744דידו ואניאס-פרסל-מוזיאון תא
צילומים -אלי ליאוןדידו ואניאס היא אופרה בארוקית מאת הנרי פרסל שבוצעה לראשונהב1689.
היא מבוססת על סיפור מאת ורגיליוס על מלכת קרתגו דידו והנסיךמטרויה אניאס.הוא בורח לאחר מפלה מטרויה לקרתגו.
דידו ואניאס מתאהבים אך אמונתו של אניאס היא שאלוהים מיעדאותו ליסד את רומה והוא חייב לעזוב את קרתגו. הוא מוכן לותר על כך אך דידו מונעתזאת ממנו בפחדה מזעם האלים ומגרשת אותו ממנה.כיוון שאינה יכולה לחיות בלעדיו מעדיפהלמות.
כאשר יש צורך לבחור בין האהבה לבין החלק המדיני פוליטיהאחרון מנצח.היצירה נחשבת לאחת האופרות המפורסמות מתקופת הבארוק והאופרההאנגלית הראשונה.
אין אנו יודעים אם כל המוסיקה הנה מקורית כי חלקים מהאופרהאבדו והושלמו במועד מאוחר יותר ע'י מלחינים אחרים או כאשר מבצעים אותה משתמשיםלהשלמתה במוסיקה של פרסל מיצירותיו האחרות.בהפקה ששמעתי השבוע במוזיאון תא יש לציין במיוחד את הבימוישל דני ארליך שהעשיר את האופרה בתנועות ודמיון ביצירת תנועה מתמדת על הבמה ע"יהמקהלה והזמרים שנתנה מימד אחר לאופרה נפלאה זו.ארליך יצר תמונות יפות מחברי המקהלה כאשר העביר אותם ממקוםלמקום.התנועות זרמו והכניסו ענין וקצב מיוחדים. ארליך מסביר את הבימוי בדימוי שראה.
הוא לא ראה מלכה מיתית נעזבת אלא קבוצת ילדים של טרם התבגרותמלוכדת סביב דידו.
ארליך פירש את עזיבתו של אניאס לא בגלל פחד מהאלים אלאמהיסחפות הילדים אל עבר הבגרות.קץ התמימות
הוא ביים את האופרה גם כתיאטרון תנועה מצויין דבר שנתן מימדנוסף לשירה והוסיף רבות להצלחת ההפקה.הוא שילב בהפקה כוריאוגרפיה מודרנית.ארליךמיקם את התזמורת בצד הימני של הבמה והשאיר כמעט את כל הבמה להתרחשויות בעלילה.התפאורה -עלי קפלן-וילדמן בגלל אופי האולם היתה מצומצמתוכללה ציפורי נייר מרחפות ומעצבת התלבושות -אילנה גאנם-אבירםהלבישה את חברי המקהלה בבגדים תחתוניים בצבע לבן דבר שפגע במקצתבצבעוניות ההפקה שתוקן בחלקו ע'י התאורה של זיו וולושין.הביצוע של חברי מקהלת מורן, שהפעם הורכבה מחלקה הבוגר שהיוגם מבצעי התנועה היה מצויין למרות שהם אינם רקדנים אלא זמרי מקהלהבלבד.
נגינת תזמורת בארוקדה בניצוחו של מת'יו הולס היתה טובה מאוד,אם כי הרגשתי במקומות מסויימים חוסר תיאום מזערי עם המקהלה והסולנים.
ביצועי האופרה על כל מרכיביה היו הפעם על טהרת הישראליותוהם היו מצוינים.הדס פארן כדידו ריגשה בשירת הקינה והיתה נהדרת .טובות היוגם טל גנור ויעלה אביטל.
יאיר פולישוק כאניאס היה נהדר כתמיד עם קולוהנפלא.
כנראה שיש דרישה להפקות בארוק בקהל כי כל הכרטיסים לכלההופעות נמכרו עד האחרון והאולם היה מלא מפה לפה.בחלקו השני של הקונצרט שמענו שתי יצירות מאת הנדל גלוריה עםהסולנית יעלה אביטל שהיתה טובה מאוד והקונצ'רטו גרוסו אופ.6 מס'7 שלא התרשמתי ממנובמיוחד.לראות או לא לראות:חוויה מוסיקלית גדולה בזכות המוסיקההנפלאה,הבימוי המענין והנגינה והשירה של המקהלה והסולנים.
נכתב על ידי elybikoret -אליליאון,02/12/2010 09:18
כלהתמונות(20) אפשר לראות באתריELYBIKORET.022.CO.ILאני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בוריכזתי ביקורות שכתבתי בזמן האחרון(מ1.6.10) והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחיהאמנות ,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובתELYBIKORET.022.CO.il