650נבוקו-ורדי-דניאל אורן-מצדה650
צילומים-אלי ליאון כל הכבוד לאופרה הישראלית והעומדת בראשה חנה מוניץ על היוזמההחדשה וההעזה ,שהכניסה את ישראל למפה המצומצמת ביותר של הופעות אופראיותגדולות באתרים הסטוריים ידועים באויר הפתוח.
ראיתי השבוע את ההופעה של נבוקו מאת ורדיבמצדה.
קהל האלפים הריע ממושכות בתום ההופעה בה ניצח דניאל אורן עלסולנים מחו'ל ומהארץ,מקהלת האופרה והרבה הרבה סטטיסטים.זאת היתה הופעה מרשימה שלא נפלה במאומה מהופעות שראיתי בחו'לבאתרים דומים ואפילו אפשר לומר שההפקה של האופרה עלתה עליהם בהרבה אלמנטים שוניםהמרכיבים את האופרה.
אין לצפות באופרה המוצגת במקום כזה לאינטימיות,לקולותמפורסמים מעולים רבים כי העיקר בהופעות כאלו הם המעמד,הצד הראותני הספקטקולרי. צדזה היה מרשים ביותר במצדה.הושקעו כספים רבים להכשרת השטח לנוחיות הקהל,כסאות נוחיםמאוד,רווח גדול בין השורות,רחבה ענקית מפוארת עם עמודים עתיקים פרי תכנון של גיוראפורטר ורונן פלד-חדד וכורסאות עם כריות,שרותים נקיים רבים מבושמים ועוד דברים רבים.
רוחב הבמה כ70 מטר ולמיטב ידיעתי אחת הגדולות באתריםארכיאולוגיים דומים בחו'ל.
משני צידי הבמה נבנו מגדלים ענקיים בהם נתלו אביזרי התאורההמאירים את הבמה מהצד ויוצרים אפקטים הן לתמונות ההמוניות והן לתמונות האינטימיותיותר של האופרה.על התאורה המקסימה,הרב גוונית והמיוחדת היה אחראי אבי יונהבואנו(במבי).
על הסאונד הטוב מאוד היה אחראי בריאן גרנט שהובאמאנגליה.מתקימים כמה הופעות וכל הכרטיסים נמכרו מראש למרות מחירםהגבוה, דבר המראה שהקהל הישראלי וכן תיירים רבים שבאו מחול במיוחד להופעה זו כ4500איש צמאים לאירועים מסוג זה.למרגלות ההר כאשר באופק מצדה בכל הדרה מוארת ומשמשתרקע תפאורתי, נבנו טריבונות בצורה חצי אליפסה והועמדו כסאות ברחבה שנוצרה בין הבמהלטריבונות(האורקסטרה) שהכילו כ6500 איש.לדברי ניצן רפאלי מעצב התפאורה הוא השתדל בגלל אופי המקוםלהתרכז בצבעים הקשורים באדמה ,רוח,אש ומים.
מצד אחד זה היה רעיון יפה אך מצד שני זה יצר סוג שלחדגווניות בצבע.לא היה למשל צבע לבן מספיק ואפשר היה בהחלט להלביש את הכהן הגדול ואו קהל המתפללים היהודי בלבן וכו' אך דברים אלו הם חסרי ערך ומשמעות לאור ההפקה-חזיון-המרשימה.כאופרה ראשונה שתוצג באתר החדש במצדה נבחרה האופרה נבוקו כיהיא נחשבת בעינינו לאופרה היהודית ביותר שנכתבה עד כה למרות שכוונת ורדי לא היתהכזו.
ההפקה הועלתה בין השאר גם לכבוד 25 שנה ליסודהאופרה.הבימוי היה של יוסף רוכליץ. הוא היה בהחלט סביר בהתחשב בתאניהמקום וגודל הבמה.
השתתפו בהפקה בנוסף לזמרים,המקהלה גם שני גמלים,מספר רב שלסוסים,כרכרות רומיות וסטטיסטים רבים שמלאו את הבמה הענקית כחיילים רומיים,יהודיםמגורשים וכו'.
היתה פירוטכניקה רבה,אש חיה ,תלבושות מפוארות שעוצבו על ידיאלברטו ספיאצי .בהתחשב בגודל הבמה התנועה הכמעט סטאטית עליה היתה מובנתוהגיונית.המנצח היה דניאל אורן שהכין בצורה מעולה את התזמורתהסימפונית הישראלית ראשון לציון.מנצח המקהלה שהיתה נהדרת ומרשימה ביותר בקטעי המקהלה הרבים שבאופרה היה ישי שטקלר.
התרגום המעולה כרגיל היה של ישראל אובל והוא הוקרן במקומותרבים בצידי הבמה ומתחתיה בכל גובה אפשרי ובאותיות גדולות כדי שגם יושבי השורותהאחרונות בטריבונות יוכלו לקרוא.
נראה לי שאפשר היה להציב, לטובת יושבי שורות אלו ואחרים,בצידי הבמה מסכי ענק ולהקרין עליהם את האופרה דבר שהיה מוסיף להנאההרבה.מראש לא ציפיתי לקולות מפורסמים וגדולים בהפקה במקום כזהובתנאים כאלו אך הופתעתי מאוד לטובה .
קולות כולם פרט אולי לאביגיל-דמיטרה תאודוסיו שלא היתהבמיטבה ביום שאני היתי,היו טובים וסבירים בהחלט וכללו את פאטה בורצ'ולדזה כזכריההכהן הגדול שהתאהב בישראל וגם אנחנו בו ומרבה להופיע כאן,ליליה גרצובה הישראליתהמצויינת,אופמיה טופאנו.נזארנו אנטינורי,אלברטו גזאלה,קרלו סטריולי ופליקסליפשיץ.לא נחסכו אמצעים.נבנתה עיר שלמה שתשמש להופעות האופרה שיערכושם וכבר מתכוננים לשנה הבאה העלאת האופרה "האידה"מאת ורדי.
אין לי ספק שהמקום בהמשך הזמן ינוצל לא רק לאופרה אלאלאירועים אחרים ובעתיד גם לפסטיבל מצדה שיכלול הופעות בינלאומיות ומקומיות מסוגיםשונים לרווחת הסביבה לראות או לא לראות:הפקה מרשימה,חוויה שאין לשכוח.כל הכבודלאופרה.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון ,4/6/2010 23:20