מדריך זה מציג את הגישה הנכונה שבה צריך שחקן לגשת לאודישנים.
המדריך הינו חלק מקורס יסודות משחק מול מצלמה בשיטת סנפורד מייזנר ב"סטודיולמשחק חי שגיא," ומוגש למענכם לצורך קריאה ולמידה.
במסגרת המדריך אנחנו נעבוד על הדברים הבאים:
1. הקדמה.
2. מה זה אודישן?
3. מה המטרה של השחקן באודישן.
4. "לתת הופעה".
5. הדרך הנכונה לגשת לאודישן.
6. עבודת הכנה לפני האודישן.
7. פרופורציה.
8. סיכום.
1.הקדמה
אודישן נתפס בדרך כלל כסיטואציה מלחיצה ומאיימת, שבה הראש עובד שעותנוספות- "בוחנים אותי עכשיו, מה יקרה אם אני אשכח את הטקסט? בחרתי בגדיםמתאימים לדמות? השחקן לפניי היה חצי שעה ואני לא דומה לו? הבמאי לא אהב איךשחקתי בקריאה ראשונה?" ועוד מחשבות רבות, בעיקר שליליות.
במדריך זה נחקור את הנושא לעומק בצורה מקצועית יותר ונשבור כמה תפיסותשגויות שיש לנו לגבי אודישנים בנוסף, נבין את המהות והמטרה ושל האודישן.
2.אודישן
באודישן, הבמאי/ מפיק/ מלהקת מחפשים את השחקן המתאים ביותרלתפקיד. השחקן מצידו, רוצה הזדמנות לשחק.
תחשבו על אודישן כעל ראיון עבודה שבו אנחנו רוצים להראות למה אנחנו הכימתאימים. הרשו לי לשתף אתכם בסוד הכי חשוב בנוגע לאודישנים. הבמאי/ מלהקתרוצים שנצליח. נשמע מוזר? אחרת איזה סיבה יש להם לשבת שם ולהשקיע מהזמןשלהם? יכול להיות שיש להם מישהו כעדיפות ראשונה, אבל בכל זאת הם תמידמחפשים את כישרון החדש או מישהו שיפתיע אותם.
3.המטרה של השחקן באודישן
אם תשאלו שחקנים מה המטרה של השחקן באודישן? רובם יגידו "לעבור אתהאודישן". ברור שלקבל את העבודה זה חשוב, אבל זאת לא המטרה. המטרה שלנוליצור מערכת יחסים עם הבמאי והמלהקת, שיראו את היכולות משחק שלנו ושיזכרואותנו כשחקנים מוכשרים ומקצוענים. יכול להיות שאני שחקן מדהים והיה ליאודישן מעולה, אבל אני לא מתאים לטייפקאסט של הדמות. צריך להיות מציאותייםלא לכול אודישן/ תפקיד יקבלו אתנו וזה בסדר. קיימים הרבה שיקולים בבחירתשחקנים. לפעמים גוף השידור רוצה מישהו מפורסם/מוכר ולפעמים הבימאי רוצהשחקן שהוא אוהב לעבוד איתו, וקיימות עוד סיבות רבות.
השאיפה שלנו באודישן היא לתת את הכי טוב שיש לנו כדי שיזכרו אותנו ויקראולנו לפרויקט הבא שלהם או שאולי אפילו ימצאו לנו דמות אחרת בתסריט.
אם עשינו את הכי טוב שיכולנו וביצענו את מה שתכנתנו מראש בהכנה לאודישן,אפשר וצריך לומר שהיה לנו אודישן מוצלח, כי השאר לא בידיים שלנו.
4.לתת הופעה
אחת התפיסות השגויות הנפוצות בקרב הניגשים לאודישנים היא: "אניחייב להיות דמות ולתת הופעה מושלמת". החשיבה הזאת היא לא מציאותית! אתם לאיכולים להיות הדמות בקריאה ראשונה, בלי לקרוא את כל התסריט ולעבוד עם יתרהשחקנים. אודישן הוא לא הופעה! אודישן הוא תהליך חקירה שבו הבמאי מנסהובודק אופציות שונות. כש אתם נבחנים אל תחפשו איך לרצות את הבמאי או המלהקתואל תשאלו "איך אתה רוצה את הדמות"? אלה לראות איך אתם רואים את הדמות.כבמאי אני מחפש שתפתיעו אותי עם דברים עם שלא חשבתי עליהם. הגיע הזמןשתשחררו מהרצון לרצות את הבוחנים. אין דרך נכונה אחת לבצע את הטקסט.
5.הדרך הנכונה לגשת לאודישן
כל השחקנים באים לאודישן עם אותה סצנה. אם כן מה הבדל בין שחקן לשחקן? אםכולם נראים דומה ונחמדים לבמאי, אז מה עושה שחקן אחד ליותר טוב מהשני?התשובה היא ששחקן טוב מביא את הניסיון חיים שלו לסצנה. לדוגמה בסצנה עלפרידה בין בני זוג. לכמעט כל אחד מאיתנו יש ניסיון חיים שונה בפרידה מבן אובת זוג. כשחקן אני צריך להביא את הייחוד שלי ולהראות איך אני מתנהג באמתכשאני נפרד מבת הזוג שלי. איך שאני מתנהג במציאות, תמיד יהיה אישי, מקורי,שונה, ואמין יותר מיתר המתמודדים.
המטרה היא לחשוף את עצמנו כמה שיותר, ולהיות מי שאנחנו באמת ולא לשחק אתהאידיאל שיש לנו בראש לגבי איך שהדמות צריכה להיות. באודישן מחפשים אנשיםלא שחקנים. ככל שנעבוד יותר אישי ככה ההופעה שלנו תהפוך ליותר אוניברסאלית.
אל תנסו להציג מישהו שאתם לא, תנו לאישיותכם לצאת החוצה. אל תפחדו ואלתשכחו שיהיו עוד אודישנים. האודישן אחד הזה הוא לא מה שיחרוץ את גורלכם.
6.עבודת הכנה לפני אודישן
ג'ון וודן, גדול מאמני הכדורסל בכל הזמנים אמר ש- "כישלון בהכנה זה הכנהלכישלון."
הדבר הכי חשוב הוא לעולם לא לזלזל באף אודישן. צריך תמיד לערוך הכנה מקיפהולנתח את טקסט לעומק. אם נגיע לא מוכנים וניתן הופעה רעה, המלהקת עשויהלזכור אותנו לרעה ולא להזמין אותנו לפרויקטים עתידיים.
במסגרת ההכנה יש לנו הרבה עבודה. אנחנו צריכים ללמוד את הטקסט בעל פה, לבצעניתוח טקסט (נסיבות,מטרה, פעולות וכו') לחקור את המערכת היחסים ביןהדמויות, אינטרקציה עם מקום/ תלבושת/ אובייקטים, למצוא את הרגע לפני, לחפשאירועים דומים מהניסיון חיים שלנו ועוד אלמנטים רבים. אבל זה לפעם אחרת...
מומלץ לעשות הכנות לאודישן עם חבר שחקן או ללכת למאמן שחקנים אם אנחנומרגישים שאנחנו צריכים עזרה להתחבר לדמות ולתסריט.
7.פרופורציה
חשוב לא לקחת את האודישן באופן אישי. אף במאי/מורה/מפיק לא יכול להגיד לנועם יש לנו כישרון או לא. אסור לך לתת את הכוח לאף אחד. אם אנחנו רוציםלשחק, אנחנו נמצא דרך.
בכל פעם שאנחנו לא עוברים אודישן אנחנו יכולים לבחור להרגיש קורבן, אושאנחנו יכולים ללמוד מזה. הכי חשוב זה להפסיק עם התירוצים והבכי, כי הםבזבוז זמן ואנרגיה. בדרך כלל נקבל יותר תשובות שליליות מחיוביות. אם התשובההיום היא לא, זה לא אומר שגם מחר היא תהיה כזו. הצרכים כל הזמן משתנים.
אנחנו צריכים לשאול את עצמנו בסוף כל אודישן-" איך אני משפר לפעם הבאה" ולאעם היה טוב או לא. אנחנו צריכים לשאול "האם עשית את הבחירות שתכננתי אולא". אולי הטכניקה לא מספיק טובה? אולי הניתוח טקסט היה שגוי? בסוף האודישןצריך לצאת אם התובנה שעכשיו צריך לעבוד, כדי להשתפר לפעם הבאה.
8.סיכום
אחרי שהבנו והפנמנו את התיאוריה ואת המהות של האודישן, המשימההכי חשובה שלנו היא לצאת ולהתנסות בכמה שיותר אודישנים. הצלחה באודישניםהיא מיומנות נרכשת המצריכה הרבה תירגול. ככל שתעשו יותר אודישנים כך אחוזיההצלחה שלכם יגדלו באופן משמעותי.
אני מאוד מקווה שהמדריך עוזר לכם להבין את הגישה הנכונה לאודישנים ואנימקווה שתשכילו ליישם אותו בצורה הכי טובה.
תודה רבה,
ובהצלחה לכולם.
מומלץ מאוד לקרוא את המדריך ליסודות משחק מול מצלמה שכתבתי בתור השלמה.
מאמר זה הינו חלק מקורס יסודות משחק מול מצלמה בשיטת סנפורד מייזנר והכנה לאודישנים. אתם מוזמנים ללמוד עוד הרבה יותר לעומק.
שלכם,
חי שגיא
מאמרים נוספים במשחק- עקרונות בסיסים למשחק מול מצלמה, איך להשתלבבתעשיה, הכנה לאודישן מונולוג וטכניקות משחק.
© כל הזכויות על המלל שמורות לחי שגיא, נא לא לעשות כל שימוש בלי אישורבכתב מראש. כמובן שמוזמנים לקשר למאמרים על מנת שאחרים ילמדו גם כן.