ISO 9001 הוא תקן בינלאומי שעובד כדרישות מערכת ניהול האיכות של הארגון (QMS). הוא חלק ממשפחה של סטנדרטים שפורסמו על ידי ארגון התקינה הבינלאומי (ISO), המכונה לעתים קרובות ביחד כמו בסדרה "ISO 9000" או " משפחת ISO 9000". מסיבה זו, ייתכן לפעמים נשמע מהספקים שלנו מתייחסים כ-"ISO 9000" מוסמכים, או כ "QMS ISO 9000 מותאמים". זה יהיה בדרך כלל אמור להגיד שהם בטענה כי QMS תואם את הדרישות של ISO 9001, רק במשפחת ISO 9000, ניתן להשתמש בהם לצורך הערכת ההתאמה. חשוב להבין, עם זאת, כי תקן ISO הוא הגוף המפתח ומפרסם התקן - ISO לא "מאשר" ארגונים, כפי שיוסבר בהמשך הטקסט הזה.
הגירסה האחרונה של ISO 9001 יצא לאור בנובמבר 2008, ביצע שינויים קלים בלבד לעומת הגרסה (2000) הקודמת. התיקון החדש נועד בראש ובראשונה לשפר את הבהירות שבעבר לדרישות הקיימות ISO 9001:2000, ולא מציגה את כל הדרישות החדשות. מסיבה זו, ISO 9001:2000 ו - ISO 9001:2008 יכול להיחשב שווה ערך מכל בחינה מעשית, אף ISO 9001:2000 בהדרגה להיות מוחלף על ידי ISO 9001:2008, עד שהוא כבר לא תקף לצורך הערכת ההתאמה של נובמבר 15 2010 (שנתיים לאחר פרסומו של ISO 9001:2008).
המטרה של ISO 9001 היא לספק סט של דרישות שאם מיושמים ביעילות, יספק לנו בביטחון כי הספק שלנו יכול בעקביות לספק מוצרים ושירותים כי:
- עובד לפי הצרכים והציפיות
- תואם לפי כל התקנות
ISO 9001:2000 של שרשרת האספקה
דרישות מכסות מגוון רחב של נושאים, כולל מחויבות ההנהלה הבכירה מצד הספק שלנו לאיכות, התמקדות הלקוחות שלהם, הלימות של משאביהם, מיומנות העובדים, ניהול תהליכים (ייצור, אספקת שירותים ותהליכים מנהליים התמיכה הרלוונטי), איכות תכנון המוצר עיצוב סקירה של הוראות נכנסות, הרכש, ניטור ומדידה של תהליכים ומוצרים, כיול של ציוד מדידה, תהליכים לפתור תלונות של לקוחות, מתקנות / פעולות מניעה על פי דרישה לשיפור מתמיד של QMS. אחרון חביב, יש דרישה מצד הספק שלנו כדי לפקח על תפיסות הלקוח על איכות המוצרים והשירותים שהיא מספקת.