקי אשר מקורו במדינת יפן ופרושו "תזמורת ריקה". אנשים מסתבר מאוד אוהבים לשיר, ולכן כל אירוע בו תהיה הפעלה אקטיבית, כזו שהאורחים יוכלו להביע עצמם ולהתבטא בשירה, יהפוך למשהו מוצלח.

מאת: חיים נוימוסיקה12/08/205632 צפיות
הסינגל החדש של הזמרת והיוצרת יעלה אלישיב, CRAZY TIMES הוא מצמרר, מרגש ומבליט את יכולותיה הווקאליות והמוזיקליות. את השיר כתבה והלחינה יעלה בתקופת סגר הקורונה והוא כבר זכה לתהודה רבה בקרב מאזיניה וציבור נרחב.

מאת: חיים נוימוסיקה26/07/205647 צפיות
גם זה הגיע: המנון לקורונה, המגפה שנחתה על העולם, זוכה גם לשיר קליל וקצבי ולסינגל חדש של הזמר יהודה אברון.

מאת: אידובמוסיקה29/12/196288 צפיות
הייתה תקופה לפני הרבה מאוד זמן שראש-הממשלה שלנו, ביבי נתניהו, השתמש במשפט הבא בשביל להגדיל לעצמו את כמות המצביעים - לכל ילד יהיה מחשב בבית. ביבי השתמש במשפט הזה בתור כלי שכנוע. מכוון שהייתה תקופה שלא היה מחשב בכל כיס והגישה לאינטרנט הייתה מאוד מצומצמת. לעומת התקופה של היום שבו לכל ילד כבר יש גישה כמעט בלתי-מוגבלת בשביל לגלוש באינטרנט.

מאת: אידובמוסיקה13/12/193676 צפיות
אם היינו חיים עשור אחורה והייתם רוצים לבנות אולפן-הקלטות הייתם צריכים לעבוד כלכך הרבה שעות בשביל להקים את האולפן הכי פשוט. אבל היום, ההוצאה הכי יקרה שלכם כנראה תהיה מחשב ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז אני מניח שיש לכם מחשב. במאמר הזה אני רוצה להסביר מה הם כוחם של פלגינים.

מאת: אידובמוסיקה09/12/193641 צפיות
כיום אנחנו חיים בתקופה שמאוד קל לשמוע שירים. בלחיצת כפתור אנחנו יכולים לשמוע איזה שיר שאנחנו רוצים או אלבום שלם מבלי לחשוב יותר מדי. אנחנו כלכך רגילים לשמוע שירים לפי בחירה שלא קיים אתר אחד, אלה כמה אתרים שתהליך הורדת שירים מיוטיוב או מכל אתר אחר היא מאוד פשוטה. למרות שאיכות השירים פחותה מזו של השירים שהופקו באלבום, אנחנו בתור צרכנים מעדיפים את הנוחות של לשמוע מתי שאנחנו רוצים מאשר לשמוע שירים באיכות גבוהה.

מאת: אידובמוסיקה02/12/193898 צפיות
מי מאיתנו לא שומע היום שירים דרך יוטיוב? היום הדרך המקובלת לשמוע שירים היא דרך שירות סטרימינג כלשהו כשהדרך הכי פופולרית היא מיוטיוב. אני נתקל בהרבה מקרים שבהן כל קבל עם ועדה מבקש ממני להסביר לו איך מורידים שירים מיוטיוב. בדר"כ אני גם שואל "למה צריך להוריד את השירים מיוטיוב? הרי מאוד נח וקל פשוט להיכנס ליוטיוב ואז לשמוע את השירים שאנחנו רוצים", התשובה הקבילה שאני מכבד היא דווקא מזמרים שרוצים להתאמן על שירים מסויימים אבל הם לא תמיד נמצאים במקום שהטלפון שלהם קולט וויפי (wifi) בשביל להפעיל יוטיוב...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica