המדיטציה הקבלית היא כלי רב עוצמה, שיש להשתמש בו במשורה ולפעול בו מתוך ידע והתפתחות רוחנית. תרגול נכון והדרגתי של ה"כוונה" מסייע לנו בהתקשורת רוחנית גבוהה עם עולמות עליונים ולתעל את האנרגיה שבנו לשינוי המציאות. המושג "מדיטציה", שהפך בשנים האחרונות למונח מוכר השגור על כל פה, נקשר בעיני רבים לדתות מזרחיות ומרוחקות, זאת בעוד שהמיסטיקה היהודית דנה מזה אלפי שנים בשימושי ה"כוונה" וה"התבוננות", הרי הם המדיטציה הקבלית. לשיטתי, ניתן להגדיר מדיטציה כחשיבה מכוונת לפרק זמן קצוב שמטרתה לשלוט על תת המודע, להרחיב את גבולות המודעות ולפתח תהליכי חשיבה על מנת הגיע למצב הקרוי "מוחין דגדלות", מצב תודעתי גבוה המבטא שלב מתקדם של הכרה עצמית תוך מודעות רוחנית לסובב אותנו.
ניצחון הרוח על החומר מובא בפנינו בדרך ה"כוונה" בקבלה. שיטה נפלאה להרגיש שלמים, מאוזנים אנרגטית ופתוחים לקבלה ונתינה. באופן כללי, המדיטציה הקבלית היא טכניקה שנועדה לאפשר התקשרות רוחנית גבוהה עם עולמות עליונים כשכתוצאה ממנה ניתן לתעל את ערוצי האנרגיה הקיימים בנו לצורך שינוי המציאות: שחרור כעסים ומתחים; שיפור הביטחון העצמי; כינון ושמירת יחסי אהבה; ריפוי; והשפעה מהרוחני אל הגשמי לצרכי שפע ופרנסה.
מקובלים רבים, בכל התקופות, השתמשו בטכניקה זו לעניינים שונים, בין היתר בניסיון להגיע לרמת נבואה. לאחר לימוד מעמיק, חשפו את סודי הסודות באמצעותם ניתן להגיע לשלוות נפש ולהארה. לשיטתם, ה"כוונה" היא דרך חיים בה יכול האדם להשתחרר ולהתעלות מעבר לקיום החומרי המוגבל. כך שמי יתמסר ללימוד הסודות המעלים את הנפש למצבים תודעתיים ומדיטטיביים עמוקים מאוד, יוכל לחולל שינויים נפלאים באיכות חייו וסביבתו.
ב"כוונה" קיימות מדרגות רוחניות שונות, בעלות הבדלים מהותיים הנובעים מהשיטות השונות המופיעות בספרות הקבלית, בדרגת העוסקים במלאכה וברמת הבקיאות הנדרשת מהמתרגל. חכמי הסוד מלמדים כי ישנן שיטות נכונות ובטוחות בהן יכול לנקוט מי שמתוודע לראשונה אל עולם המדיטציה היהודית. כגון: שימוש בצירופי השם הוי"ה ובסמלים קבליים כמגן דוד. דרכים אלה מובילות את המתרגל בעיקר לשלווה, לרגיעה, להתבוננות פנימית ולהכרת נפשו.
שיטות נוספות, אך מוצפנות, קיימות בזוהר הקדוש. למרות ששנים ארוכות סברו כי אין בספר עיסוק במדיטציה, מגלה האר"י בכתביו כי הזוהר גדוש בנושא זה ומדבר בצורה נרחבת על ה"כוונה" הקבלית.
ר' אברהם אבולעפיה, מהדמויות החשובות שעסקו בקבלה נבואית ואמנות המדיטציה הקבלית , כתב ספרות רבה בנושא, אך כתביו הסעירו את רוחות הממסד הדתי שממנו נטען כי שיטותיו, הכוללות בין היתר שימוש בשמות קודש לפי סוד הצירופים, מהוות סכנה ממשית ומיידית. כיום, זוכה משנתו של אבולעפיה לעדנה רבה בקרב הציבור החרדי העוסק בלימוד הקבלה לעומקה.
ניתן לחלק את טכניקות המדיטציה הקבלית המוכרות לנו לשני סוגים, נגלה ונסתר. הנגלה מופיע בספרות מוסר, בחסידות ובספרות התורנית כולה, שם משולבת ה"כוונה" כתרגול אופי החשיבה להתאמתו למסגרת עולם ההלכה. כלומר, המדיטציה מטרתה לעורר את ההתפתחות הרוחנית ,לשפר ולהבין טוב יותר את טעם קיום המצווה.
החלק הנסתר מופיע בכתבי הסוד ומבטא את העבודה הרוחנית הפנימית של האדם מול עצמו. פתיחות לחשיבה עצמית אקטיבית יוצרת תודעה מוגברת, המסוגלת להשפיע מהרוחני אל הגשמי תוך התעלות האדם מעל למימד הפיזי.
שני המקרים אין הקבלה רואה ב"כוונה" מטרה לכשעצמה אלא דרך רוחנית מעשית המחברת את האדם למקור העליון, ממנו יוכל לספוג את השפע האלוקי.
עם התגברות הצמא הרוחני בקרב ההמונים, המבקשים להיכנס אל עולמה המיסטי של הדת וללמוד את רזי המדיטציה, קמו חוגי קבלה המציעים לימוד מזורז של הנושא לכל דורש. לשיטתם, השימוש בשמות ע"ב ומ"ב לצורך "כוונה" הוא נכון וראוי בשל העוצמה הטמונה בשמות הקודש הללו, אשר דרכם ניתן להגיע למדרגה רוחנית גבוהה יותר. כך הם מפיצים את ה"כוונה" הקבלית לכל המתעניין. התנגדותי לדרך זו נעוצה בעובדה ששמות קודש הם המרכיב העיקרי בסודות הקבלה המעשית, הם אכן בעלי עוצמה רבה, אך השימוש בהם אסור בתכלית. מדובר בכלים אדירים העלולים לפגוע קשה באדם הפשוט שאינו מכיר כלל את הקבלה העיונית, לא כל שכן את הקבלה המעשית, ובמקום להגיע לשלוות נפש ימצא עצמו במצב של כאוס מוחלט.
האר''י הקדוש בהקדמתו לעץ חיים כתב כי יש סכנה בלימוד המדיטציה הקבלית באומרו: ''בודאי שיתעוררו הקליפות נגד''. בין התנאים שהוא עצמו מביא לתחילת הלימוד נמצאים קדושה, טהרה וחוסר כעס. עוד הוא מוסיף כי מי שאינו עומד בתנאים המוקדמים לא ירד לסוף דעתו ורק יטעה לחשוב שהוא מבין את הסוד.
טיפ קבלי לימים קשים
ימים קשים אלה העוברים על עם ישראל, הנאבק על זכותו לחיות בשקט ושלווה, עמוסים בחרדות ופחדים. שותפות הגורל מאחדת לרגע בין היושבים בארצנו ואף בין דעותיהם. על מנת להשיב מעט את הנפש בימים טרופים אלו, אני מגיש בפניכם את סוד מגן הדוד הנקרא "שבעת הרועים", שמטרתו שחרור חסימת ופריקת מתחים ופחדים.
יש להדליק שבעה נרות כנגד שבעת הרועים: אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרון, יוסף ודוד. מתוכם יש להניח שישה נרות בצורת מגן דוד ואת הנר הנוסף להניח בקצה התחתון כך שיימצא בינך לבין מגן הדוד. אחר עליך להתבונן היטב בלהבות ולומר את המילים "שיוויתי השם לנגדי תמיד", לנשום נשימות עמוקות ולהרפות את הגוף במשך עשרים דקות . ההרגשה הכללית תשתפר פלאים ותחושו נקיים וחזקים יותר.
מוגש בברכה
www.kabalah.co.il
יצחק אהרון ראש מרכז "חכמה" מייעץ חוקר ומרצה של תורת הקבלה.מפרסם מאמרים שבועיים בעיתונות המקומית בפריסה ארצית. עורך את ערוץ הקבלה באתר Y NET של ידיעות אחרונות. משדר תוכנית יעוץ בקו המומחים של רדיו 103FM ובימי שישי ברשת ב' בתוכנית "מה יהיה" עם יואב גינאי. טלפון 03-9220784
© כל הזכויות שמורות•החומר באתר זה מוגש בברכה מטעם יצחק אהרון ו/או "חכמה" המרכז לקבלה למען הגברת המודעות ולשיפור איכות החיים של כל אחד ואחת. בשל כך הוא מותר לשימוש והפצה ללא הגבלה ובתנאי שתוכנו לא ישונה ויצויין מקורו.