אחת מהמערכות המסובכות והמסועפות ביותר שניתן למצוא בזמננו היא ללא ספק מערכת התעופה, כאשר המוח האחראי על כל היבט במערכת הינו מגדל פיקוח. חשיבותו של מגדל פיקוח הינה עצומה. המגדל אחראי בניהול כל הקשור לפיקוח הטיסות, תפעול המטוסים , ניהול המראות ונחיתות , אחראי על ביטחון הטיסות ועל מסלולי הטיסה. בכל מגדל פיקוח עובדים עשרות אם לא מאות של עובדים אשר אחראים לתפעול השוטף של המגדל ושל שדה התעופה, כאשר ידוע שאנשי המגדל עוסקים באחת העבודות הלחוצות והתובעניות ביותר שקיימות. ללא ספק מגדלי פיקוח הינם אחד הגופים שלמרות הלחץ הכבד בהם נמצאים, הסובלנות לטעויות שואפת לאפס, כאשר כל טעות יכולה להיות קטלנית.
אחד מהתפקידים החשובים ביותר של מגדל פיקוח הינו האחריות על המראות ונחיתות, החל ממתן אישור של המראות/ נחיתות, ליווי ומתן הוראות בזמן ההמראה או הנחיתה, וכלה בפיקוח מסלול ההמראה והנחיתה, מעין העיניים של המטוס. אחריות על נחיתות והמראות של המטוסים הינה קריטית, מכיוון שמדובר בנושא רגיש מבחינה תפעולית, כאשר ידוע שגורם מספר אחד לתאונות מטוסים טמון בהמראות/נחיתות, ועל כן יש לנושא רגישות יתרה.
מגדלי פיקוחידועים בגובה הרב אליו הם מגיעים, וזאת על מנת להיות בעמדה הטובה ביותר בכדי לפקח על המסלולים. הם מצוידים בציוד משוכלל כאשר אחד החשובים הוא המכ"מ, מכשיר שתפקידו להיות העיניים של מגדל הפיקוח, שיכול לתפקד במצבים של ראות קשה ביותר ולהעביר את המידע קדימה לפקחים במעלה המגדל. המכ"מ נמצא בדרך כלל בבסיס מגדל הפיקוח, והוא ממוקם בחדר חשוך, זאת על מנת לאפשר ראות טובה על פני מסכי המכ"מ. מגדלי פיקוח נישאים בדרך כלל לגובה של 50 מטר, כאשר המגדל מוקף זכוכית על מנת לאפשר לפקחים ראות אופטימאלית על המתרחש באוויר ובמסלול.
רמת האבטחה על מגדלי פיקוח הינה מקסימאלית, שכן חוסר תפקוד של מגדל פיקוח יגרום להשבתת כלל השדה במקרה הטוב, ולטרגדיה במקרה הרע, אבל הסירו דאגה מליבכם, לפחות בכל הקשור לשדות תעופה בישראל, יחידות האבטחה מורגלות ומאורגנות ברמות שיא, על מנת שכולנו נוכל להמריא ולנחות ללא מורא וחשש.