רחל אשת רבי עקיבא-מודל חיובי או שלילי?
רחל ,אשת רבי עקיבא בת כלבא שבוע הייתה אשתו של התנא רבי עקיבא. לפי סיפורי חז"ל, חיה בסוף תקופת בית שני. היא מהווה מודל חיובי, בעיני חז"ל, לרעייה המקריבה את עצמה ואת חייה על מנת לקדם את בעלה.
לעומת הראייה הפמיניסטית המתייחסת לעתים לסיפור הזה, כאל דוגמה לקיפוח, וליחסי הניצול והמרות שבין גבר לאישה.
אחרים משבחים אותה, ורואים בסיפורה מודל להקרבה, הנובעת מאהבת אמת.
הבה נשמע את סיפורה:
היא שלחה מיוזמתה את בעלה לבית המדרש, למשך תקופה ארוכה של עשרים וארבע שנים, הסכימה לריחוק פיזי מבעלה ,נשאה לבדה בעול הבית,רק כדי שבעלה ילמד תורה.
ר' עקיבא,רועה הצאן העני התארס עם רחל,בתו של כלבא שבוע. שמע אביה ונישל אותה מכל נכסיו. למרות הכל –התחתנה איתו. בחורף הם לנו במתבן, וכל בוקר ר' עקיבא היה מוציא את הקש משערותיה. אמר לה: אם היה לי כסף הייתי קונה לך סיכת 'ירושלים של זהב'.
בא אליהו הנביא כעני, וביקש מהם מעט תבן לאשתו שילדה ואין לה על מה לשכב. ניחם ר' עקיבא את רחל: תראי, לעני זה אין אפילו תבן!.
אמרה רחל לר' עקיבא :לך תלמד תורה,והוא הלך ללמוד שתים עשרה שנים בבית מדרשם של ר' אליעזר ור' יהושע. לאחר שתים עשרה שנים חזר לביתו ושמע מאחורי הדלת רשע אחד שאומר לרחל, שאביה, כלבא שבוע, צדק – "ר' עקיבא עזב אותך". ענתה רחל: "אם הוא היה שומע בקולי הוא היה הולך לעוד שתים עשרה שנה!", וכך ר' עקיבא עשה,מבלי לראות את אשתו,חזר ללמוד.
לאחר עשרים וארבע שנים חזר ר' עקיבא כרב מפורסם שעשרים וארבעה אלף תלמידים מלווים אותו, וכל בני העיר באים לקדם את פניו.
אמר אותו רשע לרחל: "אין לך מה לצאת" והיא ענתה לו: "יודע צדיק נפש בהמתו". כאשר באה לפני רבי עקיבא ,דחפו אותה התלמידים ור' עקיבא אמר להם: "שלי ושלכם – שלה הוא".
שמע כלבא שבוע וביקש מר' עקיבא שיתיר לו את הנדר, והתיר לו".
ומספר התלמוד,מעשה בר' עקיבא שעשה לאשתו עיר של זהב. ראתה אותה אשתו של רבן גמליאל וקינאה בה. אמר לה רבן גמליאל בעלה: "את לא עשית עבורי כמו מה שהיא עשתה למענו, שהיא הייתה מוכרת את שיער ראשה על מנת שהוא ילמד תורה."
האם יש היום נשים כדוגמתה?
אומרת עו"ד שרה כץ: "מילא, שבנות ונשים חרדיות גדלות על ברכי הסיפור ומוכנות להיות גם המפרנסות וגם עקרות הבית, כדי שהבעלים ילמדו תורה, כי הן מאמינות שבזכות לימוד התורה של הבעל, השכר על לימוד התורה של הבעל שייך גם להן. שבעולם הבא הן יקבלו שכר על פועלן.
אבל, מה עם נשים חילוניות, שלא מאמינות בעולם הבא?
מה קורה כשלבעל יש ציפיות כאלו במודע או בתת מודע, שמצדיק סידור כזה, והאישה היא לא בדיוק רחל בתו של כלבא שבוע, אלא חיה בימינו אנו, אפילו פמיניסטית. פמיניסטית במובן זה, שאינה מצפה שבן זוגה יפרנס אותה ואת הילדים. היא רואה בעצמה אחראית שווה לפרנסת הבית והילדים. אבל לא כאחראית על פרנסת הבעל ולא כמפרנסת בלעדית של הילדים. במקרים כאלה, המשבר יהיה בלתי נמנע".
כל אישה תענה את תשובתה לפי דרכה והשקפתה....