633היהודיה-ז'אק הלוי -האופרה633
צילומים-יוסי צבקרהאופרה הישראלית הציגה אמש בהצגת בכורה את האופרה "היהודיה" מאת ז'אק פרומנטלהלוי יהודי צרפתי שהצגת הבכורה שלה נערכה בפריז בשנת 1835.
זו לא הפעם הראשונה שאופרה זו מוצגת בארץ.
היא הוצגה בבימוי אחר בשנת 2000.האופרה שזכתה להצלחה גדולה בזמנו, כמעט ואינה מוצגת כיום בשום מקום בעולםולדעתי בצדק.
לא שהמוסיקה לא יפה ,להפך.הלוי גם שימש כהשראה בסגנון ,בדרמטיות והפקת"גרנדאופרה" להרבה מלחינים שבאו אחריו אלא ,לדעתי בלבד, מהסיבה שהצגת האופרה היום יכולהלהתפרש כהצגה מגמתית של אופרה עם יסוד אנטישמי היכולה לעורר נטיות לארצויות.
אם לא היתה נכתבת על ידי יהודי אני רק יכול לנחש מה היתה דעת היהדותעליה.זאת לא עוד אופרה אחת שמעלה האופרה הישראלית.יש סיבות רבות המבדילות אותהמאופרות אחרות ואציין כמה-הנושא,הסיגנון,האורך(במקור מעל ל6 שעות-כאןכ3.45 עם הפסקה אחת),הרעיון שבה והנושא שצריך להתיחסאליו כי הכל חוזר על עצמו.בראותי את האופרה שאלתי את עצמי שאלות רבות.
האם היא אופרה יהודית.
האם הלוי הציג את היהודי באור חיובי, באור שיזכה באהדת הקהל הרואה אותה.
אופרה זו הראתה את היהודי אלעזר בדומה ל "סוחר מונציה" שהציג את שילוק היהודיבאור לא חיובי.
היא מטפלת ביהודי נקמן,עקשן,פנטי,שאינו מוכן לקבל את היד המושטת לו לפיוס,לשלום.יהודי המוכן להקריב את"בתו"ואת עצמו למען הנקמה,יהודי המציל תינוקת נוצריה,אינו מודיע לאביה על כך ומגדל אותה כיהודיה ועוד.יש כמובן סיבות המצדיקות את מעשיו אך הרושם שמקבל הצופה והמאזין נוטה לטובתהנוצרי ולחיוב היהודי.
הנוצרי-איש הדת הקרדינל ברוני מציל את אלעזר היהודי ובתו ממות בטוח.מושיט ידהנדחית ע'י היהודי .
כדי להבין את יצר הנקמנות אצל אלעזר צריך לדעת קצת על מה שהתרחש לפני שעלילתהאופרה מתחילה.
את סיפור האופרה אפשר לחלק לשניים.חלק אחד שאינו מוצג באופרה אלא רק מוזכר בהוחלק שני -הסיפור המוצג.בימי הביניים במאה ה15 ברומה שופט בשם ברוני דן למות את שני בניו של אלעזר.אין אנו יודעים את הסיבה מדוע אך אלעזר בדעה שזה נעשה בגלל היותםיהודים.
הבית של אותו שופט, בפלישת הנפוליטנים, נשרף ויחד עם הבית נשרפו אשתו ובתוהתינוקת.
אלעזר הצליח להציל את התינוקת וגידל אותה כבתו היהודיה.עד כאן הרקע והסיבהלנקמנותו של אלעזר.עלילת האופרה היא שאלעזר מואשם בחילול חג הפסחה הנוצרי בזאת שעבד והקים רעשבחג.
ראש העיר דן אותו ואת בתו למות ללא משפט אך איש הדת -הקרדינל ברוני מעניק להםחנינה.
לאחר החנינה מתברר שברוני הנו אותו שופט ברוני.אלעזר מזכיר לו את השריפה,ברוני מושיט לו יד לפיוס ושלום אך היד נידחית באמירה "לעולם לא אסלח".
יש מאבק -עימות לאומי דתי אישי בין אלעזר היהודי לברוני הנוצרי ולדעתי הנוצרימנצח
כאשר היהודי מוצג באור לא חיובי וקשה לרכוש לו סימפטיה ואהדת הקהל.במישור השני- אהבה בין הבת-רחל היהודיה לבין ליאופולד-הנסיך המתאהב בה.
הוא מציג את עצמו כיהודי בשם שמואל. הוא נבל, הוא נשוי לאחינית הקיסר אך מהרנסוג מכך.
בליל הסדר רחל מתחילה לפקפק ביהדותו ולאחר שהיא עוקבת אחריו מגיעה לארמוןומבינה מי הוא.היא מגלה זאת לאשתו ואנשי החצר.העלילה מתרחשת כאמור במאה ה 15 שנת 1414 בקונסטנץ-גרמניה ולפי החוק שהיה קייםאז יחסים בין יהודיה לנוצרי שניהם חייבים מיתה.בהשפעת אשת הנסיך רחל מצילהאותו.
היא נידונה להשרף חיה ,אלעזר מציע לה להתנצר ולהנצל אך היא מסרבת.הוא אינומגלה לברוני שרחל היא בתו אלא כאשר היא אחוזת להבות.זאת הנקמה שלו.ההפקה שהיא בעצם הפקה במקור של האופרה בציריך, מעולה.זאת "גראנד אופרה"בבימוידייויד פאונטני,בימוי שוטף,מעולה,עניני,מרוכך.
הצוות כולו בעל קולות טובים מאוד.
ראיתי את שני הצוותי המבצעים את התפקידים הראשיים.
אין הבדל רב ביניהם מבחינת האיכות הקולית או משחקם. שניהם טובים מאוד עםהבדלים לא משמעותיים כאשר לאחד נקודות זכות בדבר אחד ולשני בדבר אחר.בתפקיד אלעזר מופיעים ניל שיקוף ופרנצ'יסקו קזנובה.מופיע גם ג'ון אולנהופ אותולא ראיתי.
שניהם מעולים ,מגלמים את תפקיד היהודי ברגש רב,עם קולות נהדרים ושניהם ביצעואת האריה המפורסמת במערכה הרביעית בצורה מעולה ומרגשת ביותר.את קזנובה שמעתי ראשוןויתכן וזו הסיבה שהוא ריגש אותי יותר הן באריה והן בכלל, דבר שהוא אישי, סוביאקטיביביותר.בתפקיד רחל הופיעו מרינה פופלבסקיה וקארין בבג'אנייאן.שתיהן היו בעלות קולותנהדרים ומשחק משכנע וההבדל ביניהן לא היה גדול אם כי נטה במקצת לטובת הראשונה כאשרקולה של בבג'אנייאן חזק ומלא יותר.
בתפקיד הקרדינל ברוני הופיעו רוברטו סקנדיוצי ודמיטרי אוליאנוב.שניהם בעליקולות טובים ונעימים מאוד .
קולו של הראשון עמוק ונקי גם בטונים הנמוכים ביותר.
כליאופולד -נסיך האימפריה הנוצרי הופיעו מריו זפירי ורוברטו מקפירסון.
לא התלהבתי במיוחד משניהם.
אלברט הסמל-ולדימיר בראון היה מצויין כרגיל וכן היה טוב רוג'רו-קרלוסטריולי-ראש העיר.נגינת תזמורת האופרה-תז' הסימפונית הישראלית רשל"צ היתה מדוייקת,נקיה ושותפהמלאה להצלחת ההפקה.היא הוכנה היטב ע'י המנצח דניאל אורן והיה איזון מעולה בינה לביןהזמרים כאשר לא היתה אפילו דקה בודדה בה היא כיסתה את הזמרים.
דניאל אורן היה משכמו ומעלה.הוא השקיע מרץ וכח פיזי רב בניצוח,התקופףוהתרומם,קפץ,הוציא קולות,הרים ידיים למרומים,חי את המוסיקה עד כדי כך שבקטעיםעוצמתיים נכנס ל"אקסטזה" ובניצוח כוחני ביותר הוציא צלילים מעולים הן מהתזמורת, הןמהזמרים והן מהמקהלה לה תפקיד חשוב ביותר באופרה זו.התפאורה -רוברט ישראל- על במה מסתובבת ושימוש בכל חללי הבמה היתהמצויינת,עשירה,צבעונית,מענינת ורב גוונית.
התלבושות-מארי-ז'אן לקה היו בצבעים שונים.ההמון בגוון אפור,צבעוני שלהאצולה,הכמורה והרקדנים ושחור אצל היהודים עם צבע הלבן של הטליתות והתאורה-יורגןהופמן היו טובות מאוד והתאימו למעמדים השונים.אין אופרה צרפתית ללא בלט וכאן הכוריאוגרף רנטו זנלה שילב קטעי מחול רבים בתוךהעלילה מבלי לעצור אותה אלא שיזר אותם בתוכה ללא הפרעה לרצף וחלקם נרקדו ביחד עםהשירה.
קטעי הבלט היו צבעוניים ביותר,מגוונים והוסיפו רבות לאופרה.לראות או לא לראות:הפקה מעולה,מוקפדת ביותר ,עשירה ומבוצעת היטב.מומלץביותר.נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון ,14/4/2010 10:27