מסע השוטה
"מסע השוטה" -על פי רעיון שפותח ע"י הסופר עדן גריי, הוא מסע המתאר את הקשיים למול רגעי ההנאה שבחיים -תוך ציון אבני הדרך.
המסע מורכב מ-22 צעדים,כמספר קלפי הארקנה הגדולה, המתארים את השלבים בחיי השוטה.
מכל קלף,בכל שלב,שואב השוטה מידע, יכולות ותובנות עד כי בסוף המסע יש בידיו את כל הכלים אשר יעזרו לו להתמודד עם העולם המצפה לו.
הפריסה:
כדי לדעת באיזה שלב נמצא המתייעץ אתנו, ניתן לפזר את קלפי הארקנה הגדולה.לאחר שהמתייעץ, מרים את הקלף שבחר,יש להסביר לו את המסר.וכמו כן לעזור לו להבין את שלב מסע החיים שלו -בו הוא נמצא עכשיו, וכבר זמן רב מנסה ללמוד את השיעור שמספר עליו הקלף.
המסע הוא כגלגל חוזר לגבי נושאים שונים שעובר אותם האדם,ולכן לגבי כל נושא-ניתן לראות באיזה שלב הוא נמצא .לדוגמא:אם מדובר על השלב בו נמצא המתייעץ לגבי האהבה,נוכל לראות זאת לפי הקלף.כנ"ל לגבי כל נושא שבעולם.
ולהסבר שלבי המסע:
0)"השוטה" -המסע מתחיל בלידת השוטה אשר מאופיין בתמימות, אופטימיות ובפזיזות. מצויד בתכונות גשמיות ורוחניות הוא יוצא למסע חיים מרתק .
1) "הקוסם"- הינו האישיות הראשונה אותה פוגש השוטה היא, מדריכו הרוחני- הוא מציג בפני השוטה ארבעה כלים בהתאם לארבעת היסודות בטבע. בנוסף מלמדו את ההבדל בין העליון לתחתון, והצורך למזג ביניהם. הקוסם מגלה לשוטה את הפוטנציאל שבו,ומראה לו את האפשרויות הפתוחות לפניו. המסר שלו לשוטה:" אם תרצה, תצליח."
השוטה ממשיך בדרכו ופוגש בהוריו הארציים:
2) הקיסרית-היא אמו הארצית.ממנה הוא לומד על נשים ועל טבען, וכיצד עליו להשגיח ולכלכל את עצמו ולדאוג לצרכיו- אך יחד עם זאת לכבד את הזולת. היא מטפחת את השוטה ואוהבת אותו, ודרכה הוא לומד על הטבע, מחזורי הצמיחה, מוות ולידה מחדש וכיצד מחזורים אלו פועלים בקרב אנשים ונשים והיחסים ביניהם.
השוטה נפרד מהקיסרית המחבקת והמגוננת במטרה למצוא את דרכו העצמאית בעולם.
3)הקיסר- אביו הארצי ובן זוגה של הקיסרית.הוא מלמד את השוטה לנהל את הצד החומרי של חייו. כיצד לחיות בעולם של גברים. הוא מדריך אותו ומלמד אותו בענייני סמכות וארגון, ונותן לו כיווני התנהגות באתיקה ומוסר. החכמה אותה מעניק הקיסר לשוטה היא אמנם ארצית, אך חיונית ביותר להתפתחות השוטה.
כעת עליו לפגוש את הוריו הרוחניים, ולהפנות את תשומת לבו מענייני החומר אל ענייני הרוח.
4)הכוהנת הגדולה-השוטה בשל מספיק על מנת לפגוש בדמות המסתורית המייצגת את אמו הרוחנית, אשר למעשה אינה נותנת כלים בידיו. הכוהנת היא מסתורית ושומרת על סודותיה לעצמה. על השוטה להמשיך במסעו וללמוד עוד כדי לגלות ולהבין ,את סודותיה של אמו הרוחנית.
5)הכהן- אביו הרוחני ,מעניק לו באהבה וברצון רב, את הידע הרב שלו. הכהן מדריך את השוטה בדרכו הרוחנית, ומייעץ לו בגישה ישירה וברורה- כיצד להמשיך הלאה. הכהן מציג בפני השוטה את הפן האחר של העיקרון הזכרי- הפן הרוחני, ובכך משלים את דמות האב הארצי, הקיסר.
6) קלף האוהבים -לאחר שפגש את הדמויות המעצבות את אופיו, מוכן ומזומן השוטה לטעום את טעמה של האהבה המתוקה, אך לעתים גם מרה. השוטה לומד,כי אהבה אינה משיכה גופנית בלבד וכי השיקולים בענייני הלב אינם פשוטים. עליו להבין ולהפנים, כי כל בחירה באהבה -מביאה לתגובות ולעתים אף לסיבוכים.
7) המרכבה- השוטה ממשיך בדרכו ונתקל לראשונה במאבקים . עליו ללמוד כיצד לנהוג,בזמן שרגשותיו ומחשבותיו ויצריו מנוגדים זה לזה. ניגוד זה גורם לאי נוחות ובלבול, ויש צורך ללמוד כיצד לקדם שינוי וצמיחה ממאבק זה- ולא לקפוא על השמרים.
לאחר שנבחן בשני המבחנים החשובים - אהבה ומלחמה - הוא נבחן במבחני בגרות ממשיים ואמיתיים.
8)צדק- עליו ללמוד להתמודד ולפתור את בעיותיו לאחר ששקל ובדק אותן לעומק. עליו להגיע להחלטה הגיונית שאינה מערבת כל רגש.
9)מיזוג- לאחר שלמד לאזן את נפשו - עליו להשלימה ולאזן את לבו. הוא פוגש במלאך המתינות, ובעזרתו לומד- כיצד למזג בין הניגודים השונים ,וכיצד למתן את הצדק- ברחמים וחמלה.
10)כוח- השוטה השלים את הידע שלו במחשבה ורגש. כעת, עליו לפתח את יכולת המשמעת עצמית.
עליו ללמוד, כי לא תמיד אפשר לעשות את אשר רוצים ,ועליו לרסן ולשלוט ביצריו ובמאווייו.
11) הנזיר- עליו לטהר את נפשו, מהמולת העולם החיצוני. עליו להתכנס בתוך עצמו פנימה ,ולהבין את אשר למד, עד כי מחשבותיו יתבהרו. הנזיר מלמד את השוטה ,על הבדידות הנחוצה, שאין לפחד ממנה- אלא להשלים איתה ולאהוב אותה, ובכך למצוא את השלווה הפנימית.
השוטה מגיע כעת לנקודת מפנה במסעו. נקודה בה הוא מבין כי יש מהות גדולה בחיים ובעצמו פנימה ,מאשר בעולם החיצוני בלבד.
12) גלגל המזל- מראה לשוטה, כי מתחת לפני השטח קיים עולם ומלואו חדש ,אשר מעולם הוא לא ביקר בו.
13) התלוי- השוטה פוגש בדמות משונה ומוזרה,תלויה, ומתחיל את ירידתו לעבר השאול - המקום בו הוא מתחיל לחקור את תת ההכרה. הוא מבין, כי הידע הטמון בו חשוב אף יותר מן הידע הקיים בחוץ.
זו נקודת המפנה בהתפתחותו הרוחנית בה הוא מבין,כי עליו להקריב את השליטה ב"אני הפנימי שלו"- על מנת שיוכל להשיג דבר מה בעל ערך רב יותר. לאחר הבנה זו עליו למות ,לכאורה.
14)קלף המוות-הוא פוגש את המוות. השוטה לומד כי למעשה, המוות אינו נורא ומפחיד .המוות מסמל את קץ הישן והיווצרות החדש- הטוב יותר. על השוטה להתקדם במסעו מנערות לבגרות. זוהי ההתפתחות הטבעית מבחינה פיסית והן רוחנית בחיי כל אדם. המוות בא וחותם שלב מעבר זה.
מסעו של השוטה הולך ונהיה קשה יותר .כעת המתלווים שלו למסע הינם טיפוסים חמורי סבר, ואינם מזכירים במאום את הדמויות החביבות אשר פגש השוטה בתחילת דרכו.
15)קלף השטן- השטן מציג בפני השוטה את פחדיו המודחקים ביותר -אשר לאחר שיסיר אותם -יביאו לאנרגיה חיובית עצומה. השטן מדגיש בפני השוטה, כי אלמלא ההתגברות על הפחדים והעכבות- לא הייתה אפשרית הצמיחה וההתפתחות הטבעית של האישיות.
16) קלף המגדל-השוטה מגיע אל המגדל. וכעת עליו לבחור- מהי הדרך הנכונה עבורו. הוא נוטש את אשר אינו שלו ,ובוחן מחדש את צרכיו, מחשבותיו ורעיונותיו עמם חי עד כה. הוא בוחן מחדש את המצב ומביא לשינוי אותו הוא מבקש למען עצמו.
17)קלף הכוכב- השוטה בחר בדרך הנכונה עבורו. הגיע הזמן להתחדש. הוא פוגש בזוהר של הכוכב. הכוכב מסמל את התקווה וההבטחה ואורו מאיר את דרכו של השוטה- היוצא מן החשכה.
השוטה עומד בפני השלבים הסופיים של מסעו אך עליו עדיין ללמוד.
18)קלף הירח-מזכיר לשוטה את פחדי ילדותו ומלמדו ,כי עליו לזכור את פחדיו ולהתמודד עמם. עליו להתמודד עם פחדיו ולא לדחקם, ולהפוך אותם לחכמה, כדי שיוכל לחיות עמם בהרמוניה שלמה.
19)קלף השמש- השמש המלטפת אותו. ניתנת לו הזדמנות לצמוח שוב, במובן הרוחני- ולצמוח גשמית. זה הזמן הנכון לפעילות והתבוננות בהירה. השמש מייצגת את יכולת המחשבה ויכולת הארגון.
20) קלף יום הדין- הוא קלף אחד לפני האחרון במסעו של השוטה. יום הדין משקף בפני השוטה את "מה שזרעת תקצור כעת".
21)קלף העולם-השוטה מגיע אל סוף מסעו ופוגש בשלמות הרוחניות והגשמיות בקלף העולם.
השוטה מבורך בהרמוניה פנימית וחיצונית ומאוחד עם הטבע והעולם גם יחד.
בהצלחה!