הפסיכולוגיה ההתפתחותית חוקרת את ההתנהגויות האופייניות לכל גיל ואת השינויים החלים בכל אחד מן השלבים, מרגע היותו ברחם אמו ועד ליום מותו.
הפסיכולוגיה ההתפתחותית עוסקת ב- 4 היבטים עיקריים בהתפתחות האדם:
בתחום הגופני, הקוגניטיבי, החברתי והרגשי.
להלן פירוט שלושה תחומים מתוך הארבעה המופיעים לעיל.
התחום הפיזיולוגי: בתחום הפיזיולוגי נחקרים שינויים גופניים החלים באדם. ההתפתחות הפיזיולוגית בשלב העוברות מושפעת בעיקר מגורמים גנטיים. בראשית החיים, השינויים מאופיינים במידה רבה ע"י שינויים הנובעים מתהליכי בשילה.
השינויים הגופניים החלים באדם אלו שינויים במבנה גופו, בגובהו, משקלו, מבנה השלד, השרירים, תנועותיו ובכושר המוטורי. רכישת כישורים כגון ישיבה, זחילה, עמידה וריצה נובעים ישירות מבשילה פיזיולוגית של השלד ושל מרכזי שרירים שונים. בתחום הזה השינויים מתבטאים כמובן גם בתחום המיני ובהתפתחות איברי המין. תהליכים אלו הם תהליכים אינדוידואלים ואינם אחידים אצל כל פרט ופרט ומקרים מסוימים של פיגור בהתפתחות הפיזיולוגית חולפים במשך הזמן מאליהן.
שאלות שאותן ישאל פסיכולוג העוסק בהתפתחות הפיזיולוגית:
1. עד איזה גיל רואה התינוק במטושטש ובשחור לבן?
2. כיצד משפיעים סמים, אלכוהול ועישון במהלך ההריון על התפתחות העובר?
3. האם היכולת המוטורית של תינוקות שהוגבלו מבחינה גופנית בחודשי חייהם
הראשונים תפגע בהמשך התפתחותם?
4. האם תגובתו של תינוק, כאשר הוא שומע את קולה של אמו או כאשר הוא שומע
קול של אישה אחרת תהיה שונה?
חוות דעתי בנושא חשיבות התחום הפיזיולוגי:
השינויים הגופניים שחלים המבנה השלד והשרירים ובכל התהליכים המוטוריים הם בעלי משקל וכובד רב על התפתחותו והתקדמותו של התינוק אל בגרותו הפיזיולוגית. כאשר השינויים האלו אינם מתרחשים או לחילופין מתעכבים, מתקיים חוסר איזון בין התחום הגופני לבין התחום הקוגניטיבי. כאשר ישנם קשיים בפעולות מוטוריות כגון זחילה, ישיבה ועמידה, זה עלול להשליך על רמת האינטליגנציה והרמה הקוגניטיבית של התינוק בהמשך. לדוגמא: עיכוב מיני עלול לפגוע בעתיד בתחום החברתי והרגשי, לגרום לדימוי עצמי נמוך וזהות אישית נמוכה שעלולה להביא למחסור בקשרים סוציאלים.
דוגמא לבעיה: האם לילדים שגדלו בחברת הורים אילמים תהיה הפרעה ברכישת שפה? ובמידה והם למדו לדבר האם יהיה להם הפרעות בדיבור?
התחום הקוגניטיבי: תחום זה עוסק בעיקר בהתפתחות תהליכי מידע, הכוללים תפיסה, למידה, זיכרון וחשיבה, בניהם נכללת התפתחות השפה שהשינון המילולי הוא הדרך הנפוצה והיעילה בשימוש בהגברת הזיכרון התפתחות האינטליגנציה ובכלל ההתפתחות השכלית.
ע"פ התיאוריה של ז' אן פיאז'ה "איש מאתנו לא נולד מצויד במערכת קוגניטיבית הפועלת במלואה והמכילה את כל הידע הדרוש. פעולתה היעילה של המערכת היא פרי תהליך ארוך ומתמשך"...
בגישתו טען פיאז'ה כי בהתפתחות הקוגניטיבית ישנה שאיפה לעבר האיזון דהיינו האיזון הוא העיקרון הכללי והמרכזי בתורתו "כשם שהגוף מתפתח והולך עד שהוא מגיע לרמת יציבות יחסית, שסימניה סיום הגדילה ובשלותם של איברי גופו כך אפשר לתאר את חיי הנפש כמתקדמים אל צורת איזון סופית שהיא- נפשו של המבוגר". התפקודים הקבועים לפי פיאז'ה הם הטמעה (assimilation) : האופן שבו האדם מפרש גירויים סביבתיים בהתאם למערכת חשיבותו. התאמה (accommodation) : התאמת צורת החשיבה שלנו לסביבה.
שאלות שאותן ישאל פסיכולוג העוסק בהתפתחות הקוגניטיבית ושבעל ידע והבנה אותה רכש בלימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה או תואר שני בפסיכולוגיה
1. האם רמת הזיכרון והאינטליגנציה של ילד שהתחיל לדבר בגיל מוקדם מאוד תושפע מכך?
2. האם השפה וההתבטאות המילולית תפגע אצל ילדים עם בעיות שמיעה?
3. האם ילדים עם חסכים של אהבה ותשומת לב מההורים יהיו בעלי רמה מוטורית ואינטליגנציה
נמוכה?
4. האם הרמה האינטלקטואלית של ילד בעל הפרעות קשב וריכוז תושפע מכך?
חוות דעתי בנושא חשיבות התחום הקוגניטיבי:
ההתפתחות הקוגניטיבית היא הליך עיבוד מידע ותפיסה משמעותי ביותר, שלו כדאי להקדיש תשומת לב מיוחדת, בהכנת הילד לפיתוח תקשורת בינו לבין הסביבה. לדוגמא: שיבושים בקריאה וכתיבה עלולים להיות כואבים גם בתחום החברתי וגם בתחום הרגשי וגם כאן הדימוי העצמי והזהות האישית נפגעת, בשל אי יכולת להגיע לרמה נורמטיבית של שאר בני אותו הגיל בכל שלב בחיי הילד.
דוגמא לבעיה: האם רמת הבשלות הקוגניטיבית היא זו שיכולה להשפיע בכדאיות הכנסת הילד לגן או לביה"ס? והאם החלטה כזו יכולה להשפיע על הילד בעתיד?
התחום החברתי: תחום שבעזרתו לומד הילד כיצד להתנהג בחברה, מה הן ציפיות החברה ממנו וביחסים שלו עם סביבתו כגון הורים, אחים, חברים וכו'. בנושא זה כלול תהליך השתחררותו של הילד מתלותו בהורים וביסוסו בחיי החברה כעצמאי ע"י למידה של התנהגויות הנראות לנו (כבוגר) טבעיות, כגון אכילה בכפית ומזלג. בשלב הראשון הילד נמצא במערכת גומלין עם הוריו, בשלב השני עם משפחתו הקרובה אחים, אחיות ומשפחה מורחבת יותר ובשלב הבא הוא מתחיל לגלות פתיחות רבה ביחסים עם מבוגרים וכן עם ילדים בני גילו אשר ילוו אותו מהגן אל תוך תקופת הלימודים. תהליך הסוציאליזציה (החברות) הוא בעל חשיבות גדולה ומרכזית בחיי הילד, היא באה ללמדו צורות התנהגות שונות וערכים מסוימים המקובלים בחברה בא הוא חיי.
שאלות שאותן ישאל פסיכולוג העוסק בהתפתחות החברתית:
1. מדוע דווקא תופעת ההתאבדות מגלה את אותותיה בגיל ההתבגרות?
2. כיצד משפיע גירושים על התפתחות תקינה של הילד?
3. כיצד נעזור לילד להסתגל למעבר דירה למקום חדש?
4. מה החשיבות של חברים בגיל ההתבגרות?
חוות דעתי בנושא חשיבות התחום החברתי:
תחום ההתפתחות החברתית הוא התחום שבו נוכל לפגוש את הפרט מול החברה, גם בהיבט ההתנהגותי וכן בהיבט של מערכות גומלין וקשרים שהפרט יוצר עמה. הקן המשפחתי הוא הקן המשפיע והמכריע לדעתי על המשך תקין של יחסים חברתיים. לילד שגדל בסביבה תומכת ואוהבת יהיה קל יותר לפתח מערכות יחסים עם ילדים ועם מבוגרים וכן עצמאותו וביסוסו של הילד בזכות עצמו, כאשר מאחוריו עומדים הורים תומכים ומלווים, תהיה מהירה יותר ומוצלחת יותר.
דוגמא לבעיה: כיצד ניתן למתן את רגשות הקנאה למול הרחבת המשפחה, דהיינו, אח חדש נולד?