664פיק דאם-צ'יקובסקי-האופרה664
צילומים-האופרההאופרה הישראלית מציגה את האופרה "פיק דאם" מאתצ'יקובסקי.
זאת אופרה נפלאה אך כמעט ולא מוצגת במערב המעדיף להציג אתיבגני אונגין שלו.
שתי האופרות נכתבו עפ'י יצירות של פושקין.
הליבירת לפיק דאם נכתב ע'י צ'יקובסקי ואחיו מודסט עפ'י נובלהקצרצרה כאשר הם הכניסו בליברית שינויים רבים כולל סוף
אחר שבאופרה מסתיים בצורה טראגית ביותר.באופרה תפקיד חשוב גםלגורל.
גם כאן יש את המשולש הניצחי המופיע ברוב האופרות הידועות.זהו סיפור אהבה טראגי בין הרמן הקצין לבין ליזה מהאצולה הרוסית העומדת להתחתן עםהנסיך-ילצקי.ליזה צריכה לבחור בין האושר לעושר ובנוסף מתברר לה שהרמןמעונין בה רק כקלפן ולא כמאהב עם מטרה אחת כדי שיוכל באמצעותה לגלות סודם של שלושהקלפים מנצחים הידוע רק לסבתה ובאמצעותם להתעשר.ההפקה היא הפקה מקורית של האופרה הלאומית שלורשה.
הבמאי הוא הפולני מריוש טרלינסקי שכבר ראינו בימוי שלובארץ.
טרלינסקי לא הגדיר את זמן העלילה אם כי הוא שמר על אופיההפקה ואין לראות בה הפקה מודרנית.
הבימוי שלו בהחלט מענין, מלא המצאות ואירועים.הוא משתמשבתפאורה המורכבת מסרטי וידאו הנוטעים עוצמה מסויימת להפקה.יש סצינות נהדרות כגוןתחילת המערכה השניה,סצינת הסערה,סצינת הגשר,סצינת הריקודים,סצינת הסיוםהמקסימה וכו'.
למרות כל זאת נראה לי שהוא הגזים עם הקדרות,הרצינות,האפלה שלחלקים שונים של הבמה.
כמעט ולא זכינו לראות במה מוארת כולה אלא רק אור זרקור עלהנפשות הפועלות באותו הרגע על הבמה.
אמנם יש כאן אלמנט של חושך ואור -טוב ורע אך האלמנט הזה נוצללדעתי יתר על המידה.מנצחת על התזמורת האופרה-תזמורת סימפונית רשל"צ היתה קרי-ליןוילסון.היא הובילה אותה היטב ,ליוותה את הזמרים בנאמנות ובתנועות עדינות,מהוגנות, במרץ ותנופה אך הרבתה ,לדעתי,בחלקים רבים של הנגינה בעוצמת התזמורת. מקהלת האופרה בניצוחו של ישי שטקלר היתה טובהמאוד,להוציא,קטעים קצרצרים שבגלל אקוסטיקה ,כנראה, היא לא נשמעה היטב.
מעצבי התפאורה בוריס קודליקה והתלבושות מגדלנה טסלווסקה עשועבודה יפה ויחד עם מעצבת התאורה פליס רוס יצרו סצינות נהדרות ומרשימות מאוד מבחינתהיופי.
לא הצלחתי להבין את התפאורה במערכה השלישית דהינו משמעותשקופית הרנטגן וכוונתה.הבנת נפש האדם וחדירה לתוכה?סצינת הסיום המבוך-המשפך בצבעהירוק והעשן היתה מלאכת מחשבת
מקסימה.פירוטכניקה,אורות,צבע,עשן ומוסיקה.סיוםנהדר.הכוריאוגרף היה אמיל וסולבסקי.
האפקט של לראות את הרוקדים מרחוק רק ברבע מהבמה כאשר הרוחבשל שאר חלקי הבמה מכוסה במסכים שחורים יפה אך לו היו רוקדים באמצע הבמה והמסכיםמשני הצדדדים, היו מתחשבים גם ביושבי הצד הימני קיצוני באופרה שהיו רואים גם הם אתהרוקדים.
המוסיקה של ציקובסקי מקסימה,טראגית,מלודית,חזקה,רצינית,נוגעתללב,דרמטית ומבשרת רעות,גורל אכזר.נבואה שמתגשמת וסוף הטראגי.בדרך כלל האופרה משתדלת לאזן את טיב הזמרים בשניהקסטים.
שמעתי את ויקטור לוטסיוק כהרמן.יש לו קול מאוד נעים, חזק, שרומשחק יפה.יש לו בעיות מסוימות בגבהים אך נהנתי מאוד מזמרתו.
קז'ישטוף בנדרק ששר בקסט השני מורגשת רעידה בקולשלו.
הקול חלש,לא נקי ולעתים קרובות התזמורת כיסתה אותו והוא לאנשמע כלל.ליזה-אירה ברטמן היתה מעולה הןבזמרה עם קול מאוד יפה ונעים והן במשחק.
היא שיחקה ברגש,בחום ובבוז לפיהמצב. תענוג היה לשמעה.
נטליה אושאקובה לא הצטינה לא בזמרה ולא במשחק.
תפקיד טומסקי בוצע ע"י ולדימיר בראון וקוסטססמורגינאס.
שניהם היו טובים מאוד אם כי אני העדפתי הפעם את סמורגינאסשהיתה בו יותר רוח עליזה,שובבות,קול מקסים ומשחקטובהרוזנת היתה אניה סיליה בעלת הרקורד המרשים בעבר .יש לה אתההופעה הדרושה לרוזנת.היא הצטיינה הפעם במשחקה האצילי,מלכותי, מלא ההודוההדר.
התרשמתי במיוחד מקולו הנהדר של ילצקי-ולדימיר פטרוב.יש לוקול יפה מאוד,חזק חם וחלק.
היה לי חבל שתפקידו היה קטן כל כך.לראות או לא לראות:מוסיקה נפלאה,סצינות רבות מבויימות בצורהמרשימה ומענינת,קולות טובים.
נכתב על ידי - elybikoret-אלי ליאון, 28/6/2010 11:17 הנכם מוזמנים להכנס לאתרי שפתחתי ב1.6.10 ובו ריכוז של כל הביקורותמתאריך זה ועוד דברים רביםאחרים-הכתובת-elybikoret.022.co.il