711סטאבט מאטר-שוברט-פסטיבל אבו גוש711
צילומים-אלי ליאוןכבר 38 שנה שמקיימים את פסטיבל אבו גוש למוסיקהווקאלית.במרוצת השנים רוב היצירות המושמעות בו הן ליטורגיות.
שלושה הן מוקדי הפסטיבל.אולם הכנסיה בקרית ענבים,הקריפטהוקונצרטים בחוץ באויר הצח.
לאבו גוש באים לא רק כדי לשמוע מוסיקה אלא גם כדילבלות,להיות יום שלם ביום כיף,לטעום ממאכלי המקום וכן כדי לקנות דברי אמנות בעיקרבדוכנים לאורך העליה לכנסיה.
הרבה אנשים,האולמות מלאים ,הדרישה גדולה והגיווןרב.התכנית המוצעת גדושה במופעים כאשר היצירות עם גוון דתי מקומםבעיקר בכנסיה.
מאחר והדרישה לכרטיסים כאמור גדולה, השנה הנהיגו חידוש באולם הכנסיה ומשני צדדיו באגפים מאחורי העמודים הקרינו מעל מסכי וידאו את המתרחשעל הבמה .
מחוסר זמן לא יכולתי להשאר כל היום ושמעתי רק קונצרט אחדשכלל 5 יצירות מאת שוברט.
המבצעים היו התזמורת הקאמר-פילהרמונית האורחת שלהסן-פרנקפורט,מקהלת הקיבוץ הארצי וסולנים.
המנצח והמנהל המוזיקלי היה יובל בן עוזר.שוברט כתב יצירות רבות ביניהן גם יצירות דתיות נפלאות שלאמשמיעים אותן רבות.
כיצירה ראשונה שמענו את "הנזירה הצעירה"לאלט ופסנתר.תוכןהיצירה מדבר על נזירה צעירה המבקשת מאלהים להצילה ולאסוף אותהבמרומים.
הסולנית היתה הזמרת שירה טל והפסנתרנית ז'אנהקופילוב.
לטל קול קטיפתי,חזק ויפה והיא לווותה בצורה יפה ע'יקופילוב.בהמשך שמענו פרק כ'ג מתהילים למקהלת נשים ופסנתר.הפרק בוצעמצויין. מקהלת הנשים שרה בקול אחיד יפה .
בסרנדה לאלט ומקהלת גברים חזר הביצוע היפה שלהמבצעים.
החלק הגברי של המקהלה נשמע לי טוב יותר למרות שגם החלק הנשיכאמור היה טוב מאוד.
בסאלוה רגינה השתתפה תזמורת המיתרים האורחת כאשר ניצח עליהיובל בן עוזר.
התזמורת הוכנה כראוי.לסולנית הדס פארן-אסיה קול חזקונעים.היצירה המרכזית בקונצרט היתה "סטאבט מאטר "לסולנים,מקהלהותזמורת.
שוברט התחיל את הקריירה המוסיקלית שלו כנער ששר במקהלהבכנסיה של בית הספר בו הוא למד.
הוא כתב מעל ל1000 יצירות וביניהם גם יצירות כנסיתיות -דתיותביניהן גם 7 מיסות .חלק גדול מיצירותיו התגלו רק לאחר מותו והוא בן 31בלבד.
כאשר מזכירים את יצירותיו לעתים רחוקות מוזכרות היצירותהדתיות.
הסטאבט מאטר למרות שהיא,לפחות בעיני,יצירה מקסימה כמעט ולאנמצאת ברפרטואר של התזמורות והמקהלות והיא מבוצעת לעתים רחוקות בלבד.
באבו גוש היתה הזדמנות נדירה לשמוע את הביצוע הנהדר שלהיצירה.זאת יצירה ממזמור קתולי מהמאה ה13 המתאר את סיבלה שלמריה(מרים) אמו של ישו בזמן צליבתו.שוברט כתב את היצירה ב1816.
רבים המלחינים שכתבו מוסיקה עפ'י מזמור זה.
בביצוע ששמעתי השתמשו בתרגום גרמני של קלופשטוק בו יששינויים מסויימים הנוגעים להדגשים ביצירה.זאת היתה מוסיקה מאוד נעימה .אם לא שמים לב למילים היא לאנשמעת כלל כדתית אלא כסימפונית, מלודית יפה כשאר יצירותיו החילוניות שלשוברט.הביצוע היה טוב מאוד.
המקהלה והתזמורת הוכנו בקפדנות עם דגשים גם על פרטים קטנים.
שמעתי את הטנור נמרוד גרינבוים הן בסולו והןבדואט.
יש לו קול חזק ונעים ושר היטב אך כאשר שר עם סולן אחר לעתיםקולו לא נשמע היטב כי הוא מכוסה על ידי הסולן השני.
יתכן והדבר נבע מחוסר איזון בתיאום של המיקרופונים בהםהשתמשו.לגרינבוים קול מאוד נעים לאוזן וההגוי שלו ברור מאוד.הוא היה מעולה בקטע מס'6 למשל בסולו טנור.
ליאיר פולישוק, שנשמע לי יותר כבאס בריטון, קול עמוק וטוב.יובל בן עוזר ניצח בניצוח מדוייק ללא הבעות רבות או תנועותמיותרות.הוא סמך על הכנתו הקפדנית .זה היה ניצוח לא ראותני טובומדוייק.
הוא הכין את המבצעים היטב וסמך כאמור על הצלחת היצירה בזכותההכנה הקפדנית ולא על ניצוח ראותני בומבסטי העושה רושם חיצוני על המאזיןהמתבונן.יום של מנוחה,כיף, עם מוסיקה מצויינת,המבוצעת היטב ואוירה שלהפנינג.לראות או לא לראות:ממליץ בפה מלא לבוא לשמוע ולבלות בפסטיבליאבו גוש.
|
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון,02/10/2010 19:01
|
הרוצים לראות תמונות מהקונצרט,אם לא מתפרסמיםכאן,אפשר לראותן באתרי
ELYBIKORET.022.CO.ILאני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בו ריכזתי ביקורותשכתבתי והתפרסו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות ,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזווחומר אחר
הכתובת ELYBIKORET.022.CO.il