במדינת ישראל פועלות מגוון רחב של חברות הסעות נכים. מדובר הן בחברות שכל מטרתן לספק שירותי נסיעות לנכים והן בחברות שמספקות שירותים הן לנכים והן ללקוחות כלליים. לצורך העניין, משרד התחבורה קבע כי שירות הסעות אשר מחזיק ב-20 רכבים (מיניבוסים או/ו אוטובוסים) לפחות חייב להחזיק ברכב אחד לפחות מותאם להסעות נכים ובעצם לספק שירות גם לאנשים עם מוגבלויות. שירות הסעות אשר מחזיק ב-40 רכבים לפחות, חייב להחזיק לפחות שני רכבים מותאמים להסעות נכים. 60 רכבים = 3 רכבים מותאמים להסעות נכים, וכן הלאה.
מהו רכב מותאם להסעות נכים?
מיניבוס או אוטובוס רגיל אינו יכול להכיל את המקום והתנאים הדרושים על מנת להסיע אדם מרותק על כיסא גלגלים. לכן, יש צורך להתאים את הרכב להסעות נכים. ניתן להתאים כמעט כל רכב. הנפוצים הם פורד טרנזיט ושברולט סבנה. זאת בנוסף לאפשרות לשלב אוטובוסים של 54 מקומות לתנאים המותירים הסעת נכים. וכעת נציג מה דורש רכב הסעות נכים. זאת על פי תקנות משרד התחבורה לשוויון זכויות אנשים עם מוגבלויות.
רכב הסעות נכים דורש את כל האמצעים על מנת להכיל בתוכו כיסאות גלגלים. מדובר קודם כל בפתח מספיק רחב למעבר של כיסאות גלגלים, מקום מרווח ברכב לכיסאות גלגלים כולל אפשרות ריתוק הכיסא ללא תזוזות וחגורות בטיחות ליושב על כיסא גלגלים. זאת על מנת לשמור על נוחות ובטיחות מקסימאלית של הנוסעים. ברכב כזה חייב להיות מקום לאנשי ליווי. אם מדובר בהסעות נכים לתלמידים או ילדים חובה על פי חוק שיהיה אדם מבוגר מלווה ברכב. תפקידו של המלווה לספור את התלמידים ולוודא כי כולם ברכב, לדאוג שכולם ישובים וחגורים וכן לסייע בהורדה והעלאה מתוך ולתוך רכב הסעות.
דרוש מעבר חלק של כיסא גלגלים אל תוך הרכב. לכן, מלבד המעבר הרחב, חובה להתקין מעלית המורידה ומעלה את הנוסע אל תוך הרכב. מצד שירות הסעות יש צורך בהתחשבות בכל הנוגע לאיסוף הנכים על כיסא גלגלים. מומלץ לבצע את האיסוף קרוב ככל הניתן לבניין המגורים של כל נוסע כזה על מנת להקל עליו. יש לתת יחס חם לנוסעים ולדאוג לסייע להעלאות כל נוסע לרכב עד לרגע שחגר חגורת בטיחות ויושב בנוח. זהו הפן המקצועי של שירות הסעות נכים.