מבחינות מסוימות כלבים דומים לבני אדם: על-מנת להגשים אתהפוטנציאלשלהם הם זקוקים לחברה, כמו גם לגירוי שכלי וגופני. הכלביםמגיבים לגמוליםומפתחים הרגלים גרועים כאשר הם משועממים.
הם לומדים כל הזמן, אםאנו "מלמדים" אותם ואם לאו. הכלבים מכבדים את מנהיגהעדה שלהם ונענים לו,והם מעונינים בראש ובראשונה בהישרדות ובנוחות.
לגביכלב, הישרדותפירושה מזון. יש בכך יתרון בעת האילוף, כמו כן, אתם יכוליםלכלול בשגרתהאילוף את תשוקותיו הטבעיות של הכלב לנוחות, למשחק ולמרחב אישימשלוכגמולים על היענותו.
האילוף מעודד את היכולות הטבעיות של כלבכם, מבצר את מעמדכםכמנהיגים,ומלמד אתכם להבין את כלבכם. אילוף מוקדם לציות מחזקהתנהגות טבעית זו,ומלמד את הגורים להיענות לפקודות הניתנות על-ידיבני-אדם.
רקלעיתים רחוקות יש צורך להעניש את הכלב עונש גופני.אלימות אינה דרושהלעולם. חיוני לנקוט הגיון בריא, להרבות בגמולים,ולהשתעשע עם הכלב. אילוףטוב מבוסס על רגשי אמון וכבוד בין הכלב ובעליו.
זכרו! המסירות משתלמת-לא צריך להיות מאלף מבריק כדי ליצורכלב בעל נימוסים טובים.
הערכתמזגו של הכלב
כניעה- כלבים בעלי אישיות כנועהעלולים לגלות דיכאון כאשר הם מצטווים לציית. הם נמנעים מקשר עין, מקפליםזנבם בין רגליהם כאשר בעליהם משמיע פקודה, ומתכווצים מפחד כשמישהו מתקרבאליהם. כלבים אלה זקוקים לגישה איטית ועדינה בזמן האימון. שולטנות- כלבים מסוימים שולטניים בצורהקיצונית, ומפגינים את שולטנותם על-ידישימוש בשפת -גוף מטילת אימה, לטישתעיניים, החזקת הזנב גבוה מעל הגוף,ואפילו חשיפת שיניהם ונביחה מאיימת.הכלב השולטני הוא הנוטה ביותר להתנגדלאילוף. אם כלביכם הינו שולטני ,איןספק שעליכם לבקש עזרההדרכה מקצועיתלצורך אילופו.
מניפולציה- יש כלבים השולטיםברובפיקחותם על בעליהם בכך שהם מעמידים פנים של חסרי ישע וכנועים. כלבכזה עשוילגרד ברגלי בעליו ולדרוש שיישאוהו על כפיים, או לסרב לאכול אתמזונו.מניפולטורים הם למעשה פרטים שולטניים שסיגלו לעצמם שיטות שונותלהפגנתסמכות.
כלבים אסופים- כלבים אסופים, ובמיוחדכלבים בוגרים, מגיעים לעיתים קרובות עם בעיות התנהגות בלתי -ידועותובלתי-צפויות. אמצו כלב כזה רק אם אתם מוכנים להוציא את הזמן והאנרגיההכרוכים בטיפול בו. עובדה מצערת היא שכלבים רבים מוחזרים לבתי-המחסה לכלביםשל האגודות העוסקות בכך. סיבת התופעה היא, שרבים מבססים את בחירתם בכלבעלחזותו החיצונית, ולא על מזגו.
אם אתם מאמצים כלב שגילויותר משישהחודשים, אתם יכולים לבחון אםיש לו בעיותהתנהגות על-ידי ביצועתרגילים אחדים:עצבנות:כשהמטפל אוחז בכלב ברצועה רפויה, התקרבו אליו בשקט מלפנים,תוך שמירה עלקשר עין. כלב רגוע ייהנה מהתקרבותכם, בעוד כלב עצבניעלול לנבוח אולהתכווץ.
פחד מפני ידיים: כשהכלב עדיין מוחזק ברצועה רפויה,לטפו אותו תחת סנטרו,ואחר-כך לאורך גבו. כלב החושש מפני ידיים יירתעמכם.
נכונות לציית: טלו את הרצועה וצוו על הכלב לשבת. תגובתו שלהכלב תאמר לכםאם עבר אילוף כלשהו.
נכונות להגיב: אם הכלבאינו מציית, לחצו אותו למצב ישיבה, על מנת לאמוד אתנטייתו להענות לאילוף.
תגובה לחתולים: אם יש לכם חתול אתם יכולים להכניס את החתוללמלונה. אתםיכולים לצפות לכך שהכלב יגלה סקרנות, אבל תגובה פראית עלולהלהצביעעל האפשרות שיתעוררו בעיות חמורות.
רגישויות אחרות: ישכלבים הנבהלים מרעשים חזקים, בעוד אחרים נרעשים מחזיונותבלתי צפויים. היויצירתיים ובחנו את הכלב במצבים יומיומיים שייתקלבהם בביתכם.
משיכהברצועה: משיכה ברצועה יכולה לנבוע משעמום או מהתרגשות, או ביטוילהתנהגות שולטנית. כשהכלב מושך, מישכו אותו חזק בחזרה. כשהכלב במצב "רגלי"נכון, צוו עליו לשבת. התחילו שוב ללכת, תוך מתן הפקודה "רגלי".
הכלביםשקל ביותר לאמנם הם אלה שניחנו בסקרנות טבעיתובחיבה לבני-אדם. אמצו כלבהסובל מבעיות התנהגות רק אם ברשותכם הזמןוהסבלנות הדרושים לטיפול בו.
מבוא לאילוף וחינוך גורים התנסויות הכלב בין השבועהרביעי לשבוע הארבע-עשרה של חייוהן קריטיות בהתפתחות אישיותו. כשהכלבמגיע אליכם, התנהגותו כברהושפעה על-ידי אמו ועל-ידייחסיו עם אחיו.המועד הטוב ביותר לרכישת גורהוא כאשר הוא בן שבעה שבועות לערך.
על-ידיכך שתוודאו שהוא זוכה בהתנסויותמגוונות ככל האפשר במהלך החודששלאחר-מכן, תניחו את היסוד לאילוף קל, פורהומתגמל.
ודאו שהגור החדשפוגש בני-אדם רבים ככל האפשר בעת שהואעדיין צעיר מאוד. קחו את הגורבמכונית, למקום העבודה ולבתי ידידיםכל-אימת שמזדמן. הניחו לגור לשחק עםכלבים שאתם יודעים שהם בריאים - באישורהוטרינר.
חקירה אישית- משחק בצעצועים יספק לגור גירוי שכלי וגופני. גלו אלו צעצועים אהובים עלהגור (תוך שאתם מוודאים שאינם דומים לפרטי ציוד המצויים בבית). ?
משחקותועלת בצדו-בעתהמשחק, עקבו אחר התנהגות הגור, ואם הוא עומדלהתיישב, השמיעו אתהפקודה “שב” ( הכלב יקשר בין הפקודה ובין הישיבה ). ?
העניקוגמוליםמיידיים- כאשר הגור נשמע לפקודה, הציעו לו מיד גמול, כגוןליטוף אומלה טובה. ?
הבנת הפחד- השגיחו על כל פעילויותיו שלהגור, על מנת למזער ככל האפשר מצבים מעוררי פחד, שיכולים לפתח פוביותבעתיד. ?התפתחות חברתית- ודאו שהגור נפגש עם מינים אחרים, כגוןחתולים, כשהוא עדיין צעיר, חברותמוקדמת עם מינים אחרים מצמצם את סכנתהבעיות בעתיד.
גמולים ומשמעת במהלך האילוף,כלבים זקוקים לעידוד בלתי-פוסק. פיסות מזון,צעצועים, מגע גופני ומילותשבח מבעליהם- כל אלה הם גמולים רבי-השפעה.אין להשתמש בעונש גופני כדילחנך כלבים. עונשים למיניהם אם הכלב אינו מתנהג כשורה, בודדו אותומהפעילות המתנהלתבבית. הבידוד יימשך לא יותר מדקות ספורות, והשחרורצריך להיעשותבנחת.
מילים קשות מילים קשות ביחד עם קילוח בלתיצפוי ובלתי נעים מאקדח מים,הם דרך יעילה לנזוף בכלב אם הוא אינו מתנהגכהלכה. פקודות כלבים מטיבים להגיב לפקודות קצרות וחדות, הניתנות בליוויאות ידני. הימנעו מחזרה תכופה על הפקודה, מאחר שהדבר יבלבל את הכלב.
משכואת תשומת-הלב של כלבכם על-ידי אמירת שמו, אחר תנו לו את הפקודה. נימתקולכם חשובה, וכמוה הבעות פניכם. חייכו ודברו בקול רך ונעים כשאתם מרוצים.הזעימו פניכם ,אם הכלב מתעלם במתכוון מפקודתכם.
משיכתתשומת-לב- השתמשו בשמושל הכלב כדי למשוך את תשומת-לבו. בשעתחינוך הכלב, הנמיכו קולכםואמרו "לא" בנימה חריפה. יש כלבים הנענים יותרמכול לטון נמוך.
שפת גוף תקיפה-כשהכלב מתפרע, עמדו בתנוחהמאיימת, והיראו כועסים בעת שימוש בפקודות שליליות כגון "לא"!.
אותותידניים-למדו את כלבכם להגיב לשילוב שלפקודות ויזואליות ומילוליות.כשהכלב במרחק מסוים מכם, תוכלו לשלוט בו על-ידי השמעת שמו, ואחר-כךעל-ידישימוש באותות דרמטיים בידיים.
הבנת השפה-לכלבים יכולתמוגבלתלהבין את שפתו של האדם הם מטיבים להגיב למילים קצרות וחדות.
הפקודה"לא!"-ערכה של הפקודה"לא"- היא אחת המילים החשובות ביותרשהכלב ילמד, מאחר שהיא עשויהלמנוע אותו מעשיית דברים מסוכנים. עיתויפקודותיכם, והידיעה מתי ואיך לומר"לא", בטון תקיף הם גורמים חשוביםבאילוף הכלב.
שפת הגוף- כלבים מטיבים לקרואאת שפת הגוףהאנושית. הכלב ירגיש מתי אתם מאבדים ריכוז או מתחיליםלהשתעמם בזמןהאילוף.
היו נדיבים בשבחיכם, ודרמטיים כאשר אתם נוזפים בכלב. אמנו רקכשאתם וכלבכם ערניים, ולעולם אל תיתנו פקודותשאינכם יכולים לאכוף. סיימוכל שיעור בנימה חיובית.
שיעורים קצרים-לכלביםטווחריכוז קצר משל זה של בני אדם. כדאי לאמן את הכלב במשך 15 דקות לכלהיותר, פעמיים ביום. המועד המתאים ביותר, לאימון-טוב ביותר הוא כאשר הכלברעב. הוא יהיה עירני מבחינה שכלית, וייטיב להגיב לגמולי המזון. האכלת הכלבפעמיים ביום יוצרת מסגרת זמן לשני שיעורי אילוף טובים.
אימוןמחוץ לבית-מרגע שהכלבמציית לפקודות באופן שאפשר לסמוך עליובסביבה השקטה של ביתכם, עברולאתר שקט מחוץ לבית וחזרו על פרקי האילוף.
סיימו בכיף-סיימו תמיד אתהאילוף בדבר -מה שהכלב נהנהממנו ומסוגל לעשותו. שחקו עם הכלב.
אכיפת פקודות- תנופקודות רקאם ברור לכם שאתם שולטים במצב.
גיל תחילתאילוףחינוך-כלביםמטיבים ללמוד כשהם צעירים ומלאי רצון טובועדיין לא קנו הרגליםגרועים כלשהם. התחילו לאמן את ידידכם החדש ביום שהואמגיע לביתכם. ציידו אתהגור בקולר המותאם היטב לצווארו, ספקו לו מקוםפרטי משלו לישון ולשחק בובשקט, וצעצועים מתאימים.
נשיכותגורים-לעיסה מתוךסקרנות - גורים חוקרים את סביבתם באמצעותחוש הטעם. נשיכה היא צורתמשחק בעיניהם, אבל כאשר הוא נושך נשיכות קלותצריך להרגיל את הגור למשמעתעי-ידי אמירת "לא" נחרצת.
חינוךלניקיון- אם יש לכם כלב בוגר שלא אולףמעולם לשמירת ניקיון בבית,התייחסו אליו כאילו היה גור חדש. לעולם אלתענישו את כלבכם על עשיית צרכיובבית... גערתכם בכלב-המחמד לאחר שקרתה לו ה"תאונה" תשיג רק דבר אחד: היאתלמד אותו להיות עצבני, ולהיזהר מפניכם.
ניתוחים, אשפוז, רנטגן,מעבדה, א.ק.ג. וביקורי-בית.שירות חירום 24 שעות ביממה,
חירוםד"ר רון רם:055-252-252 , 08-8690690
בהצלחה, ד"ר רון רם וצוות בית החולים.