כלי הרכב החשמליים מציפים את העיר, וזאת עובדה. ניתן לראות זאת על פי הכמות הגדולה ומגוון הסוגים והדגמים של כלי הרכב החשמליים הנמצאים בעיר. על פי משרד התחבורה מסתובבים עשרות אלפי כלי רכב חשמליים ברחבי הארץ, כאשר נושא החוקיות של הכלים הללו עומד בפני שינויים רבים בתקופה האחרונה. על אופניים חשמליים, לדוגמה, חלה הגבלה על הספק המנוע וההספק המקסימאלי הוא 250W. אבל עדיין נותרו כלי רכב חשמליים שאינם חוקיים, שהתקנות בנוגע אליהם עומדות זמן רב על שולחן הועידה במשרד התחבורה, ללא כל התייחסות, כדוגמת קורקינט ממונע. למראית עין, אין יותר מדי הבדלים בין כלי הרכב החשמליים מבחינת החוק והגיוני היה שיסדירו את התקנות בנוגע לכל סוגי הרכבים החשמליים, אך כמובן שבארץ כמו בארץ, זה לא התבצע בצורה כזו וישנו חוסר בהירות כללי לגבי חוקיותם של כלי הרכב החשמליים לרבות אופניים חשמליים, קורקינט ממונע, קלנועית ועוד..
אופניים חשמליים וקלנועית - מצא את ההבדלים
דוגמה לחוסר הארגון והעגינה בחוק היא הקלנועית, שאיננה נחשבת כרכב מנועי, זאת על פי תקדים שקבע בית המשפט. הסיבה לכך היא המהירות הנמוכה יחסית אליה מגיע הקלנועית, כ-12 קמ"ש בלבד, מהירות ריצה קלה. לעומת הקלנועית, אופניים חשמליים מותרים עד 25 קמ"ש, מהירות אליה ניתן להגיע ברכיבה על אופניים גם ללא המנוע, ללא מאמץ רב מדי. התקנות הנוגעות לאופניים חשמליים עוגנו בצורה מסודרת, לאחר זמן רב, לעומת קלנועיות שהוגדרו על ידי בית המשפט כרכב שאינו מנועי אך אין כל תקנות או עגינה בחוק הנוגעות אליהן. מדוע אין תקנות מסודרות הנוגעות לכל כלי רכב חשמלי בנפרד? לצערנו על שאלה זו אין לנו תשובה..
הפחתת רעשים סביבתיים, צמצום הפקקים והחיסכון בדלק אינם מהווים כנראה סיבה מספיק טובה לכך שמשרד התחבורה יטפל בנושא בדחיפות מספקת ויסדיר את התקנות לגבי כל כלי רכב חשמלי בנפרד, כפי שעשו לגבי אופניים חשמליים (גם לאחר זמן רב מדי). אין ספק שחשוב לשמור על איכות הסביבה, אם זה אף אחד לא יתווכח. אז מדוע אנו זוכים ליחס כזה מהרשויות? מדוע נושא החקיקה נגרר זמן רב כל כך? מדוע הנושא מעורפל כל כך? לפעמים לא מספיק רק לדבר, יש צורך לעגון בחוק נושאים הקשורים לאיכות הסביבה ולעודד שימוש בכלים וחומרים שאינם פוגעים בה בכדי לעשות שינוי אמיתי. גם איפה שהוסדרו התקנות, לדוגמה אופניים חשמליים, יש צורך לעגן אותם בחוק בצורה מסודרת ואסור לעצור כאן, יש להמשיך לעגן בחוק באופן ברור ומסודר את התקנות החוקים הנוגעים לכל כלי רכב חשמלי בנפרד ולעודד את השימוש בהם.