ייעוץ ופיתוח ארגוני - מייעצים ומפתחים את העתיד
התחרות הגדולה בשוק העסקים הבינלאומי הביאה לכך, שבשנים האחרונות יותר ויותר חברות מחפשות את האלמנט אשר יבדל אותם מן המתחרים ויקנה להם יתרון תחרותי. ייעוץ ופיתוח ארגוני הוא אחד מהכלים הללו. למעשה, פיתוח ארגוני הוא סוג של תהליך המיועד לשפר את יכולתו של הארגון להשיג את יעדיו. ייעוץ ארגוני הוא סוג של תהליך אבחון ומיפוי הארגון באמצעותו מנסים לאתר את מקודות העוצמה ונקודות התורפה בהם יש להתמקד על מנת להביא לשפור ביצועים.תהליכי פיתוח ארגוני מתמקדים בניסיון לחדד יעדים ומטרות, בניסיון להבין היכן מצויים פערי הביצוע - מהו הרצוי ומהו המצוי ובדרכים/ המנגנונים הארגוניים להפחית פער זה. ייעוץ ופיתוח ארגוני מתאים לכל סוג של חברה ובכל נקודת זמן.
מתי מחליטים לפנות אל ייעוץ ופיתוח ארגוני?
השאלה האם לפנות אל ייעוץ ופיתוח ארגוני צריכה להיות תלויה בכמות המשאבים שהחברה רוצה להשקיע, על מנת לגדול ולהתחזק בראייה שלה קדימה – אל העתיד. לא ניתן לקיים פיתוח ארגוני ללא התמסרות מוחלטת אל המשימה. למרות שמנהלים רבים חושבים, כי הניסיון והידע שלהם לבדו מספיק על מנת למקסם את התועלת מחברה מסוימת, ייעוץ ארגוני בא ומוכיח שזה לא מדויק. פיתוח ארגוני שם את הדגש דווקא על המרכיבים אשר נראים הכי אלמנטאריים, אלו שבדרך כלל לא שמים לב אליהם. החוזק של ייעוץ ופיתוח ארגוני בא לידי ביטוי דווקא במבט מבחוץ שהוא מספק. המשפט "אורח לרגע רואה כל פגע" מקבל משנה תוקף במקרה של פיתוח ארגוני, משום שהחברה מקבלת פרספקטיבה נקייה וחפת אינטרסים, שמטרתה אחת: לשפר ולחזק את החברה.
מה ההבדל בין ייעוץ ופיתוח ארגוני לבין תהליכי שפור והתייעלות אחרים?
ייעוץ ופיתוח ארגוני, כמו גם תהליכי שפור והתייעלות אחרים, מתמקדים בהובלה יזומה מתוכננת ומתודולוגית שנועדה לאפשר שפור ביצועים בארגון. ההבדל המרכזי בין תהליכי ייעוץ ופיתוח ארגוני לתהליכי שפור והתייעלות הוא שתהליכי התייעלות מוצלחים נמדדים על יכולתם לעשות יותר בפחות ושאלת היעילות - כוח אדם, כספים, מערכות נמדדת אל מול המשאבים שהושקעו. מדדי ההצלחה של תהליכי ייעוץ ופיתוח ארגוני נמדדים אל מול המטרות שהציב הארגון לעצמו - האם השיג/לא השיג הארגון מטרות אלו.
על מנת לבצע באופן נכון תהליך של פיתוח ארגוני בארגון יש לעבור מספר שלבים. ראשית, כדאי לתאם מטרות. חברת ייעוץ ארגוני יכולה לתת טיפים או להתוות את הדרך, אך הלקוח חייב לדעת מה הוא רוצה ובאיזה סדרי גודל. לאחר מכן, כדאי להגדיר תקציב. אפשר לעשות זאת על ידי התייעצות עם המנהלים השונים בחברה או על ידי הגורם החיצוני, אשר נותן את אותו פיתוח ארגוני, אך חשוב להיות מוכנים לכך מראש. בנוסף, כדאי לבנות תכנית מדויקת ומקיפה על מנת למנוע הפתעות. תהליך ייעוץ ופיתוח ארגוני הוא ארוך ודורש סבלנות רבה, ורק אם יהיו מטרות מוגדרות וברורות, ניתן יהיה לייעל אותו עד למקסימום האפשרי. חברות מקצועיות של ייעוץ ארגוני יודעות ומשתמשות במתודלוגיה מסודרת לאבחון ומיפוי פערי הביצוע בארגון ותהליכי הפיתוח הארגוני שהן מציעות אמורות לענות באופן מקיף ולהתאים לארגון מבחינת התרבות הארגונית והאמצעים שעומדים לרשותו לביצוע השינוי.