להישמע טוב : מורה נבוכים לאומנים מצליחים
החל משחר ההיסטוריה תרים מוסיקאים ברחבי העולם אחר הסאונד המושלם, השיר הנשגב ביותר והביצוע המשכנע. אחת משאלות המפתח בעולם המוסיקה היא איך לגרום לזה להישמע טוב. התשובה? כנראה שאין אחת, כי זה לא מדעי. ואולי בכל זאת אפשר למצוא נוסחה....? אם אתם מוכנים להחליף לבגד יותר נוח ולקפוץ למים של עולם הרוח (אין צורך בסדנת מדיטציה בהודו) בודאי תמצאו כמה תשובות מעניינות. ישנם כמה דברים שאם תעשו אותם, יש סיכוי שתגדילו את הסיכויים להגיע לפסגה הזו. לצורך העניין נוציא מהשיחה "הצלחה מסחרית" מכיוון שזה לא תמיד קשור ביצירה עצמה אלא בשיווק ומיתוג ועוד כמה דברים ששייכים לעולם העסקים. אנחנו נחקור כמה נקודות שקשורות אך ורק ליצירה עצמה.
למה אתם עושים את זה???
תפקידם של האומנים מאז ומעולם היה לתת לחברה מראה ופרשנות על עניינים שברומו של עולם או מחיי היום יום. אמנים כתבו שירים וציירו ציורים, העלו הצגות ומופעי מחול ולימים אף נכנסו לעולם הצילום והקולנוע. אומן טוב נחשב למישהו שיש לו אמירה ושהיא גם מעניינת ועמוקה. אבל לא רק, אומן טוב הוא מישהו שקהל מתחבר ליצירה שלו. כדורסלן טוב הוא מישהו שמבין את המשחק, יודע לשחק משחק קבוצתי ו.....קולע סלים. אז מה זה אומן טוב? מישהו שגורם לך לחשוב על משהו, להתרגש ממשהו ולרצות מזה עוד. אתם יכולים לצעוק עד מחר שואן-גוך הצייר, לא היה מובן ומוערך בחייו וההצלחה שלו הגיעה רק לאחר מותו-זה נכון, אבל יכול להיות שזה קשור ביחסי ציבור לא טובים שהוא טרח בעמל רב לקלקל עוד בימי חייו ושוב –שיווק רע. בסופו של דבר אתם רוצים לקצור את פירות ההצלחה בעודכם בחיים. שאלו את עצמכם, למה אתם עושים את זה? ישנן מגוון תשובות אפשריות. זה בסדר אם התשובה היא "כילד חשתי בודד בעולם ואני חש צורך לקבל את אהבתם של אנשים וזו הדרך שלי" אבל זכרו שצריך עוד מרכיבים. בדיוק כמו שלחברת מזון לא יכולה להיות גישה של עשיית כסף בלבד.גישה כזאת מחזיקה מעמד זמן קצר יחסית. הקהל שלכם רוצה ערך מוסף ומשהו לקחת איתו הלאה. אם מישהו היה בהופעה שלכם ולא מסוגל לחזור על שורה אחת משיר שתפסה אותו כדאי שתשאלו את עצמכם אם אתם באמת עושים את זה נכון. אם לא תתנו לקהל שלכם משהו שיהיה להם מרגש או בעל ערך, לא תהיה לכם זכות קיום ממש כמו שלא תהיה לכדורגלן שמשחק בתפקיד חלוץ אבל לא מבקיע גולים. למה ? כי רק החזקים שורדים. אין תשובות חד משמעיות ולא נוסחאות קסם, ובכל זאת אנחנו מנסים להבין מה גורם לזה להישמע טוב. בחיל האוויר ישנו ביטוי- "זה שאינך רואה הוא שיפילך",כלומר, במקום שאתה לא שם לב נמצא הדבר שאם לא תתייחס אליו הוא יגרום למפלתך.למשל בעולם הבימוי, מנסים הבמאים לשים לב לכל פרט על מנת להגיע ליצירה שלמה וללא רבב ממש כמו החיים עצמם.שהרי להזכירכם מדובר בסוג של פנטזיה אחרי הכל.
נוסחה ראשונה: כוונה+ עשייה= מימוש היעוד
כתיבת שיר
כתיבת שירים היא מקצוע. כותבי שירים, כותבים הרבה יותר שירים שלא מתפרסמים מאשר כאלה שכן. זה כמו לזרוק לסל באימון. אתם רוצים להיות מסוגלים לעשות את זה בצורות שונות ולהיות מומחים בשפה שלכם אחרת תמצאו את עצמכם חוזרים על אותם משפטים שוב ושוב ובשלב מסוים משעממים, אפילו את עצמכם. אנחנו חיים בתרבות שהשפות בה מורכבות ממספר עצום של מילים והרבה פעמים אפשר להגיד את אותו דבר בחמישה אופנים שונים. כאן המודעות היא עמדת מפתח. ישנם יוצרים שמשלבים בשיר שלהם שפה גבוהה עם שפה יומיומית. העיקרון הוא נהדר אם אתם מודעים לאפקט של כל אחת מהדרכים. לפעמים אנחנו יושבים לכתוב ונורא רוצים לפרוק אנרגיה מתוכנו. מתוך חוסר מודעות אנחנו לוקחים את הפליטה הזו וקוראים לה שיר. זה משול למישהו שינסה להפוך את ריח הגוף שלו לבושם. תהליך הקאת האנרגיה מהגוף הוא חיוני אך היו חכמים וזכרו את דוגמת הזהב-כאשר מוצאים אותו בטבע באופן "טבעי" הוא מעורבב עם עוד חומרים שצריך לנפות על מנת להגיע לזהב המזוקק שנמכר לנו בצורת תכשיטים. עשו כך גם עם השירים שלכם ותקבלו "שירי זהב". נסו למצוא אם התופעה הזו מופיעה בטקסטים של אלתרמן, כלומר, מילים שלא עברו את תהליך הזיקוק. התשובה:לא תמצאו, כי אלתרמן היה מאסטר בבחירת מילים לשיריו, לכן לא תצליחו למצוא אצלו מקרים כאלה, של משפטים לא ברורים, שנראים כמו גחמה של רגע. באומנות חשובים הכוונה והסדר (קומפוזיציה), "למה התכוון המשורר?".לפעמים כותבים נופלים במקום שהם מחפשים להיות מציאותיים יתר על המידה וזה בא על חשבון סדר. עולם האומנות הוא עולם רומנטי ואינו מחויב דווקא בכתיבה מציאותית. כתיבה טובה הרבה פעמים ערוכה ולא נשמעת כמו שפה מדוברת. לפעמים הסיפור בשיר לא יופיע כפי שהיה באמת, הזמנים משתנים וגם השמות ואפילו הדרך שבה מישהו אמר משהו – וזה בסדר! לחן גם לחן הוא דבר חשוב ויש אסתטיקה מסוימת שאתם רוצים להקפיד לשמור עליה.גם כאן יש שילוב של רגש עם סדר. זה לא שיש בעיה עם צלילים דיסוננטיים (צירוף צלילים שלא מאותו סולם מוסיקלי) פשוט יכול להיות שהשיר שלכם יישמע קצת מזויף ולא נעים לאוזן. מבקרי מוסיקה מרבים לקטול יצירות חדשות בטענה שאף אחד לא מחדש כלום, אם תתנו לדברים שלהם משמעות וכוח , אתם תאבדו את היכולת ליצור. הדבר היחיד שאולי כדאי שתימנעו ממנו הוא גניבה מוסיקלית ולכך יש חוקים מוגדרים. מבקרי מוסיקה מחזיקים בג'וב שמהותו לעורר סנסציה אצל הקוראים- זה הכל. אז שבו לכם בנחת וצרו כאוות נפשכם ואם זה יהיה מרגש וטוב –היו בטוחים שאנשים יגידו לכם ואף יבקשו לרכוש את המוסיקה שלכם. החכמה היא לקחת פיסה מהלב שלכם ולשים אותה במסגרת. זה יכול להיות במילים או בלחן וגם בשניהם, הכל תלוי במה רציתם להביע. זכרו שכאשר שיר יוצא לאוויר העולם ומתפרסם הוא הופך להיות נחלת הכלל אז גם את האגו כדאי להשאיר בבית. בעצם כתיבת שיר היא לתת לרגש מסוים ביטוי בצורה ערוכה ומסודרת ואז זה גם הרבה יותר חזק וברור.
אז הנה נוסחה אפשרית: הבעת רגש+ סדר= שיר טוב
הפקת מוסיקה
כבר כ-30 שנה אנו עדים לשינוי בדרך יצירת המוסיקה ע"י כניסת המחשב האישי לחיינו. בעשר השנים האחרונות זה צבר תאוצה גדולה והיום ניתן להפיק מוסיקה בקלות ובעלויות זולות במאות אחוזים מבעבר.אין מה להגיד, המחשב מקל עלינו ומאפשר לנו ליצור בדרכים חדשות. אבל ישנו דבר שהולך לאיבוד וזוהי חדוות הנגינה. כבר מאות שנים אנשים נהנים לנגן ביחד וכמוהם גם קהל שנהנה להקשיב לפלא הזה קורה בזמן אמת. אבל כאשר אנחנו משתמשים במחשב בפעולות כגון "Copy" ו-"Paste" ולוקחים תופים שהקלטנו וחותכים אותם לעשרות חלקים,או גיטרה מסכנה שמאבדת מהחיות שלה כי חתכנו לה 50% מהתפקיד המקורי...ואז מבלים שעות ארוכות בעריכה וגם אחרי זה הכל נשמע סינטטי.בחמישים השנים האחרונות של סוף המאה הקודמת היו נכנסים לאולפן כמה אנשים ומנגנים ביחד את המוסיקה. היה רגע אחד שבו הכל התחבר לכדי מקשה אחת מגובשת ואת התוצאות אנחנו שומעים עד היום. התופעה הייתה אופיינית עד לפני כמה שנים. היום כבר נדיר למצוא להקות והרכבים שמנגנים ביחד ואז מה שיוצא זו מוסיקה חיה ב'כאילו'. לא בכדי אנחנו מאזינים למוסיקה משנות ה-60/70 ותוהים לאן כל זה אבד. נסו לקחת את הלהקה שלכם וכנסו לאולפן שמאפשר הקלטה רב ערוצית בחדרים נפרדים ונגנו שיר שוב ושוב עד שתגיעו לביצוע שאתם אוהבים, אתם תראו שביצוע כזה לוקח הרבה פחות זמן מאשר כל נגן בנפרד, יותר קל להקליט עליו עוד כלים וגם המיקס יותר מהיר ויעיל. אבל הכי חשוב, אתם תראו שלשיר כזה תוכלו להאזין שוב ושוב בלי שיימאס...למה? כי ככה זה עובד. הקסם הזה שקרה באותו רגע מסוים נשמר על גבי מכונת ההקלטה. גם אם אתם מקליטים על מחשב אתם תשמעו בדרך זו הבדל משמעותי.
והנה עוד נוסחה אפשרית: חדוות נגינה+הנצחת הרגע= ביצוע משכנע וכובש.
למה הכוונה?
התכוונות היא דבר מאד חשוב. אם אתם באים בגישה של "לא משנה מה אני מנגן" או "סאונד הגיטרה שלי לא מעניין אותי" כנראה שתמצאו את עצמכם מחוסרי קהל. רוב האנשים בעולם לא מבינים מוסיקה על הצד התיאורטי שלה. אבל הם יודעים מה עושה להם טוב בגוף. אנשים מריחים "שקר" מאד בקלות. כדאי מאד לערוך כוונון של הכוונות שלכם. בדקו האם אתם נרגשים לקראת עשייה מוסיקלית, או שאתם "רק באים לעבוד" או "להוכיח משהו".בהרבה מקרים אנשים מפספסים את המטרה שלשמה באו לכאן. אנחנו מקבלים אשראי מאד גדול מהיקום ולא תמיד מממשים אותו. האם אתם קולטים שקיבלתם מתנה אדירה (כמו לנגן) ובמקום לממש אותה אתם מוותרים כי קצת קשה והולכים להיות מורים לנגינה ?!? . או להיפך, אתם מורים מעולים לנגינה, אבל "מחפפים" כשאתם מנגנים ובכל זאת מתעקשים לנגן ואז החברים שלכם סובלים מכם ולפעמים לא נעים להם להגיד לכם, כי הם חברים ואוהבים אתכם...הקדישו מחשבה לייעוד האמיתי שלכם, מה מתוך הדברים שאתם עושים באמת עושה טוב בעולם. היוצרים הגדולים הם אלה שמרגישים מהם אהבה גדולה כשהם בעשייה. הם לא חייבים להיות המהירים ביותר או המשכילים ביותר, פשוט כשהם בעשייה אתם חווים התרגשות. זו לא בושה לבדוק אחת לכמה שנים האם אתם במסלול החיים הנכון עבורכם. אם אתם קמים תקופה ארוכה בבוקר ואתם לא מבסוטים מחייכם כדאי שתשאלו למה. יש שיגידו "אבל צריך להתפרנס", נכון-אבל תמיד יש מקום לעשות את מה שאתם אוהבים, גם אם בתור עיסוק משני. הנשמה שלכם זועקת לעזרה ואתם מתעלמים ממנה ואז מתעוררים יום אחד עם שלושה ילדים ומשכנתא ואז כבר באמת קשה לשנות סדרי עולם. קחו זמן לעבודה אישית ורוחנית על עצמכם. לא רק בשבילכם...גם עבור הקהל שלכם שמגיע לראות אתכם וקונה את המוסיקה שלכם. אנשים מצליחים מקפידים על פרטי פרטים, החל מההתכוונות של מה שהם עושים ועד לאיזה כלי נגינה הם בוחרים עבור עצמם, שמוציא מהם את המיטב. בסופו של דבר כאשר עושים זאת כך מרגישים תחושת סיפוק והרגשה של חיבור עם העולם.
התכוונות+ אהבה =סיפוק
אז מה ראינו כאן ?
מימוש היעוד+ שיר טוב + ביצוע משכנע וכובש + סיפוק = להישמע טוב
בהצלחה !