בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בשוק יבוא הרכב בישראל. עד כה נהנו היבואנים הרשמיים של יצרני הרכב וחברות הליסינג מבלעדיות כמעט מוחלטת בשוק. בפני הצרכנים הישראלים שהיו מעוניינים ברכישת כלי רכב חדש לא היו הרבה ברירות והם נאלצו לחיות עם העלייה המתמדת במחירים או לרכוש כלי רכב יד שנייה.
שליטת היבואנים בשוק יבוא הרכב
באופן מעניין למרות היחלשות המטבעות הזרים בעולם ביניהם הדולר והין לעומת המטבע הישראלי לא הסתמנה ירידה של מחירים בעלויות הרכב. וכך, בעוד שעליית שערי המטבע מביאה להתייקרות אוטומטית תהליך ההוזלה שהצרכנים ציפו לו לא התרחש כלל. למעשה ניתן אף להבחין במגמה של עלייה במחירים בדגמים רבים תוצרת יפן וממדינות אחרות.
עד כה פעל מנגנון פיקוח שקבע את הסף העליון של מחירי רכב המגיעים לישראל ביבוא רכב על ידי יבואנים אבל הוא בוטל לאחרונה. עם זאת בשורות טובות מגיעות לצרכן מכיוונים אחרים: ענף יבוא הרכב בישראל לראשונה נפתח ליבוא מקביל, מה שצפוי להגביר משמעותית את התחרות בשוק. בנוסף שינויים לטובה מגיעים גם מכיוון היבוא האישי : תקנה שנקבעה על ידי רשויות המכס משנת 2006 מוזילה את העלויות של יבוא רכב באופן אישי. האם צפוי שינוי משמעותי בענף יבוא הרכב בישראל שיפעל לטובת הצרכן?
יבוא מקביל צפוי להגביר תחרות
השנה ועדת הכלכלה של הכנסת ביצעה רפורמה בשוק כשאישרה את תקנות היבוא המקביל של כלי רכב לישראל. לפני אישור התקנה החדשה רק יבואן אחד בלבד היה מורשה לייבא כלי רכב וזאת ישירות מיצרן מכוניות. כעת, משנת 2010, מספר יבואנים יכולים לייבא כלי רכב מאותו יצרן רכב דרך סוכני משנה. כניסת שחקנים נוספים לענף יבוא הרכב הישראלי יכולה להגביר את התחרות ולהוזיל את מחירי הרכב.
התחזקות הבחירה ביבוא רכב אישי
התחרות ביבוא הרכב מגיעה מכיוון נוסף – יבוא רכב באופן אישי. אופציה זאת הופכת ליותר ויותר פופולארית בקרב קהל הצרכנים הישראלי. בשנים האחרונות נרשמה עלייה של מאות אחוזים ביבוא רכב בשיטה זאת המותרת על פי החוק בישראל. ביבוא רכב אישי הצרכן יכול לייבא רכב מתוך אינספור דגמים של רכבים בחוץ לארץ ולבחור דגם לפי טעמו וצרכיו.
עד לפני מספר שנים פעלו שני חסמים שמנעו את התגברות התופעה של יבוא רכב אישי : בירוקרטיה מסובכת ושיעור מכס גבוה על כלי רכב יוקרתיים. בשל שינויים שחלו בתקנות המכס נראה כי כיוון זה ביבוא הרכב ילך ויתחזק. בעוד שבעבר הלקוח היה נדרש לקחת על עצמו את התהליך הארוך והמורכב בייבוא רכב בשיטה זאת היום חברות בשוק מציעות ללקוח שירות זה ומלוות את הלקוח בכל תהליך הקנייה. התיקון שחל בתקנות המכס הורידה את שיעור המכס שנגבה והפכה אותו ללא תלוי בעלות הרכב.
כל השינויים שנסקרו כאן בענף יבוא הרכב פועלים לבסוף לטובת הצרכן ופותחות בפניו אופציות נוספות לרכישת כלי רכב חדש מבלי לשלם מחירים מופקעים.